Skip til hoved indholdet

Regulativ for erhvervsaffald

§1 Formål m.v.

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra virksomheder i Kolding Kommune med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker samt begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.

Formålet er endvidere efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers omfang og tilrettelæggelse m.v. med henblik på at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale ordninger, herunder normere de praktiske forhold i forbindelse med afviklingen af affaldsindsamlingen og -håndteringen.

De beskrevne ordninger i regulativet omfatter ikke erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse. Hvis en virksomhed benytter den kommunale genbrugsplads, skal bestemmelserne for denne ordning dog overholdes. Hvis kommunalbestyrelsen har valgt at tilbyde indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret af virksomheder, der producerer affald, der art og mængde svarer til en husholdnings eller indsamling af erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse produceret på øer uden fast broforbindelse, skal bestemmelserne for ordninger i standardregulativ for husholdninger dog overholdes.

§2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven).

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om deponeringsanlæg (deponeringsbekendtgørelsen).

§3 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ, svarer til de definitioner, der fremgår af det til enhver tid gældende lovgrundlag.

Kolding Kommune betragter som udgangspunkt affald fra virksomheder og ervhvervsbygninger som erhvervsaffald og hvis der er tvivl om klassificeringen, træffes afgørelsen af Kolding Kommune.

Frit valg ordning - erstatter tidligere anvisningsordning, hvor man nu også har frit valg af godkendt modtager af affaldet i tilfælde af Kolding Kommune ikke har anvisningsret - her kan kun henvises til anlæg.

§4 Registrering af udenlandske virksomheder

Udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark, der udøver affaldsproducerende aktiviteter, skal lade sig registrere hos kommunalbestyrelsen med henblik på opkrævning af affaldsgebyr m.v

§5 Gebyrer og priser

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer og priser i henhold til miljøbeskyttelsesloven samt affaldsaktørbekendtgørelsen.

Kommunalbestyrelsen vedtager efter affaldsaktørbekendtgørelsen én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer og priser. Gebyrbladet er tilgængeligt på kommunens hjemmeside.

§6 Klage m.v.

Kommunalbestyrelsens afgørelser efter regulativet kan i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsen ikke indbringes for anden administrativ myndighed

Indskærpelser af regulativet efter miljøbeskyttelsesloven kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, medmindre andet fremgår af lovens bestemmelser.

Ankestyrelsen kan som led i det kommunale og regionale tilsyn behandle spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af dette regulativ. Ankestyrelsen fører ikke tilsyn, idet omfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.

Forsyningstilsynet kan behandle spørgsmål om, hvorvidt kommunalbestyrelsen fastsætter og opkræver en pris svarende til markedsprisen for kommunal indsamling af erhvervsaffald i henhold til miljøbeskyttelsesloven og affaldsaktørbekendtgørelsen.

§7 Overtrædelse og straf

Overtrædelse af regulativet straffes efter affaldsaktørbekendtgørelsen med bøde.

Efter affaldsaktørbekendtgørelsen kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:

1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller

2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.

Der kan efter affaldsaktørbekendtgørelsen pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

§8 Bemyndigelse

Kommunalbestyrelsen har bemyndiget By- og Fællesforvaltningen til at træffe afgørelser efter dette regulativ.

Kolding Kommune kan beslutte, at der etableres forsøgsordninger for udvalgte affaldstyper.

Forsøgsordninger kan etableres i hele kommunen eller i udvalgte områder.

Såfremt Kolding Kommune fastsætter en forsøgsordning, har de omfattede virksomheder pligt til at benytte ordningen medmindre ordningen er beskrevet som et tilbud.

Der opkræves gebyr eller markedspris for forsøgsordninger jf. gebyrbladet eller eventuelle aftaler mellem parterne.

§9 Ikrafttrædelse

Dette regulativ træder i kraft den 01-10-2025.

Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:

Regulativ for Erhvervsaffald for Kolding kommune, godkendt 17-12-2024

Regulativ for Erhvervsaffald for Kolding kommune, godkendt 28-03-2023

Regulativ for Erhvervsaffald for Kolding kommune, godkendt 24-04-2018

Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 23-09-2025

Borgmester Knud Erik Langhoff

Udvalgsformand Jakob Ville

§10 Ordning for husholdningslignende restaffald


§10.1 Hvad er husholdningslignende restaffald

Husholdningslignende restaffald er restaffald, som er frembragt af virksomheder, og som i sammensætning svarer til restaffald fra private husholdninger.

Restaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Til restaffald sorteres affald, som ikke er omfattet af andre etablerede indsamlings- eller anvisningsordninger dvs. affald, som ikke er genanvendeligt, ikke er farligt eller ikke er omfattet af en ordning med producentansvar

Restaffaldet nyttiggøres ved forbrænding og kan fx være:

  • Bleer og andet vådt affald
  • Forurenede fødevareemballager
  • Tilsmudset tekstilaffald, pap og papir
  • Sod og aske
  • Støvsugerposer (fyldte)
  • Øvrigt affald, der hensigtsmæssigt kan og må håndteres som restaffald til forbrænding

Det er ikke tilladt at brænde PVC-holdigt affald som restaffald, uanset om det er genanvendeligt eller ej.

§10.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle virksomheder, der frembringer husholdningslignende restaffald i Kolding kommune.


§10.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen er delt i to:

  1. En indsamlingsordning i form af en henteordning jf. Kolding Kommunes regulativ for husholdningsaffald §19.
  2. En frit valgs ordning ved en selvvalgt registreret aktør (renovatør)

Virksomheder kan vælge at benytte den kommunale indsamlingsordning, eller frit vælge renovatør for deres husholdningslignende restaffald.

Virksomheder kan håndtere deres restaffald via virksomhedens småt forbrændingsegnede affald. Ved sammenblanding klassificeres affaldet som husholdningslignende restaffald.

Husholdningslignende restaffald skal køres direkte til forbrænding jf. ordning herfor og må ikke køres til midlertidigt deponi.


§10.4 Beholdere

Kravene følger Kolding Kommunes regulativ for husholdningsaffald, hvis virksomheden er tilmeldt denne ordning. - dog tilbydes virksomheder kun 2-delte beholdere op til 370 liter, da kun virksomheder med affalds i art og mængde som en husholdnings, må tilbydes ordningen.

Frit valgs ordningen:
Virksomheder aftaler beholdertype med deres registrerede transportør. Virksomheder, der benytter en registreret transportør til indsamling af deres restaffald, skal sikre at opbevaringen af deres restaffald overholder gældende krav, herunder tydelig mærkning.


§10.5 Kapacitet for beholdere

Kolding Kommune tilbyder kun indsamling af husholdningslignende restaffald i 2-delte beholdere op til 370 liter, da kun virksomheder med affalds i art og mængde som en husholdnings, må tilbydes ordningen.

