Lukkede deponier under Kolding Kommune

Kolding Kommune holder opsyn med syv lukkede deponier. Et lukket deponi er også kendt som en losseplads, altså et sted, hvor både virksomheder og private førhen dumpede alt fra husholdningsaffald og møbler til kemikalier, maling og elektronik.

Her er de syv lukkede deponier placeret

Adresse: Riglandsegvej 13, 6580 Vamdrup

Areal: 33.360 m2

Årsrapport for Nyskov Fyldplads 2021

Adresse: Røddingvej, 6580 Vamdrup

Adresse: Vranderupvej 30, 6000 Kolding

Areal: 113.000 m2

Årsrapport for Seest Gl. Losseplads 2021

Adresse: Vranderupvej 31, 6000 Kolding

Adresse: Godthåbsvej 4, 6000 Kolding

Adresse: Tvedvej 77, 6000 Kolding

Adresse: Kirkevejen 34, 6640 Lunderskov

Lidt historie om de gamle lossepladser

En undersøgelse fra DTU Miljø i 2014 afdækkede, at der findes godt 3.000 gamle lossepladser i Danmark.

På lossepladserne blev affaldet smidt ned i et hul i jorden. Med en ændret lovgivning for miljøbeskyttelse i 1974 blev flere lossepladser nedlagt, og efterhånden kom der mere fokus på at sortere affaldet og bruge det igen.

I dag får græsset lov at gro på de gamle deponier, som ofte er blevet til smukke naturområder brugt til både hundeluftning og løbeture. Samtidig holder kommunerne opsyn med nogle af de pladser, hvor der kan være risiko for udsivning af skadelige stoffer.

Nedgravning af affald, altså deponering, er absolut nederst i affaldshierarkiet, og i dag sender vi kun det affald til deponi, der hverken kan genbruges, genanvendes eller brændes - det kan fx være tagplader med asbest eller badevinger, gummistøvler eller regntøj med blødt pvc.