Jeg har fået en plejebolig

Når du har fået tilbudt en plejebolig, er det en god ide at kontakte plejehjemmet og aftale et tidspunkt du kan komme og se boligen, eventuelt sammen med noget familie eller andre, som kan hjælpe dig med de praktiske opgaver ved flytningen.

I skal vurdere pladsen i boligen så du kan finde ud af hvilke møbler mv. der er plads til. Og herefter der der en lang række praktiske opgaver der skal tages hånd om.

Gode råd og praktiske opgaver ved flytning

Husk, hvis du fraflytter et lejemål at opsige det hurtigst muligt, når du kender indflytningsdatoen til din nye bolig.

Kan du selv være lidt med til at pakke ned eller udvælge ting der skal med? Det er vigtigt, at du får de ting med du holder af.

• Hvilke møbler vil du gerne have med fra dit nuværende hjem - og hvilke er der plads til i plejeboligen?
  • Har du pynteting, malerier og andet du gerne vil have med? Tag evt. billeder, hvis du gerne vil have tingene til at stå på nogenlunde samme måde.
  • Har du bøger, fotoalbums, musik og lignende du gerne vil have med?
  • Tal gerne med plejepersonalet, hvilke møbler der er plads til og evt. placeringen af dem - husk, at din plejebolig også er deres arbejdsplads, så der skal være plads til eventuelle hjælpemidler.
  • Har du TV, DVD-afpiller og passer fjernesynet i størrelsen? Skal det eventuelt hænge på væggen i stedet for at så på et møbel - eller omvendt?
  • Skal du have lidt service med - kopper, tallerkner, bestil, kande osv., hvis du har et lille køkken i plejeboligen.
  • Husk også tøj, forskelligt tøj til forskellige lejligheder, men mest af alt det tøj, som du normalt går med og følger dig godt tilpas med.

Kolding Kommunes plejehjem har et sæt med velkomstpjece og nyttige oplysninger der udleveres ved indflytning, her er der også en liste over de ting der er vigtige at have med.

Husk også

Aftal tidspunkt for indflytning med personalet. Det er vigtigt, at der er nogen til at modtage dig og følge op, når familien går igen. I er meget velkomne til at stille spørgsmål til personalet - vi vil hjælpe i den udstrækning, vi overhovedet kan.

Det kan være en fordel, at du kan spise med til et af måltiderne den dag, du flytter ind.

Det er også godt at overveje: Hvor skal du være, når møblerne flyttes, så du ikke kommer til at gå i vejen for hjælperne. Hvor mange skal I være ved indflytningen?

Husk at melde flytning til Folkeregistret. Dette kan du med fordel gøre via selvbetjening på nettet.

Vær opmærksom på, at mange af vores plejehjem har en fast plejehjemlæge. Hvis du ønsker at flytte til plejehjemslægen, skal det ske ved indberetning til Folkeregistret. Læs mere om ordningen under det enkelte plejehjem.

Du skal beholde din indbo- og ansvarsforsikring. Det er stadig din egen bolig, bare på en anden adresse.

Kontakt Hjælpemiddelafdelingen på tlf. 79 79 70 50 og aftal dato for aflevering eller afhentning af de hjælpemidler du ikke skal have med på plejehjemmet.

Hvis du har andre hjælpemidler der skal afhentes, tager Hjælpemiddelafdelingen også nødkaldet med og skifter cylinderlåsen.

Har du ikke andre hjælpemidler skal du kontakte Senior- og Sundhedsrådgivningen på tlf. 79 79 84 50 og bede om at få hentet nødkald og/eller få skiftet cylinderlås tilbage til din oprindelige cylinder. Har du af en eller anden grund ikke den oprindelige cylinder mere, skal du have anskaffet en før den kan blive skiftet.

Husk at afmelde de ydelser, som du ikke længere skal bruge. Det kan f.eks. være:

• madservice
  • daghjem
  • aktiviteter
  • indkøbsaftaler

Man skal selv bestille og betale for flytning til plejebolig

Hav gode hjælpere, der kan hjælpe dig med at flytte dit bohave og indrette dig i din nye lejlighed.