Skip til hoved indholdet

Genbrugsfællesskabet

Få styr på affaldshierarkiet i Genbrugsfællesskabet

 

Ved du, hvor dine gummistøvler ender deres dage? Det finder du ud af, hvis du tilmelder dig Genbrugsfællesskabet i Kolding Kommune. Det koster ikke noget at være med, og vi kvitterer ved at sende dig minikurset 'Få styr på affaldshierarkiet'. 

Tilmeld dig her

 


Hyg og byg: Bogskab og fællesskab

Torsdag 23. september kl. 12-21: Bronzehallen, Bronzevej 3, Kolding. Deltager du mellem 19-21 må du gerne tilmelde dig her

 

Kolding Kommunes genbrugsfællesskab åbner dørene til Bronzehallen for alle, der vil lære mere om genbrug. Den første del af dagen er dedikeret til byens nye studerende, men alle er velkomne. 

Hvis du svinger ind forbi Hyg og byg, kan du fx designe et bogskab af materialer fra genbrugspladserne. Du behøver ikke være ferm med hammer og sav. Vi har allieret os med tv-tømrer Casper Kjerumgaard, som står klar til at hjælpe og give gode fif.

 

Program

Kl. 12-18

  • Møbelhacking
  • Reparer dit tøj eller din bærbare computer sammen med Repair Café
  • Trapholt giver dig et designperspektiv på møbler
  • Undervejs serveres der kaffe, vand og smagsprøver fra Multifoods

Kl. 18-19: Pause

Kl. 19-21

  • Byg bogskab og fællesskab
  • Mød Karina Ahm med bogskabet på Poppelalle i Bramdrupdam
  • Besøg Bronzehallens værksteder og skatkammer
  • Få en snak om cirkulær økonomi

... og der kommer hele tiden mere til! 


Hvad er Genbrugsfællesskabet?

Genbrugsfællesskabet handler om at skabe en stærk genbrugskultur i Kolding Kommune.

  • Her kan du både give den fuld skrue på workshops og sætte egne genbrugsprojekter i søen.
  • Du kan også nøjes med at kigge med fra sidelinjen og modtage minikurset 'Få styr på affaldshierarkiet'.
  • Fællesskabet er også for foreninger. 

Skriv til Niels Kallesøe Sørensen, som er ansvarlig for genbrugsfællesskabet, på genbrugnytter@kolding.dk, hvis du vil vide mere.

Få et netværk af passionerede genbrugsfolk


I genbrugsfællesskabet møder du mennesker fra lokalområdet, der også tænker bæredygtighed og genbrug.

Du kan være med til fire årlige fællesmøder, hvor vi sætter fokus på et aktuelt emne inden for genbrugsverdenen. Du kan også stemple ind til vores månedlige tjek-ind-møder. 

I øjeblikket mødes vi kun online, men så snart det er muligt, vil møderne blive holdt fysisk. 

Fællesmøder i 2021:

  • Torsdag 23. september kl. 19-21. Vi mødes fysisk for første gang og bygger bogskabe med tv-tømrer Casper Kjerumgaard
    👉Tilmeld dig her.
  • Torsdag 16. december kl. 19-21

 

Afholdte fællesmøder i 2021

Torsdag 17. juni

👉Opsamling på mødet inkl. optagelser af præsentationerne. 

På mødet fortalte vores affaldseksperter om, hvad der sker 1. juli, når du og resten af Kolding Kommunes borgere kan få hentet 10 typer affald derhjemme. 

  • Hvad er meningen? Hvorfor skal vi sortere så meget?
  • Hvordan skal du sortere derhjemme - og hvor rent skal det være?
  • Affaldets rejse: Hvad sker der med de 10 typer affald, når de bliver hentet?
  • Læs mere på kolding.dk/taeltil10

 


Torsdag 18. marts

Hvordan kan vi tænke GENBRUG i stedet for affald?

Peter K. Schibye var aftenens oplægsholder. Peter arbejder som affaldskonsulent i Redux - Affald og Genbrug i Kolding Kommune, og han vil fortælle mere om fremtidens arbejde med affald og ressourcer i Kolding Kommune, som går i retning af cirkulær økonomi. Peter har tidligere arbejdet som chef for Deponi Syd. 

Bliv en del af genbrugslaboratoriet


Når bæredygtighed og genbrug matcher din person, har du måske også lyst til at gøre noget på egen hånd. I genbrugslaboratoriet har du mulighed for at bidrage med upcycling eller testforsøg. 

Som frivillig i genbrugsfællesskabet får du:

  • Stillet værkstedet i Bronzehallen til rådighed, hvor du kan reparere din cykel eller arbejde på dine egne upcycling-projekter. Hvis ikke du allerede ligger inde med materialer til dine idéer, kan du samle ting og sager ind på Kolding Nord Genbrugsplads, der ligger lige ved siden af Bronzehallen.
  • Mulighed for at teste sorteringsforsøg på mikroskala i dialog med Kolding Kommune eller sætte hylder eller skabe med bøger op i dit lokalområde. Bøgerne indsamler vi på byens genbrugspladser, og dermed er du med til at give dem nyt liv. 
  • Adgang til at booke møde- og værkstedsfaciliteter i Bronzehallen. Brug linket i menuen herunder.

 

Så hvad vil du 😊?

Du kan give nyt liv til brugte bøger ved at sætte et bogskab op. Bøgerne kommer fra Kolding Kommunes genbrugspladser. I 2019 blev der indleveret 169 tons bøger, nogle spritnye. 

Nu kan bøgerne få nye hjem.

Hvis du har en idé til, hvor du vil sætte et bogskab op i dit lokalområde, så kan du udfylde dette skema.

Når du har udfyldt skemaet, får du besked om, hvor og hvordan du henter bogkassen.

Og husk, et bogskab kan have mange former. En hylde, en reol eller et skab.

Du bestemmer.

Har du en ide til at sortere mere eller på en ny måde, der hvor du bor, så har du muligheden som genbrugsambassadør. 

Før du går i gang, skal du først udfylde en ansøgning, så vi kan hjælpe dig med at komme i gang. 

Vil du holde en event eller aktivitet sammen med andre, som handler om dig og dine medborgeres affald og genbrug? Så har du mulighed for at låne et helt torv med forskellige faciliteter.

Torvet i Bronzehallen kan lånes til enkeltarrangementer eller tidsafgrænsede aktiviteter af ikke-kommerciel karakter. Hver arrangør kan højst have 10 åbne bookinger.

Torvet kan bookes i tidsrummet mandag til fredag fra kl. 8-15. Aften eller weekendaktiviteter efter nærmere aftale.

Torvet bookes ved at kontakte torvemester Lisbet Thorøe fra Redux – Affald og Genbrug på telefon 21 16 72 14 eller llar@kolding.dk.

Læs mere om booking af Torvet

Har du gode ideer til upcycling af materialer, kan du dele dem i vores online genbrugsfællesskab, der ligger på det digitale arbejdsrum Trello.

I det kreative værksted kan du eksperimentere og udvikle ideer sammen med andre, få inspiration fra andre og et større netværk med andre genbrugsambassadører.

 


Kom i gang med Trello: Disse 3 videoer viser dig, hvordan du gør

 

Video 1 (2 minutter): Sådan får du adgang til Trello

Video 2 (2 minutter): Sådan virker Trello

Video 3 (3 minutter): Sådan er arbejdsrummet i Trello sat op

 

Få adgang til meget mere viden om affald og genbrug


Vidste du, at der er et nationalt mål om, at kommunerne i 2022 skal genbruge mindst 50 % af husholdningernes affald? Kolding Kommune er godt på vej, blandt andet med indsamling af madaffald, og lå i 2019 på 48 %.

Hvordan arbejdet med affald og genbrug skrider frem i vores kommune, vil vi rigtig gerne gøre dig (endnu mere) klog på. Derfor får du som frivillig i genbrugsfællesskabet mulighed for at deltage i fire årlige fællesmøder, hvor vi sætter fokus på et aktuelt område inden for affaldsområdet. 

Desuden sender vi løbende nyhedsbreve ud med affaldsviden. Fx modtager du minikurset 'Få styr på affaldshierarkiet', når du tilmelder dig Genbrugsfællesskabet.

Fortæl Kolding Kommune om din hverdag med affald og genbrug


Affaldsområdet spiller en afgørende rolle, når Kolding Kommune arbejder henimod at blive cirkulær kommune.

Du kan komme tæt på maskinrummet, når du er en del af genbrugsfællesskabet. Vi inviterer nemlig alle frivillige til at give feedback og komme med idéer, inden vi sætter nye projekter i søen. Og der sker hele tiden noget. De næste par år står vi fx overfor at skulle:

  • Indsamle endnu flere typer affald hos den enkelte husstand såsom mælkekartoner, pap og tekstiler. Måske har du nogle idéer til endnu bedre affaldssortering i hjemmet?
  • Udvikle en ny affaldsplan. I øjeblikket er Affaldsplan 2019-2024 den fælles ramme for, hvordan vi øger genbrug og undgår affald i kommunen. Kort sagt skal vi sammen gøre FN’s verdensmål om bæredygtighed til hverdagsmål. 