Hvis virksomheden har behov for mere kapacitet end hvad Kolding Kommune tilbyder, skal virksomheden benytte ordningen for frit valg af renovatør.

Frit valgs ordningen
Virksomheder aftaler beholderkapacitet med deres valgte transportør.


§10.6 Anbringelse af beholdere

Kravene følger Kolding Kommunes regulativ for husholdningsaffald, hvis virksomheden er tilmeldt denne ordning.

Frit valgs ordningen
Virksomheden aftaler placering af beholder med deres renovatør.


§10.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Kravene følger Kolding Kommunes regulativ for husholdningsaffald, hvis virksomheden er tilmeldt denne ordning.

Frit valgs ordning:
Virksomheden aftaler med deres registrerede transportør,, hvordan beholdere anvendes og fyldes - låget på beholderen skal dog kunne lukkes forud for tømning, og virksomheden skal opfylde krav til frasortering af affald, som ikke er forbrændingsegnet, herunder fx genanvendeligt, farligt, PVC-holdigt og deponeringsegnet affald.


§10.8 Renholdelse af beholdere

Kravene følger Kolding Kommunes regulativ for husholdningsaffald, hvis virksomheden er tilmeldt denne ordning.

Virksomheder, som benytter egen løsning, aftaler ansvaret omkring renholdelse af beholdere med deres renovatør.

§10.9 Afhentning af husholdningslignende restaffald

Kravene følger Kolding Kommunes regulativ for husholdningsaffald §19, hvis virksomheden er tilmeldt denne ordning.

Frit valgs ordningen:
Virksomheder skal have afhentet deres restaffald minimum hver 14. dag, med mindre andet er aftalt med Kolding Kommune.

§10.10 Tilmelding/afmelding

Indsamlingsordningen
Til- og afmelding til den kommunale indsamlingsordning kan kun ske af den virksomhed som betaler tømningsgebyret.

Til- og afmelding til den kommunale indsamlingsordning skal via Kolding Kommunes digitale selvbetjeningsløsning.

Til- og afmelding til den kommunale indsamlingsordning kan ske løbende.

Regulering af tømningsgebyret sker med virkning fra eller til den kommende 1. hver måned. Tømmeprisen opkræves årligt jf. Kolding Kommunes gebyr-/prisblad, som findes på Kolding Kommunes hjemmeside: kolding.dk/

Ved fejlsortering kan dog opkræves særgebyr jf. §5 og Kolding Kommunes gebyr-/prisblad.

Frit valgs ordningen
Virksomheder aftaler procedurer for til- og afmelding med deres renovatør. Afregning for affaldets håndtering og behandling sker direkte mellem virksomheden og modtageanlægget og/eller renovtøren.

§11 Ordning for genbrugsplads(-en eller -erne)

Kommunalbestyrelsen har etableret adgang til genbrugsplads(-er) til modtagelse af affald.


§11.1 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder.

Ordningen er en indsamlingsordning i form af en bringeordning og et tilbud til alle virksomheder, der frembringer affald i Kolding kommune, herunder også Kolding Kommunes egne institutioner og virksomheder.

§11.2 Adgang til genbrugsplads[-en eller -erne]

Virksomheder har efter affaldsaktørbekendtgørelsen adgang til plads[-en eller -erne] i indregistrerede køretøjer med en tilladt totalvægt på maksimalt 3.500 kg og med en på køretøjet monteret trailer.

Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] skal følges.

Virksomheder har mod betaling adgang til aflevering af affald på følgende genbrugspladser:

  • Kolding Nord Genbrugsplads
  • Kolding Syd Genbrugsplads
  • Christiansfeld Genbrugsplads
  • Vamdrup Genbrugsplads

Lunderskov Genbrugsplads er forbeholdt private borgere og grundejeres affald jf. Kolding Kommunes Regulativ for husholdningsaffald.

Virksomheder faktureres for hver indkørsel på genbrugspladsen, uanset ikke-farlige affaldstype(r) til aflevering.

Ved aflevering af farligt affald, skal man dog gøre opmærksom herpå for vejning af affaldet, da der her opkræves tillægges gebyr herfor.

Opkrævningen sker via nummerpladeaflæsning og gebyrer fremgår af det altid gældende gebyrblad på Kolding Kommunes hjemmeside.

Virksomheden har mulighed for at tilmelde sig ordningen med straksbetaling med et gyldigt betalingskort via den digitale selvbetjeningsløsning.

Indkørsel i et køretøj med gule nummerplader/papegøjeplader, som er knyttet til et CVR-nummer hos SKAT, registreres som et erhvervsbesøg, og faktureres automatisk.

Undtagelser, hvor Kolding Kommune kan give fritagelse for fakturering, omfatter:

  • At der for et køretøj på gule nummerplader kan fremvises et gyldigt dagsbevis fra SKAT.
  • At et køretøj på papegøjeplader benyttes til aflevering af privat affald.

Eventuel fritagelse skal søges via den digitale selvbetjeningsløsning vedhæftet dokumentation som fx dagsbevis og billeder af affaldet der ønskes afleveret.

Det er virksomhedens/førerens ansvar at eventuel fritagelse søges inden genbrugspladsen forlades.

Kolding Kommune behandler fritagelser jf. praksis herfor beskrevet i forudsætninger og principper for opkrævning og fastsættelse af gebyrer/markedspriser hos virksomheder.

Hvis der afleveres erhvervsaffald i et køretøj, der ikke er registreret til erhvervskørsel, eller i et køretøj med udenlandske nummerplader, er vedkommende forpligtet til at gøre opmærksom på dette inden genbrugspladsen forlades, samt at udlevere de nødvendige oplysninger for fakturering.

Det er virksomhedens ansvar, at registreringer hos SKAT er opdaterede.

Hvis oplysningerne ikke er korrekte, så fakturering ikke kan finde sted, er den, der afleverer affaldet, forpligtet til at gøre opmærksom på dette, samt at udlevere de nødvendige oplysninger for fakturering.

"Genbrug 24-7 Erhverv" giver virksomheder adgang til genbrugspladserne uden for den bemandede åbningstid ved accept af betingelserne herfor.

Virksomheder kan anmode om denne adgang via Kolding Kommunes digitale selvbetjeningsløsning.

Betingelserne for "Genbrug 24-7 Erhverv" kan ses på www.kolding.dk.

"Farligt affald 24-7" giver på samme vis adgang til at aflevere farligt affald uden for den bemandede åbningstid, og hvis man er tilmeldt Genbrug 24-7 som virksomhed, har man også adgang til "Farligt affald 24-7", hvor man følger vejledning på pladsen.

