I går eftermiddag præsenterede gymnasieeleverne deres ideer og legepladsmodeller for Vej og Parks repræsentanter.
Line i midten og hendes to gruppemedlemmer har taget udgangspunkt i personaen Daniel og designet en legeplads, der skal forestille en miniature by med små udgaver af virkelige attraktioner som f.eks. Eiffeltårnet og det skæve tårn i Pisa. Tanken bag legepladsen er, at børnene skal få en fornemmelse af, at de befinder sig i en superhelteverden, hvor de ligesom Spiderman og Supermand klatrer rundt på høje bygninger og redder storbyen fra onde skurke.

Kolding Gymnasiums design-valghold har efter et oplæg fra Vej og Park kastet sig over en designproces, der handler om at gøre byens legepladser mere attraktive for de større børn.

Det er i kølvandet på Kolding Kommunes nye legepladsstrategi, at Vej og Park har stillet de i alt 25 3’g elever fra Kolding Gymnasium over for udfordringen, hvordan kan man få 9-13-årige til at bruge byens legepladser?

 

-Vores overordnede formål med de offentlige legepladser i Kolding Kommune er at tilbyde borgere og gæster mulighed for leg og ophold, men med vores nye legepladsstrategi er vi blevet opmærksomme på, at der er for få legepladser, der henvender sig til børn over 6 år. Fremover vil vi derfor tilpasse legepladserne efter de forskellige aldersprofilers behov, fordi vi gerne vil lokke de lidt større børn væk fra computerskærmene og i stedet ud og få rørt sig på legepladserne. Særligt de 9-13-årige er en målgruppe, vi har svært ved at blive klog på, og vi har derfor allieret os med gymnasieeleverne, som virkelig har givet os nogle gode inputs til, hvad der kan rykke målgruppen, fortæller anlægsteknikker og projektansat i Vej og Park, Marie Muxoll.

Til at løse udfordringen blev gymnasieeleverne introduceret til Kolding Kommunes designproces, hvor af første step er en opdagelsesfase, der handler om at indsamle viden om målgruppen og danne sig en forståelse af dens behov og ønsker.

 

- Inden vi blev præsenteret for designprocessen havde vi mere fokus på det endelige produkt fremfor vejen til det endelige produkt, men med denne her opgave har vi virkelig fået en forståelse for selve designprocessen og dens betydning for det færdige resultat, fortæller elev på Kolding Gymnasium, Line Spedtsberg.

 

Med udgangspunkt i opdagelsesfasen har eleverne været ude og interviewe børn i alderen 9-13 år, de har derefter udarbejdet personaer over fem forskellige børn med forskellige behov og ønsker.

 

- Vi besøgte en folkeskole for at snakke med børnene i deres frikvarter. Størstedelen af dem vi snakkede med var drenge med krudt i røven, og de foretrak en vild legeplads, hvor der skulle ske noget, og hvor der var noget flot at se på, så vi besluttede os for at lave en legeplads, der henvendte sig til en fiktiv 9-årig dreng ved navn Daniel, som har svært ved at sidde stille og koncentrere sig, fordi han har fået diagnosen ADHD.

 

I går mødtes eleverne til anden del af designprocessen, ideudviklingsfasen. Her skulle eleverne sammensætte deres ideer og realisere dem ved at bygge miniature legepladser. Over middag præsenterede eleverne så deres færdige produkter og overvejelser for Vej og Park, som vil tage det med i deres overvejelser, når de fremover skal tage stilling til legepladsernes udseende og formål.

Artiklen er publiceret 15. november 2016
Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey