Inkontinens

Hvad er inkontinens?

Inkontinens betyder, at man har svært ved at holde på urin og/eller afføring i mindre eller større grad.

Oplever du nogle af nedenstående problematikker, er det vigtigt, at du bliver udredt. Inkontinens er et symptom, og derfor er udredning vigtig for at finde årsagen.

• Du kan ikke holde på urin, luft eller afføring
  • Du drypper i bukserne ved hop, hoste, nys, når du rejser dig eller anden fysisk aktivitet
  • Du har problemer med at nå toilettet i tide
  • Du er oppe at tisse mange gange om natten
  • Du har efterdryp
  • Du har ændret vandladningsmønster

Syv ud af ti med inkontinens kan hjælpes for eksempel ved træning af bækkenbunden, og det er aldrig for sent at komme i gang.

Hvis du oplever nogle af ovenstående problematikker, bør du kontakte egen læge til udredning for din inkontinens.

I Kolding Kommune har vi et kontinensteam bestående af tre sygeplejersker og to fysioterapeuter.
Kontinensteamet holder til i Sundhedscentret og har en klinik, hvor vi kan tilbyde at udrede dig for inkontinens ved hjælp af samtaler og enkle undersøgelser. Det kan være:

• Væske/vandladningsskema
  • Undersøgelse af bækkenbund og træningsprogram
  • Skanning af blæren
  • Rådgivning om livsstil, vaner og seksualitet

Kontinensteamet hjælper også borgere med stomi i forhold til produktvalg, kostråd, skifteprocedure og teknikker med mere.

Hvis du er udredt og har brug for bevilling til inkontinensprodukter eller stomiprodukter, skal du sende en digital ansøgning. Det gør du på borger.dk.

Når kontinensteamet har modtaget din digitale ansøgning, vil de kontakte dig.

Telefontid mandag, onsdag og fredag kl. 8.00-9.00 og kl. 12.00-13.30