Jf. vejledningen skal virksomheden lægge oplysninger om affaldet og virksomheden i kassen, så vi kan sende en kvittering for mængden af det afleverede farlige affald samt en faktura for samme.

Misbrug af ordningen og overtrædelse af ordensreglerne kan medføre udelukkelse af ordningen uden for den bemandede åbningstid og eventuel anvisning til en enkelt udvalgt genbrugsplads i den bemandede åbningstid.

Pladserne bruger adgangskontrol, videoovervågning og opslag i SKATs motorregister for at sikre beviser i tilfælde af, at der sker misbrug af ordningen, overtrædelse af ordensreglerne eller anden uhensigtsmæssig adfærd.

Udelukkelse fra at bruge genbrugspladserne uden for den bemandede åbningstid eller fra en eller flere pladser i den bemandede åbningstid kan medføre et særgebyr jf. §5.

Betaling for ordningen sker jf. § 5 uanset om pladsen er bemandet eller ej.


§11.3 Sortering på genbrugsplads(-en eller -erne)

Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[- en eller -erne] skal der efter affaldsaktørbekendtgørelsen anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan ses af personalet på genbrugsplads [-en eller -erne].

Affaldet skal sorteres efter affaldstype og placeres i de anviste beholdere, containere eller båse på genbrugspladserne.

Virksomheden skal følge personalets og pladsens anvisninger herunder pladsens ordensregler, skiltning og sorteringsvejledning.

Mangelfuld sortering eller fejlsorteringer kan medføre et særgebyr for virksomheden jf.§5

Kolding Kommunes genbrugspladser modtager fx ikke:

  • Restaffald/madaffald
  • Kombinerede fraktioner som hentes som pap-/papiraffald, glas-/metalaffald samt plast-/mad- og drikkekartonaffald.
  • Kanyler og andet klinisk risikoaffald
  • Medicinaffald og tømt medicinemballage
  • Uemballeret asbestholdigt affald jf. ordning for asbestholdigt affald
  • Eksplosivt affald, dog undtaget lovligt fyrværkeri
  • Radioaktivt affald
  • Shredderaffald

Kolding Kommune kan, ved manglende kapacitet på genbrugspladsen, anvise/henvise henholdsvis ikke-genanvendeligt og genanvendeligt erhvervsaffald til anden tilsvarende håndtering.

Kolding Kommune kan, af arbejdsmiljømæssige hensyn, blive nødt til helt at afvise modtagelse af asbesholdigt affald på genbrugspladserne, eller henvise asbestholdigt affald til en specifik genbrugsplads jf. sorteringsvejledning og information på Kolding Kommunes hjemmeside.

Ved anvisning af affaldet har virksomheden pligt til at følge anvisningen.

Fjernelse af genstande fra genbrugspladsen, uden Kolding Kommunes tilladelse, betragtes som tyveri.

§11.4 Vægtbegrænsning

Den enkelte virksomhed (den gebyrbetalende produktionsenhed) må efter affaldsaktørbekendtgørelsen maksimalt aflevere 200 kg farligt affald om året på genbrugsplads[-en eller -erne]. Dette gælder dog ikke for bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i batteribekendtgørelsen, samt affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, som defineret i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.

Kommunalbestyrelsen udsteder efter affaldsaktørbekendtgørelsen en kvittering for det modtagne farlige affald.

Kvitteringen angiver det antal kg farligt affald, som den enkelte virksomhed har afleveret på genbrugspladsen.

Virksomheden betaler for ordningen jf. §5 og gældende gebyrblad.

Hvis den samlede mængde farlige affald pr. år overstiger de 200 kg, anvises virksomhedens ikke-genanvendelige farlige affald til ordningen herfor jf. §12.

Aflevering af asbestholdigt affald på genbrugspladserne er begrænset til maksimalt 50 kg emballeret affald, hvilket svarer til ca 3 helplader fibercement - mængder over dette anvises direkte til deponi eller til Kolding Kommunes henteordning for asbestholdig affald jf. regulativ for husholdningsaffald.

Kolding Kommune kan, af arbejdsmiljømæssige hensyn, blive nødt til helt at afvise modtagelse af asbesholdigt affald på genbrugspladserne, eller henvise asbestholdigt affald til en specifik genbrugsplads jf. sorteringsvejledning og information på Kolding Kommunes hjemmeside.

Virksomheden kan aflevere op til 1 kubikmeter jord (1,8 ton) fra samme jordflytning fra ejendomme, der ikke er kortlagt som forurenet efter jordforureningsloven. Synligt forurenet jord modtages kun som farligt affald. Hvis der er jordflytninger over 1 kubikmeter henvises til Kolding Kommunes regulativ for jord, som er affald.

Hvis der er tvivl, om affald er erhvervsaffald, og om det er forurenet eller farligt affald, træffes afgørelsen som udgangspunkt af Kolding Kommune.

§12 Ordning for ikke-genanvendeligt farligt affald


§12.1 Hvad er ikke-genanvendeligt farligt affald

Ikke-genanvendeligt farligt affald er affald, der er omfattet af definitionen af farligt affald i affaldsbekendtgørelsen, og som er ikke-genanvendeligt, bortset fra eksplosivt affald.

Herunder fx:

  • Kemikalieaffald
  • Olieaffald, som ikke er omfattet definitionen i affaldsbekendtgørelsen
  • Tungmetalholdigt affald
  • Asbestholdigt affald som støver eller kombineret med andre forurenende stoffer
  • PCB holdigt affald
  • Klinisk riskoaffald, jvf. ordning herfor
  • Affald fra tømningsordninger for olie- og benzinudskillere, jvf. ordning herfor
  • Træ imprægneret med kreosot og arsen jf. ordning herfor
  • Medicinrester

Foruden eksplosivt affald omfatter ordningen heller ikke farligt affald, som er omfattet af en særlig regulering, fx:

  • Radioaktivt affald
  • Ammunition
  • Udtjente køretøjer
  • Flyveaske
  • Shredderaffald

Uanset at der i den obligatoriske del af regulativet er fastsat at "virksomheder skal sikre, at farligt affald ikke fortyndes eller blandes med andre kategorier af farligt affald eller blandes med ikke-farligt affald", kan Kolding Kommune tillade at denne pasus ikke finder anvendelse, hvis der er givet tilladelse hertil i medfør af loven eller regler udstedt i medfør af loven.

Ved tvivl om en affaldstype er farligt affald, træffer Kolding Kommune afgørelsen.


§12.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle virksomheder som frembringer ikke-genanvendeligt farligt affald i Kolding kommune.


