Visitation
Sammen finder vi frem til dit behov for støtte i hverdagen
Når du henvender dig om hjælp i Senior- og Sundhedsrådgivningen, vil en rådgiver sammen med dig, få et overblik over din aktuelle situation, og hvad du har vanskeligt ved.
Rådgiveren vil spørge ind til, hvad der er vigtigt for dig i din hverdag, og hvilke forventninger og forhåbninger, du har til fremtiden.
Afklaring af din nuværende situation, og dine ønsker for fremtiden, kan foregå gennem en eller flere samtaler, enten telefonisk eller ved en personlig samtale i Senior- og Sundhedsrådgivningen eller i dit hjem.
Afklaringen kan også indeholde af-prøvninger, samt råd og vejledning om udførelse af forskellige daglige opgaver i dit hjem.
I afklaringen vil du kunne møde en rådgiver, en trænende terapeut, en ergo/fysioterapeut eller en forebyggende medarbejder.
Det er rådgiveren, der vil træffe den endelige afgørelse ud fra:
- De oplysninger, der er kommet frem under samtaler og afprøvninger med dig
- Dine og dine nærmestes evner og muligheder
- Lovgivningen
- Kolding Kommunes serviceniveau
- Andre muligheder i dit nærområde
Du er velkommen til at have en bisidder med, til at hjælpe dig med at uddybe din ansøgning.
Bisidderen kan være en pårørende eller en god ven. Bisidderen kan ikke være en medarbejder fra den kommunale eller private leverandør af hjælp i hjemmet.
Ældrerådet i Kolding Kommune har etableret en Bisidderordning
Personlig pleje og praktisk hjælp
Rehabilitering = træning til at klare hverdagens opgaver bedre.
Vi vil hjælpe dig til at genvinde din styrke, så du bedre kan klare personlige og praktiske opgaver i din hverdag.
Er der håb om, at du kan blive bedre, vil den hjælp, du midlertidigt har behov for, tildeles som rehabilitering, hvilket vil sige, at din hjemmehjælper sammen med en ergo- eller fysioterapeut, vil støtte dig i at komme til at klare de ting igen, som du kunne tidligere.
Terapeuten vil sammen med dig sætte mål for forløbet, og finde ud af, hvordan du bedst kan træne i hverdagen selv, eller sammen med din hjemmehjælper, indtil du om muligt igen, kan undvære hjælpen helt eller delvist.
Hvis det ikke er muligt, at du kan træne dig op til at klare alle eller nogle af hverdagens gøremål selv, kan du få almindelig hjemmehjælp til de opgaver, du ikke kan klare, eller har vanskeligt ved.
Hjælpen gives ud fra princippet ”hjælp til selvhjælp”. Det betyder, at du selv i videst muligt omfang skal deltage i løsningen af opgaverne i dit hjem.
Skal kommunen eller en privat leverandør hjælpe dig?
Når du er blevet tildelt hjælp, skal du vælge, hvem der skal hjælpe dig i dit hjem.
Du kan vælge mellem den kommunale leverandør, én af de tre private leverandører, eller en person du selv finder (du kan læse mere under punktet, selvvalgte hjælpere).
Uanset hvilken leverandør du ønsker, skal leverandøren være godkendt af kommunen, og hjælpen skal leveres på en måde, der er sikkerhedsmæssigt forsvarligt både for dig og din hjælper. Rådgiveren vil spørge dig, hvilken leverandør du ønsker, og kan svare dig på dine eventuelle spørgsmål.
Kombination af leverandør
Hvis du bevilges hjælp til både praktiske opgaver og personlig pleje, kan du vælge at have forskellige leverandører.
Vælger du at have forskellige leverandører, skal du være opmærksom på, at du ikke kan bytte mellem en indsats indenfor praktisk hjælp og en indsats indenfor personlig pleje. Læs mere i afsnittet: Du kan selv bestemme - bytteret.
Beboere på plejehjem har ikke frit valg, men hjælpes af plejehjemmets personale.
Du kan selv bestemme - bytteret
Når du har fået bevilget hjælp, kan du fra gang til gang vælge at bytte den hjælp, du er bevilget, til en anden form for hjælp. Det kan for eksempel være, at du vil bytte rengøring af stue til rengøring af gæsteværelse.
Hvis du ønsker at bytte mellem hjælp til praktiske opgaver, og hjælp til personlig pleje, skal du være bevilget hjælp til begge dele af den samme leverandør.
Bytteretten giver dig mulighed for at bestemme, hvad der er vigtigst for dig, at få hjælp til den pågældende dag. Dog skal omfanget af den hjælp du vælger til, svare til omfanget af den hjælp du vælger fra.
For eksempel kan du bytte hjælp til bad ud med en spadseretur, så længe turen ikke overstiger den tid, hjælpen til badet normalt vil tage.
Klippekort - Hjælp til særlige ønsker
Har du behov for hjælp til de fleste daglige gøremål i hverdagen, kan du også være berettiget til klippekort.
Formålet med klippekort er, at medvirke til at forbedre din livskvalitet.
Klippekort giver dig mulighed for at få ekstra hjælp, til noget der giver særlig værdi for dig.
Det kan fx. være:
- Samvær og hyggesnak
- Besøg hos familie og venner
- Højtlæsning
- En gåtur
- Madlavning
- Ledsagelse til frisør, fodpleje eller andet
- Indkøb, fx tøj eller andet
- Praktiske opgaver
Du vil kunne komme i betragtning til klippekort, hvis:
- Du er bevilget hjælp til flere opgaver, både morgen og aften
- Du kan deltage aktivt i den ønskede aktivitet, sammen med din hjælper
- Du har vanskeligt ved at færdes på egen hånd
- Du har et lille socialt netværk
- Klippekortindsatsen vurderes at medvirke til at forbedre din livskvalitet
Der kan bevilges 45 min. ugentligt. De 45 min. kan spares sammen til en samlet levering på max 4½ time.
Indsatsen leveres i tidsrummet kl. 11.00 til 17.00, på hverdage
Hvornår kommer hjælperen hos dig
Når du er bevilget rehabilitering eller hjælp, bliver du kontaktet af en medarbejder fra den leverandør, du har valgt. Her aftaler I, hvornår hjælperen skal komme hos dig. Du forventes at være tilstede i dit hjem når hjælpen leveres.
Hjælperen kommer så vidt muligt til de aftalte tidspunkter, men der kan ske forskydninger på op til en halv time.
Hvis hjælperen forsinkes ud over dette får du besked.
Holder hjælperen ferie, er der sygdom eller afholdes der kurser kan der ske afvigelser. I disse situationer kan der komme en anden hjælper, og hjælpen kan foregå på andre tidspunkter end normalt.
Når tidspunkter for rengøring og tøjvask må ændres, vil opgaven blive udført inden for 5 hverdage.
Ønsker du selv at aflyse hjælperens besøg i dagtimerne, skal du ringe til din leverandør snarest muligt, og senest dagen før inden kl. 15.00.
Aften- og natbesøg bedes aflyst senest kl. 12.00 samme dag.
Din leverandør sørger for, at du får de nødvendige kontaktinformationer.