Lån Bronzehallen til foreningens aktiviteter


Har jeres forening noget at byde ind med, når det kommer til upcycling, reparation eller andet med genbrug? Så kan I holde en workshop på torvet i Bronzehallen. Jeres arrangement skal blot være åbne for andre end foreningens medlemmer. 

I får stillet lokaler med plads til mere end 50 personer og værksted til rådighed. 

Vi lægger også gerne jeres begivenhed på aktivitetssiden for Bronzehallen

Aktiviteten skal have en tilknytning til området for affald og genbrug.

Torvet i Bronzehallen kan lånes til enkeltarrangementer eller tidsafgrænsede aktiviteter af ikke-kommerciel karakter. Hver arrangør kan højst have 10 åbne bookinger.

Torvet kan bookes i tidsrummet mandag til fredag fra kl. 8-15. Aften eller weekendaktiviteter efter nærmere aftale.

Torvet bookes ved at kontakte torvemester Lisbet Thorøe fra Redux – Affald og Genbrug på telefon 21 16 72 14 eller llar@kolding.dk.

Læs mere om booking af Torvet

Vær med i Genbrugsfællesskabet

* Feltet skal udfyldes

Bor du i Kolding Kommune


Alt det med småt

Visionen er at skabe et fællesskab af passionerede unge og ældre, som foruden at have bopæl i Kolding Kommune også har det tilfælles, at de ønsker at handle, skabe nye sociale netværk, lære nyt om genbrugsverdenen og møde tage nye indsigter og viden med ud og møde deres medborgere.

  • Vi ser muligheder, når andre ser affald.
  • Vi lytter til de skæve idéer, der kan reducere affald og øge genbrug.
  • Vi inspirerer – og lader os inspirere af dig.

Redux – Affald og Genbrug, der er en del af By- og Udviklingsforvaltningen, er tovholder på genbrugsfællesskabet.

Målet for projektet er at skabe en stærk genbrugskultur blandt borgerne i Kolding Kommune, som fremmer mere og bedre genbrug og genanvendelse.

  • Kolding Kommune ønsker at være førende i social innovation og designe velfærden gennem partnerskaber og initiativer inden for selvværd. Vi har derfor en positiv holdning til inddragelse af frivillige i borgerbetjeningen, når det skaber merværdi for borgere, medarbejdere og frivillige.
  • Kolding Kommune forventer, at der er gensidig respekt i relationen mellem medarbejderne og de frivillige, og at der samarbejdes i overensstemmelse med Kolding Kommunes personalepolitikker.
  • Kolding Kommune ser det som en vigtig forudsætning for et positivt samarbejde, at der sker en forventningsafstemning mellem den enkelte arbejdsplads og de frivillige/ deres organisation.

Spilleregler

  • Klare rammer
    Det er afgørende, at ledelsen er klar på afgrænsningen, rollefordelingen og fagligheden i forhold til samarbejdet med frivillige. Det er ledelsen, der til de faglige medarbejdere skal fortælle og signalere, hvordan samarbejdet skal foregå, hvilket råderum der er, og hvilken værdi de frivillige kan bidrage med. Ledelsen på den enkelte arbejdsplads skal skabe klare rammer for, hvilke typer af opgaver på arbejdspladsen, som henholdsvis medarbejderne og de frivillige skal varetage. Ledelsen skal definere, hvilke kerneydelser, som altid skal varetages af medarbejderne. Det skal drøftes i det lokale MED, hvilke kerneydelser, der altid skal varetages af medarbejderne.

  • Respekt for medarbejdernes faglige kompetencer
    Frivillige skal respektere medarbejdernes faglige kompetencer, også selvom de frivillige eventuelt har egne faglige erfaringer på området.

  • Ledelse
    Ledelsen har ansvaret for den samlede opgaveløsning på arbejdspladsen. Frivillige skal anerkende den formelle ledelse og overholde arbejdspladsens værdier og retningslinier. Ledelsen er forpligtet til at håndtere uenigheder og bekymringer i forhold til frivillige på arbejdspladsen. Det er ledelsens overordnede ansvar at rekruttere frivillige, ligesom ledelsen har ansvaret for at afslutte samarbejdet, såfremt dette måtte blive nødvendigt.

  • Introduktion
    Ledelsen skal sikre, at de frivillige får en grundig introduktion. Formålet med introduktionen er at oplyse de frivillige om arbejdspladsens værdier, retningsliner, opgaveafgrænsning, tavshedspligt, forsikring og samarbejde med medarbejdergruppen. Introduktionen skal ligeledes sikre, at det frivillige arbejde udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
    Ledelsen skal desuden sikre sig, at der er en kontaktperson i forhold til de frivillige.