§12.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen består af fire dele:

  1. En indsamlingsordning i form af en bringeordning for maks. 200 kg. farligt affald pr. år på genbrugspladserne jf. ordning herfor.
  2. En fælleskommunal indsamlingsordning i form af en henteordning for klinisk risikoaffald jf. ordning herfor
  3. En fælleskommunal indsamlingsordning i form af en henteordning for affald fra olie og benzinudskillere jf. ordning herfor
  4. En anvisningsordning for øvrigt ikke-genanvendeligt farligt affald.

Affaldsproducenten skal benytte en registreret transportør og affaldsbehandler, der er godkendt til henholdvis transport og behandling af farligt affald.

Indsamlingsordningen for maksimalt 200 kg farligt affald på genbrugspladserne og anvisningsordningen for øvrigt ikke-genanvendeligt farligt affald administreres af: Kolding Kommune, By- og Udviklingsforvaltningen, Nytorv 11, 6000 Kolding - www.kolding.dk

De fælleskommunale indsamlingsordninger for klinisk risikoaffald og for affald fra olie- og benzinudskillere administreres af:

Modtagestation Syddanmark I/S, Vejlbyvej 21, 7000 Fredericia - www.motas.dk


Med mindre emballering og opbevaring af affaldet er beskrevet via vilkår i virksomhedens miljøgodkendelse, skal nedenstående retningslinjer følges.

Emballering:

  • Emballagen skal være tæt og lukket tæt til, så indholdet ikke utilsigtet kan trænge ud.
  • Det materiale, som emballagen er fremstillet af, må ikke kunne angribes af indholdet eller kunne indgå sundhedsfarlige eller på anden måde farlige forbindelser med dette.
  • Emballagen skal være udformet, så hel eller delvis tømning kan ske på forsvarlig måde.
  • Er der risiko for gasudvikling, skal der anvendes sikkerhedsspuns.

Opbevaringen:

  • Farligt affald, der afhentes emballeret, skal opbevares i egnede beholdere på tæt bund uden mulighed for afløb til kloak, jord, vandløb eller grundvand.
  • Beholdere skal være løftet fra gulvet, så eventuelle utætheder opdages, og således at spild ikke beskadiger andre beholdere.
  • Oplagspladsen skal være under tag og indrettes således, at spild kan opsamles ved brud på den beholder, der indeholder den største mængde.
  • Oplagspladsen skal være placeret på virksomhedens område, således at indsamleren/transportøren kan køre direkte til stativet, beholderen eller containeren for at foretage læsning.
  • Kan oplagspladsen ikke tilkøres direkte, skal virksomheden inden afhentningen selv bringe affaldet til det nærmeste sted på eller ved virksomheden, som kan tilkøres


Opbevaring af flydende uemballeret affald kan ske på følgende måder:

  • Affaldet kan opbevares i tankanlæg.
  • Tanken skal være egnet til den pågældende affaldstype og så tæt, at spild og fordampning undgås.
  • Tanken skal være udformet, så tømning kan foregå forsvarligt og være forsynet med sikkerhedsspuns, hvis der er risiko for overtryk.
  • Såfremt der benyttes overjordiske ståltanke, skal de(n) være placeret på en konstruktion hævet over underlaget, således at inspektion af bunden kan finde sted.
  • Afstanden fra tanken til væg eller anden konstruktion skal være mindst 15 cm.
  • Plasttanke, der er godkendt til direkte placering på underlaget, skal etableres på et tæt underlag, som strækker sig mindst 10 cm uden om tanken.
  • Nedgravede tankanlæg må ikke etableres uden kommunalbestyrelsens tilladelse.

Virksomheder skal efter miljøbeskyttelsesloven efter anmodning fra kommunalbestyrelsen tilvejebringe dokumetation for, at farligt affald er korrekt klassificeret i overensstemmelse med bilag om listen over affald (EAK-koder) og bilag om farligt affald i affaldsbekendtgørelsen.

Afregning for affaldets håndtering inklusiv behandling sker direkte mellem virksomheden og modtageanlægget og/eller transportøren.

Regulativteksten fritager ikke virksomheden for at overholde øvrige bestemmelser omkring farligt affald

Mindre mængder af farligt affald (op til 200 kg pr. år) kan afleveres. Mindre mængder skal afleveres efter behov, dog mindst 1 gang årligt. Eksplosivt affald skal efter affaldsbekendtgørelsen håndteres miljømæssigt forsvarligt ved en godkendt affaldsmodtager. Virksomheden skal efter affaldsbekendtgørelsen sikre, at farligt affald ikke fortyndes eller blandes med andre kategorier af farligt affald eller blandes med ikke-farligt affald. Virksomheden skal efter affaldsbekendtgørelsen sikre, at det farlige affald er forsvarligt emballeret.

§13 Ordning for klinisk risikoaffald

§13.1 Hvad er klinisk risikoaffald

Klinisk risikoaffald er affald, som ved direkte kontakt kan indebære en særlig risiko ved håndtering, fx:

  • Skærende og stikkende genstande, der har været brugt i patientpleje eller -behandling
  • Affald fra patienter, som er isolerede
  • Smitteførende affald
  • Vævsaffald

Skærende og stikkende genstande, der har været brugt i patientpleje eller -behandling, fx:

  • Kanyler, knive, guidewires, sakse, pincetter, suturnåle, dråbekamre og andet, der kan penetrere hud
  • Reagensglas, skår o.lign., der indeholder blod, pus eller rester af vævsvæske.
  • Laboratorieglasvarer forurenet med blod, pus og vævsvæsker, hæmoglobinkuverter, hårrør og pipetter.

Smitteførende affald er affald, som indeholder eller kan indeholde mikroorganismer fra diagnostik og behandling af patienter og fra forsøgsdyr, fx:

  • Petriskåle og lignende, som indeholder levende bakterie- virus- eller svampekulturer
  • Drænflasker og lignende, med blod, pus eller vævsvæsker, som ikke kan udtømmes før bortskaffelse, og som ikke er effektivt inaktiveret
  • Meget vådt engangsmateriale (som vil dryppe, hvis det sammenpresses), hvor væden udgøres af vævsvæsker, pus eller blod fra patienter, eksempelvis forbindinger, afdækninger, operationsservietter
  • Alle vævsdele fra forsøgsdyr, som indeholder humanpatogene mikroorganismer
  • Affald fra patienter, som er isolerede, medmindre kendskab til sygdommens smittemåde gør, at risikoen ved håndtering må anses for at være minimal
  • Rester af ikke-dræbt vaccine.

Vævsaffald af alle genkendelige vævs- og legemsdele samt andet affald, er affald hvor ugenkendelighed efter behandling skønnes hensigstmæssigt af æstetiske grunde, fx:

  • Moderkager, aborter samt amputerede legemsdele
  • Vævsprøver, herunder også vævsprøver i formalin
  • Visse typer vævsaffald, som på grund af stikkende (fx knoglesplinter) eller vævsholdig/dryppende karakter (fx moderkager) kan udgøre en risiko
  • Vævsaffald, der må karakteriseres som risikoaffald/farligt affald kan håndteres sammen med vævsaffald i øvrigt.

