Sagsbehandlingstider
Vi behandler din ansøgning så hurtigt som muligt. Sagsbehandlingstiden vil typisk være 10 hverdage ved hjemmehjælp til praktiske opgaver, 5 hverdage ved hjælp til personlig pleje, og 20 hverdage ved boligansøgninger.
Ved akut behov, træffes afgørelse inden for få dage.
Afgørelse og klage
Når din ansøgning om rehabilitering eller hjælp er behandlet modtager du en afgørelse fra kommunen, der fortæller, hvad du er bevilget, hvad formålet med hjælpen er, samt eventuelt for hvilken periode hjælpen gives.
Hvis du ikke bevilges alt den hjælp du har søgt om, vil du få en begrundelse for dette og en klagevejledning.
Du kan klage til Ankestyrelsen skriftligt eller mundligt over en afgørelse inden 4 uger fra modtagelse af afgørelsen.
Klagen sendes til:
Senior- og Sundhedsrådgivningen, Domhusgade 22, 1. sal, 6000 Kolding på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
eller du kan ringe på tlf. 7979 8450 og give din klage mundtligt.
Klagen skal være modtaget inden kontortidens ophør på klagefristens sidste dag. Hvis kommunen efter en genvurdering af sagen fastholder afgørelsen, bliver sagen sendt til behandling i Ankestyrelsen.
Opfølgning på din hjælp til praktiske oplysninger
Hvis du ikke er tilfreds med den kontakt, du har haft med kommunen, er du velkommen til at rette henvendelse til Senior- og Sundhedsrådgivningen.
Det kan enten være i forbindelse med den afgørelse, der er truffet omkring dit behov for hjælp, eller den hjælp du modtager.
Der følges løbende op på kvaliteten, af de indsatser du modtager.
Opfølgningen består blandt andet i tilsynsbesøg fra kvalitetskonsulent hos modtagere af hjemmehjælp, samt hos leverandøren.
Resultatet af tilsynets undersøgelser behandles af Senior- og Sundhedsrådgivningen, som også sørger for at handle på eventuelle behov for forbedringer af hjælpen.
Oplysnings- og tilbagemeldingspligt
Du skal kontakte rådgiver, hvis der sker ændringer i din situation, som gør, at du ikke længere har behov for hjælp i samme omfang, som den du er bevilget. Der kan eksempelvis være tale om ændringer i dit helbred, eller ændringer
i din husstand.
Arbejdsmiljø
For at undgå sygdom og nedslidning/ skader af de medarbejdere der udfører hjælpen, skal en række krav til arbejds- miljøet være opfyldt i dit hjem:
- Ved løft (for eksempel i forbindelse med indkøb skal hjemmehjælperen overholde retningslinjer i arbejdsmiljølovgivningen.
- Ved brug af personlift og/eller plejeseng, kan det være nødvendigt at ommøblere dit hjem
- Er det ikke muligt at overholde arbejdsmiljølovgivningen ved hjælp til bad, kan badet tilbydes på et af kommunens plejehjem. Hvis du er ude af stand til, eller har meget vanskeligt ved, at transportere dig til plejecentret, sørger kommunen for kørsel til og fra hjemmet
- Rengøringsmidler og redskaber skal leve op til arbejdsmiljølovgivningen
- Adgangsforhold skal være sikre og belyste
- Der må ikke ryges i hjemmet mens hjælpen udføres
- Husdyr må ikke være til ulempe for hjælperen
Det er hjælperens leder, der vurderer arbejdsmiljøet i hjemmet og har ansvaret for at reglerne overholdes.
Aktindsigt og notatpligt/dokumentationskrav
Kolding Kommune, og de private leverandører af hjemmehjælp, registrerer relevante oplysninger omkring din bevilling, og levering af hjælp.
Du har ret til at få indsigt i de registrerede personoplysninger, og du har ret til at få urigtige oplysninger om dig rettet. Du har ret til at få indsigt i sagens akter, og har derfor mulighed for at søge om aktindsigt.
Som pårørende kan du også få aktindsigt, hvis du har et skriftligt samtykke fra den person aktindsigten vedrører.
Du kan få læseadgang til dine data i kommunens elektroniske omsorgssystem via Borgerportalen. Her kan du blandt andet se oplysninger om din medicin, besøg og journalnotater.
Borgerportalen findes på www.kolding.dk/borgerportalen.
Databeskyttelse
Kolding Kommune er ansvarlig for de personoplysninger vi har modtaget om dig. Du kan læse mere om databeskyttelse på Kolding Kommunes hjemmeside.
Tilkøb
Hvis du ønsker at supplere den hjemmehjælp du er bevilget af kommunen, kan du tilkøbe ekstra indsatser, evt. til praktiske opgaver. Du skal i så fald selv kontakte en af de godkendte private leverandører i kommunen, eller et privat firma.
De godkendte private leverandører fremgår af kataloget over Fritvalgs leverandører, som kan fås i Senior- og Sundhedsrådgivningen, eller du kan finde dem på hjemmesiden under Oversigt over leverandører.
Ved ønske om skift af leverandør kontaktes Senior- og Sundhedsrådgivningen.
Lovgrundlag
De beskrevne hjælpemuligheder, bevilges efter forskellige paragraffer i Serviceloven. I nedenstående liste kan du se, hvilke hjælpemuligheder, der bliver bevilget efter hvilke paragraffer.
Aktivitetstilbud | § 79 |
Forebyggende hjemmebesøg | §79a |
Praktisk hjælp, personlig pleje og madservice | §83 |
Rehabilitering=træning af hverdagens opgaver i forbindelse med praktisk hjælp og personlig pleje | §83a |
Aflastning og afløsning | §84 |
Midlertidigt ophold | §84 eller §86 |
Bytteret | §83 |
Selvvalgte hjælpere | §94 |
Private hjælpere | §95 |
Aktivitetstilbud | §104 |
Nødkald | §112 |
Handicapkørsel: Lov om Trafikselskaber | §11 |
Kørsel til læge | Sundhedslovens §170 |
Kørsel til kommunens tilbud | §117 |
Hjælp fra en nærtstående i din sidste tid | §119, §120 |
Tilbagebetaling ved forkerte eller manglende oplysninger | §164 |
Oplysnings- og tilbagemeldingspligt jf. Retssikkerhedsloven §11, stk.