  • Information af medarbejderne og borgere om frivillige
    Ledelsen skal tydeligt informere medarbejderne forinden frivillige introduceres på arbejdspladsen. Ledelsen har desuden ansvaret for at informere borgere og pårørende om den frivillige indsats, ligesom borgere og pårørende bør kunne se forskel på frivillige og kommunale medarbejdere.

  • Alkohol og rygning
    Kolding Kommunes misbrugs- og røgpolitik skal respekteres af frivillige på lige fod med ansatte i Kolding Kommune. Frivillige skal derfor orienteres om Kolding Kommunes misbrugs- og røgpolitik.

  • Adgang til IT-systemer
    Frivillige har ikke adgang til Kolding Kommunes administrative systemer.
    Ledelsen skal i øvrigt forholde sig aktivt til, hvilke systemer og oplysninger frivillige får adgang til med udgangspunkt i den til enhver tid gældende informationssikkerhedspolitik.

  • Familiære relationer
    For at tilgodese det psykiske arbejdsmiljø og undgå favorisering, bør der ikke rekrutteres frivillige, der har familiære relationer til medarbejdere eller ledelse på arbejdspladsen.
    Familiære relationer er bl.a. ægtefæller, børn, forældre, søskende, nære venner eller andre nærtstående.
    Hvorvidt eventuelle familiære relationer kan have en uheldig indvirken, vurderes i det enkelte tilfælde af ledelsen.

  • Arv og gaver
    Frivillige må ikke modtage arv, gaver eller lignende økonomiske fordele fra borgere, med mindre dette er godkendt af kommunen eller den frivillige organisation.

Opmærksomhedspunkter

Arbejdsmiljø

Frivillige er omfattet af arbejdspladsens arbejdspladsvurdering (APV) og arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvis de udfører arbejdsopgaver på samme vilkår som ansatte på arbejdspladsen, f.eks. på plejehjem.

Der er dog ikke krav om, at de frivillige selvstændigt involveres i APV-arbejdet eller har egen arbejdsmiljørepræsentant.

Når frivilliges arbejdsopgaver skal planlægges, skal sikkerheden tænkes ind fra start. Det frivillige arbejde skal tilrettelægges, så det udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Ledelsen har ansvaret for, at dette bliver overholdt.

Forsikringsforhold - ulykkes- og ansvarsforsikring

Kolding Kommunes ulykkes- og ansvarsforsikring dækker også frivillige, der yder en frivillig indsats.

Tavshedspligt og videregivelse af oplysninger.

Medarbejdere i Kolding Kommune er underlagt forvaltningslovens regler om tavshedspligt. Medarbejdere må således ikke videregive personfølsomme oplysninger til frivillige uden borgerens samtykke. Tavshedspligten omfatter alle oplysninger om personlige, økonomiske, helbredsmæssige og sociale forhold.

Forvaltningslovens regler om tavshedspligt gælder ikke for frivillige. Alle borgere er dog underlagt straffelovens § 264 d om uretmæssig videregivelse af personlige oplysninger. Det betyder, at frivillige ikke må videregive fortrolige oplysninger uden borgerens samtykke. Frivillige må heller ikke videregive fortrolige oplysninger om borgerne til medarbejderne på arbejdspladsen, medmindre den enkelte borger har givet samtykke hertil.

Tavshedspligten gælder også, når den frivillige er ophørt med at være frivillig i Kolding Kommune.

Frivillige skal orienteres om tavshedspligten og ledelsen skal sikre, at frivillige ved, hvad dette konkret betyder.

Straffeattester og børneattester

Der indhentes straffeattest for frivillige, hvor det skønnes nødvendigt i forhold til den opgave, som skal løses eller omstændighederne i øvrigt.

Hvis frivillige knyttes til en arbejdsplads, hvor de skal i direkte kontakt med eller færdes blandt børn under 15 år, skal der indhentes børneattester. Ledelsen på den enkelte arbejdsplads har ansvaret for at sikre, at der indhentes en børneattest.

Dagpenge og efterløn

Frivilligt arbejde på en kommunal arbejdsplads kan medføre træk i efterløn og dagpenge. Frivillige skal selv oplyse A-kassen om deltagelse i frivilligt arbejde og frivillige skal opfordres til at søge yderligere information hos A-kassen.

Det er den enkeltes A-kasse, der vurderer om frivilligt arbejde medfører træk i dagpenge eller efterløn.

Du kan altid melde dig ud af Genbrugsfællesskabet. 

Indtast den e-mailadresse du brugte ved tilmelding.

Sådan kontakter du os

Redux – Affald og Genbrug

Bronzevej 3
6000 Kolding
Tlf. 79 79 71 00