Klinisk risikoaffald opstår blandt andet i sundhedssektoren, som omfatter sygehuse, fødeklinikker, behandlingsinstitutioner, plejehjem, hjemmeplejeordninger, læge- og tandlægeklinikker, praktiserende jordemødre, m.fl. samt på dyreklinikker, hos dyrlæger, ved dyrehold m.fl.

Ved tvivl om hvorvidt affald er klinisk risikoaffald, skal affaldet betragtes som klinisk risikoaffald og håndteres i overensstemmelse med retningslinjerne herfor.


§13.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle producenter af klinisk risikoaffald i Kolding Kommune.

Enhver producent af klinisk risikoaffald i Kolding Kommune har pligt til at benytte den kommunale indsamlingsordning for klinisk risikoaffald jf. affaldsaktørbekendtgørelsens bestemmelser om benyttelsespligt for virksomheder, medmindre virksomheden har ansøgt og fået fritagelse herfor fra Kolding Kommune.


§13.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for klinisk risikoaffald er en fælleskommunal indsamlingsordning i form af en henteordning, som administreres af:

Modtagestation Syddanmark I/S, Vejlbyvej 21, 7000 Fredericia, www.motas.dk

Klinisk risikoaffald skal afleveres efter behov til den kommunale indsamlingsordning, dog mindst 1 gang årligt.

Klinisk risikoaffald skal sorteres ved kilden efter følgende retningslinjer:

  • Smitteførende affald opsamles på produktionsstedet i plastposer, plastspande eller lign. Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt og lufttæt, før affaldet forlader produktionsstedet
  • Skærende og stikkende genstande, fx kanyler, lægges straks efter brugen i egnede brudsikre beholdere som fx kanylebokse eller skårspande. Beholderen skal være tør og må ikke indeholde fx desinfektionvæske. Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt, før affaldet forlader produktionsstedet.
  • Vævsaffald, som med henblik på en tilstrækkelig forbrænding, skal indsamles særskilt og opsamles i plastposter, plastspande eller lignende. Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt, før affaldet forlader produktionsstedet. Vævsaffald skal behandles på forbrændingsanlæg, der er godkendt til forbrænding af klinisk risikoaffald.

Opsamling og opbevaring

Klinisk risikoaffald skal emballeres efter følgende retningslinjer:

  • Ved emballering, der alene eller i kombination med anden emballage udgør transportemballagen, må kun benyttes de af Modtagestation Syddanmark leverede emballager.
  • Ved emballering, der ikke indgår i transportemballagen, kan benyttes anden end den af Modtagestation Syddanmark leverede emballage.
  • Anden emballage skal være pvc-fri emballage af en god kvalitet med hensyn til materiale og funktion

Opbevaringsemballage skal:

  • Mærkes med gul markering og være mærket "klinisk risikoaffald"
  • Mærkes inden ibrugtagning for at undgå misforståelser under kildesortering og ved afhentning
  • Pakkes, så den kan lukkes uden sammenpresning af affaldet

Transportemballagen skal mærkes med:

  • Dato, navn og telefonnummer på affaldsproducenten
  • Navn på den for emballeringen ansvarlige person
  • Affaldstype og produktionssted

Er en emballage blevet gennemvædet eller på anden måde beskadiget, skal virksomheden sikre, at der sker omemballering af det kliniske risikoaffald.

Omemballeringen skal ske ved anvendelse af en større emballage af samme eller bedre kvalitet. Den beskadigede emballage må ikke åbnes.

Opbevaring og intern håndtering af klinisk risikoaffald skal foregå på en sådan måde, at beskadigelse af emballagen undgås.

Når flere affaldstyper opbevares samme sted, skal affaldstyperne holdes adskilte.

Klinisk risikoaffald skal opbevares utilgængeligt for uvedkommende.

Indsamling og transport

Kolding Kommune kan fastsætte frekvensen for afhentning af klinisk risikoaffald.

Frekvensen fastsættes så gener som lugt og unødigt stort oplag undgås.

Ved fastsættelse af frekvensen tages der hensyn til efterfølgende opholdstid under transport og behandling.

Modtageanlæg

Når klinisk risikoaffald behandles internt, for eksempel på eget forbrændingsanlæg eller autoklaveanlæg, stilles ikke særlige krav til emballager.

Ved håndteringen af affaldet skal affaldet dog opsamles forsvarligt i egnede tætte emballager for at sikre hygiejniske forhold.

Emballagen skal være forbrændingsegnet og dermed uden indhold af fx PVC.


Gebyrer

Afregning for håndtering af affaldet sker direkte mellem virksomheden og modtageanlægget og/eller transportøren.

§14 Ordning for ikke-genanvendeligt PVC-affald

§14.1 Hvad er ikke-genanvendeligt PVC-affald

PVC-produkter kan være mærket "PVC", "Polyvinylchlorid" og/eller med tallet ”3” og består af genanvendelige PVC-produkter og en række ikke-genanvendelige PVC-produkter.

Ikke-genanvendeligt PVC-affald er typisk blød PVC-affald, men kan også være hård PVC-affald. Ikke-genanvendeligt PVC-affald kan fx være:

  • Vinylgulve og vinylvægbeklædninger
  • Persienner, kontorstoleunderlag, skriveunderlag, måtter og dækkeservietter
  • Tagfolie, presenninger, slanger, membranfolier
  • Ventilationsslanger, tætningslister, bløde paneler og fodlister
  • Puslepuder, badedyr, badebassiner, regntøj, kufferter m.m.

Ved tvivl om en affaldstype skal klassificeres som ikke-genanvendeligt PVC-affald, og om affaldet er deponeringsegnet, træffer Kolding Kommune afgørelsen.

§14.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle virksomheder, der frembringer affald i Kolding Kommune.

§14.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen er primært en anvisningsordning som administreres af Kolding Kommune.

Indsamling og transport

Affaldsproducenten skal benytte en registreret transportør, der er godkendt til formålet.

Modtageanlæg

Ikke-genanvendeligt PVC-affald anvises af Kolding Kommune til deponering på et miljøgodkendt deponeringsanlæg jf. ordning herfor.

Alternativt kan genbrugspladserne benyttes jf. ordning herfor.

Gebyr

Afregning for affaldets håndtering og behandling sker direkte mellem virksomheden og transportør/modtageanlæg.

§15 Ordning for forbrændingsegnet affald

§15.1 Hvad er forbrændingsegnet affald

Forbrændingsegnet affald er affald, der er omfattet af definitionen af forbrændingsegnet affald i affaldsbekendtgørelsen.

Forbrændingsegnet affald er affald med en positiv brændværdi, som er egnet til forbrænding, dog ikke affald, der er omfattet krav om frasortering til fx genanvendelse, specialbehandling eller deponi.

Neddelt kreosotbehandlet træ anvises særskilt til forbrænding.

Imprægneret træ anvises særskilt til forbrænding, medmindre at Kolding Kommune efter en konkret vurdering afgør, at affaldet er deponeringsegnet.

Ved tvivl om en affaldstype er forbrændingsegnet, træffer Miljøstyrelsen afgørelsen


§15.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder alle virksomheder, der frembringer forbrændingsegnet affald i Kolding Kommune.


§15.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for forbrændingsegnet en frit valgs ordning jf. gældende lovgivning om kommuners manglende anvisningsret.

Affaldsproducenten skal benytte en registreret transportør, der er godkendt til formålet jf. Energistyrelsens affaldsregister.

Det er affaldsproducentens ansvar, at affaldet håndteres i overensstemmelse med gældende lovgivning, transportørens og modtageanlæggets anvisninger.

Gebyr
Afregning for affaldets håndtering og behandling sker direkte mellem affaldsproducent, transportør og modtageanlæg.


Afbrænding

Som udgangspunkt er afbrænding af affald kun tilladt på dertil godkendte anlæg.

Affaldsbekendtgørelsen tillader dog skovbrug at afbrænde træstød og hugstaffald i sammenhængende bevoksninger af skovtræarter på mindst 0,5 ha og mindst 20 meters bredde.

Desuden tillader Kolding Kommune at gartnerier, ansvarlige for naturplejeaktiviteter m.v. at afbrænde eget haveaffald, parkaffald og haveaffaldslignende affald på lokaliteten, hvor affaldet er frembragt. Herunder fx afbrænding af halm som er affald og afbrænding af grenaffald ved beskæring af hegn i landzone.

Ved enhver afbrænding skal gældende krav i afbrændingsbekendtgørelsen samt tilhørende vejledning overholdes.

Se Kolding Kommunes forskrifter for afbrænding på Kolding Kommunes hjemmeside - kolding.dk

Reglerne for afbrænding af halm som er affald fremgår af Bekendtgørelse om forbud mod markafbrænding af halm m.v.

§16 Ordning for deponeringsegnet affald

§16.1 Hvad er deponeringsegnet affald

Deponeringsegnet affald er affald, der er omfattet af definitionen af deponeringsegnet affald i affaldsbekendtgørelsen.

Deponeringsegnet affald er affald som ikke er egnet til genanvendelse, anden materialenyttiggørelse eller forbrænding.

Deponeringsegnet affald kan fx være:

  • Ikke-genanvendeligt PVC-affald jf. ordning herfor
  • Asbestholdigt affald jf. ordning herfor
  • Visse typer PCB-holdigt affald

Imprægneret træ anvises særskilt til forbrænding, medmindre at Kolding Kommune efter en konkret vurdering afgør, at affaldet er deponeringsegnet.

Ved tvivl om en affaldstype er deponeringsegnet, træffer Kolding Kommune afgørelsen.


§16.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder alle virksomheder, der frembringer affald i Kolding Kommune.


§16.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for deponeringsegnet affald er en anvisningsordning, som administreres af Kolding Kommune.

Virksomheden, eller i dennes fravær den fysiske eller juridiske person, som er ansvarlig for håndteringen af affaldet, er forpligtet til at sikre, at der sker en grundlæggende karakterisering af affaldet i overensstemmelse med retningslinjerne i bilag om grundlæggende karakterisering af affald og bilag om metoder og kvalitetskrav til prøvetagning, test og analyse i deponeringsbekendtgørelsen, når et læs affald ønskes afleveret på deponeringsanlægget.

Affaldsproducenten er samtidig ansvarlig for, at karakteriseringsoplysningerne er korrekte.

Hvis affaldsproducenten har kendskab til eller begrundet mistanke om, at affaldet indeholder andre potentielt miljøskadelige stoffer end dem, der er omfattet af bilag om grundlæggende karakterisering af affald i deponeringsbekendtgørelsen, er det affaldsproducentens ansvar at sikre, at de pågældende stoffer medtages i den grundlæggende karakterisering.

Deklarering af affaldet skal ske via deponiets digitale selvbetjeningsløsning på www.deponisyd.dk

Deklareringen skal godkendes af deponiet forud for aflevering af affaldet.

Ved manglende deklarering bliver affaldet afvist.

Deklarering af bygge- og anlægsaffald kan afvises ved manglende løbenummer fra anmeldelse af bygge- og anlægsaffald til Kolding Kommune.

Følgende affaldstyper må ikke afleveres til deponering:

  • Affald i flydende form, dog ikke slam.
  • Affald som under deponeringsforholdene er eksplosivt, brandnærende, brandfarligt eller ætsende, jf. affaldsbekendtgørelsens bilag 3.
  • Klinisk risikoaffald, jf. affaldsbekendtgørelsens bilag 2, punkt 18.
  • Dæk med en udvendig diameter på over 1,40 meter.
  • Ituskårne dæk.
  • Affald der ikke har været underkastet forbehandling.
  • Kravet om forbehandling inden deponering kan dog fraviges af kommunalbestyrelsen, hvis en forbehandling ikke vil nedbringe mængden af affaldet eller faren for menneskers sundhed eller miljøet. Forbehandling er defineret i affaldsbekendtgørelsen.
  • Affald, som er indsamlet særskilt til forberedelse til henblik på genbrug og genanvendelse med undtagelse af affald, som hidrører fra efterfølgende behandling af det særskilt indsamlede affald, for hvilket deponering giver det bedste miljøresultat.

Indsamling og transport

Affaldsproducenten skal benytte en registreret transportør, der er godkendt til formålet jf. Energistyrelsens affaldsregister

Modtageanlæg

Kolding Kommune anviser deponeringsegnet affald direkte til deponering ved Deponi Syd I/S. Deponeringsegnet affald, som ikke må deponeres ved Deponi Syd I/S, anvises af Kolding Kommune ved en konkret anvisning.

Gebyr

Afregning for affaldets håndtering og behandling sker direkte mellem affaldsproducent, transportør og modtageanlæg. Kolding Kommune kan dog opkræve særgebyr ved fejlsorterede/-deklarerede læs jf. §5.

§17 Ordning for affald fra olie- og benzinudskillere

Olie- og benzinudskillere skal etableres overalt, hvor der under normal drift forekommer olie- eller benzinholdigt afløbsvand, og hvor der er risiko for benzin- eller oliespild.

Etablering af olie- og benzinudskillere udskillere kræver en byggetilladelse og retningslinjerne for dimensionering og drift af olieudskilleranlæg skal følges.


§17.1 Hvad er affald fra olie- og benzinudskillere

Affald, der opstår i forbindelse med tømning af olie- og benzinudskillere, er klassificeret som blandet farligt affald og består af det affald, der opstår i forbindelse med tømning, fx:

  • sand, olie eller benzin og vand.

§17.2 Hvem gælder ordningen for

Enhver bruger af olie- og benzinudskillere i Kolding Kommune har pligt til at benytte ordningen for olie- og benzinudskillere jf. affaldsaktørbekendtgørelsen bestemmelser om benyttelsespligt, med mindre Kolding Kommune har givet fritagelse herfor.

Ordningen gælder for alle olie- og benzinudskillere med tilhørende magasinbrønde og sandfang, der er etableret hos virksomheder samt offentlige og private institutioner i Kolding Kommune.

I tvivlstilfælde afgør Kolding Kommune, om olie- og benzinudskilleren er omfattet af ordningen. Anvendes olie- og benzinudskilleren ikke, kan Kolding Kommune give tilladelse til, at den afblændes, sløjfes eller bypasses, hvorefter olie og benzinudskilleren afmeldes fra indsamlingsordningen.


§17.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for olie- og benzinudskillere er en fælleskommunal indsamlingsordning i form af en henteordning, som administreres af Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS).

Al henvendelse omkring driftsmæssige forhold skal ske til:

Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS)

Vejlbyvej 21 7000 Fredericia

tlf.: 7620 1300

mail: mail@motas.dk

Tømning og kontrol

Ordningen omfatter begrænset kontrol af de omfattende olie- og benzinudskillere med tilhørende magasinbrønde og sandfang, tømning af disse samt nyttiggørelse eller bortskaffelse af det affald, der opstår i forbindelse hermed.

Ved begrænset kontrol forstås en begrænset driftsmæssig kontrol, hvorved olie- og benzinudskiller, magasinbrønd og sandfang undersøges for mængden af udskilt olie/benzin og bundslam, samt kontrol af korrekt vandstand og umiddelbart synlige tegn på skader eller utætheder.

Minimum 1 gang årligt foretages måling og registrering af udskilte affaldsmængder i olie- og benzinudskiller, magasinbrønd og sandfang samt oplysning om synlige fejl og mangler. Enhver udskiller med tilhørende magasinbrønde og sandfang, der er omfattet af ordningen skal være tilmeldt ordningen med en frekvens på minimum en årlig kontrol, dog således at kommunen kan fastsætte forskellig tømnings/kontrolfrekvens på henholdsvis udskillere, magasinbrønde og sandfang.

Bundtømning foretages minimum en gang hvert 3. år. Kolding Kommune kan efter behov ændre den planlagte tømnings/kontrolfrekvens efter forudgående varsel på 4 uger til affaldsproducenten/ejeren af olie- og benzinudskilleren.

Normaltømning

Ved udskilt olie/benzinlag i udskilleren foretages normaltømning.

Ved normaltømning forstås, at udskilt olie/benzin opsuges fra overfladen af udskilleren/magasinbrønden

Bundtømning

Ved udskilt bundslam i udskilleren foretages en bundtømning.

Ved bundtømning forstås, at udskilleren tømmes helt, og udskilt bundslam opsuges fra bunden af udskiller/magasinbrønd og/eller tilhørende sandfang

Kontrolrapport efter besøg

Affaldsproducenten modtager en rapport efter besøg indeholdende observationer om:

  • Målt indhold af udskilt olie og bundslam
  • Vandstanden i udskilleren
  • Sandfang før udskilleren
  • Udskiller/magasinbrønd og sandfangs umiddelbare tilstand
  • Opsuget affaldsmængde

Ved fejl eller mangler på udskiller/magasinbrønd og sandfang har affaldsproducenten og MOTAS pligt til at informere kommunen herom.

Bundtømning af udskilleren og det foranstående sandfang skal ske efter behov - dog minimum hvert 3. år.

Der kan dog stilles skærpede indretnings- og driftsmæssige vilkår for olie- og benzinudskillere i en spildevandstilladelse for virksomheden jf miljøbeskyttelsesloven.

Affaldsproducentens pligter

Affaldsproducenten skal anvise/anlægge de fornødne adgangsveje samt sikre hensigtsmæssige arbejdsforhold for personer og materiel i forbindelse med kontrol og tømning af udskiller, magasinbrønd og sandfang.

Dæksler og lignende skal være synlige og ført op til terrænhøjde,samt være let aftagelige.

Affaldsproducenten skal føre løbende kontrol med, at udskiller, magasinbrønd og sandfang fungerer efter hensigten og påse, at olie- og benzinudskilleren altid er vandfyldt.

Affaldsproducenten er ansvarlig for, at olie- og benzinudskiller, magasinbrønd og sandfang fungerer efter hensigten. Affaldsproducenten er ansvarlig for, at udskilleren straks fyldes med vand efter tømning. Hvis den planlagte tømningsfrekvens ikke er tilstrækkelig, skal affaldsproducenten rekvirere ekstra tømning hos MOTAS.

Affaldsproducenten skal, uanset tømningsfrekvens, senest når udskilleren har opbrugt 70 % af sin kapacitet eller i henhold til vilkårene i en meddelt udledningstilladelse, rekvirere tømning hos MOTAS.

For udskillere, der er omfattet af bekendtgørelse om forebyggelse af jord- og grundvandsforurening fra benzin- og dieselanlæg, og som modtager afløbsvand fra en påfyldningsplads og tillige er uden magasinbrønd, skal affaldsproducenten dog rekvirere tømning senest, når udskilleren har opbrugt 30 % af sin kapacitet.

Olie- og benzinudskillere, der anvendes som sikkerhed mod forurening ved samlet spild på f.eks. tankanlæg og påfyldningspladser, skal tømmes efter enhver tilførsel af olie eller benzin.

Administrative bestemmelser

Kolding Kommune kan i særlige tilfælde foranledige ekstra tømning af en udskiller med tilhørende magasinbrønd og sandfang på affaldsproducentens regning.

Kolding Kommune tilmelder og afmelder udskiller, magasinbrønd og sandfang til indsamlingsordningen.

Gebyrer

Afregning for affaldets håndtering sker direkte mellem virksomheden og modtageanlægget og/eller transportøren

Uheld

Hvis der opstår en forurening fra olie- og benzinudskilleren, skal virksomheden straks standse forureningen og kontakte Kolding Kommune. Yderligere informationer kan findes på MOTAS hjemmeside www.motas.dk

§18 Ordning for bærbare batterier og akkumulatorer

Henteordningen ophører 31. december 2025.

§18.1 Hvad er batterier og akkumulatorer

Bærbare batterier og akkumulatorer er ethvert batteri eller knapcellebatteri eller enhver batteripakke, der er forseglet, kan være håndholdt, og ikke er et industribatteri eller et bilbatteri, jf. batteribekendtgørelsens definitioner


§18.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen er et tilbud til virksomheder beliggende i Kolding kommune, som tilbyder at modtage batterier fra private borgere.


§18.3 Beskrivelse af ordningen

Virksomheden kan rekvirere en beholder til batterier hos Kolding Kommune via Kolding Kommunes hjemmeside - kolding.dk/affald.

Virksomheden bestiller afhentning af fyldte beholdere samme sted.

Beholderen må ikke indeholde batterier, som er omfattet krav om transport af farligt gods

§19 Ordning for bygge- og anlægsaffald


§19.1 Hvad er bygge- og anlægsaffald

Bygge- og anlægsaffald er affald beskrevet ved EAK-kode 17 i affaldsbekendtgørelsens bilag om listen over affald (EAK-koder).

Bygge- og anlægsaffald deles op i 2 kategorier:

  1. Bygge- og anlægsaffald egnet til fri materialenyttiggørelse, som fx uforurenet beton og mursten, er reguleret af affaldsbekendtgørelsen
  2. Bygge- og anlægsaffald uegnet til fri materialenyttiggørelse, som fx ikke-genanvendeligt affald,PCB-holdigt affald, asbestholdigt affald, samt andet forurenet bygge- og anlægsaffald

PCB-holdigt affald

Affald skal klassificeres som PCB-holdigt når indholdet af PCB er så højt, at affaldet er omfattet af Miljøstyrelsens retningslinjer for PCB-holdigt affald.

Ved tvivl om affald skal klassificeres som PCB-holdigt affald, skal virksomheden rekvirere analyser af affaldets PCB-indhold til Kolding Kommune.

Asbestholdigt affald

Asbestholdigt affald kan fx være: Tagplader, loftplader, isoleringsmateriale, pakninger, lim samt fuge- og spartelmasse og armeringer i tagpap Ved tvivl om affald det indeholder asbest, skal der rekvireres analyser af affaldet ellers træffer Kolding Kommune afgørelsen.

Andet forurenet bygge- og anlægsaffald

Dette er affald med indhold af problematiske stoffer som fx bly, kviksølv, tjære, sod, maling, og lak m.v.

Affald skal klassificeres som forurenet når indholdet af farlige stoffer er så høj, at affaldet ikke må materialenyttiggøres. Ved tvivl om affald skal klassificeres som forurenet affald, skal virksomheden rekvirere analyser af affaldets indhold af miljøfremmede stoffer til Kolding Kommune.

Ved tvivl om bygge- og anlægsaffaldet er egnet til materialenyttiggørelse, træffes afgørelsen af Kolding Kommune.

§19.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for virksomheder, der frembringer bygge- og anlægsaffald i Kolding Kommune


§19.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen er en anvisningsordning, som administreres af Kolding Kommune.

Bygherren er ansvarlig for, at anmeldelse af bygge- og anlægsaffaldet sker skriftlig til Kolding Kommune minimum 14 dage inden byggearbejdet påbegyndes jf. Bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde.

Skema til anmeldelse findes på Kolding Kommunes digitale selvbetjeningsløsning på www.kolding.dk/byggeaffald.

Kolding Kommune anviser herefter, hvordan affaldet skal håndteres.

Ved større nedrivninger har Bygherre pligt til at opfylde skærpede krav vedr. anmeldelse jf. byggeaffaldsbekendtgørelsen.

Indsamling og transport

Affaldsproducenten skal benytte en registreret transportør, der er godkendt til formålet jf. Energistyrelsens affaldsregister.

Modtageanlæg

Det er affaldsproducentens ansvar at affaldet opfylder modtageanlæggets krav til emballering.

Forbrændingsegnet affald anvises til forbrænding jf. ordning herfor eller via en konkret anvisning.

Deponeringsegnet affald anvises til deponi jf. ordning herfor eller via en konkret anvisning.

Gebyrer

Afregning for screening, korlægning, analyser, håndtering og behandling af affaldet sker direkte mellem affaldsproducenten, laboratoriet, modtageanlægget og/eller transportøren.

§20 Ordning for Kolding Kommunes eget erhvervsaffald

Kolding Kommune må ikke behandle eget erhvervsaffald, medmindre det fremgår af affaldsaktørbekendtgørelsen.

Kolding Kommunes institutioner, hvor der er registreret beboelse, er omfattet af regulativ for husholdningsaffald jf. følgende ordninger:

  • §10 Ordning for madaffald
  • §11 Ordning for papiraffald
  • §12 Ordning for papaffald
  • §13 Ordning for glasaffald
  • §14 Ordning for metalaffald
  • §15 Ordning for plastaffald
  • §16 Ordning for mad- og drikkekartonaffald
  • §17 Ordning for farligt affald
  • §18 Ordning for tekstilaffald
  • §19 Henteordning for restaffald
  • §24 Ordning for affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE)
  • §25 Ordning for bærbare batterier og akkumulatorer
  • §27 Ordning for Miljøstationer - udfases senest ved udgangen af juni 2026
  • §28 Ordning for en Genbrugs-Ø - udfases senest med udgangen af juni 2026
  • §29 Ordning for Genbrugsbilen - ophører ved udgangen af december 2025

Fortroligt papir og tekstilaffald fra ansattes uniformer skal dog håndteres jf. Kolding Kommunes indkøbsaftale herom.

Institutioner hvor der er registeret beboelse er fx

  • plejehjem
  • døgninstitutioner for personer med psykiske handicap
  • døgninstitutioner for personer med fysisk handicap
  • andre former for institutionsophold

Andet affald fra ovenstående institutioner og affald fra Kolding Kommunes øvrige institutioner/aktiviteter håndteres som øvrigt erhvervsaffald, jf. nærværende regulativ, dog skal Kolding Kommunes indkøbsaftaler anvendes i det omfang, der er krav herom.

Indkøbsaftalerne findes i Kolding Kommunes digitale indkøbskatalog.

§21 Ordning for asbestholdigt affald

Virksomheder kan benytte ordningen for asbestholdigt affald jf. Kolding Kommunes Regulativ for husholdningsaffald.

Virksomheden opkræves gebyr herfor jf. §5.

§22 Ordning for andet ikke-genanvendeligt affald

Øvrigt ikke-genanvendeligt affald anvises konkret af Kolding Kommune mod betaling for anvisningen.

§23 Genanvendeligt affald

Kolding Kommune tilbyder virksomheder med genanvendeligt affald der i art og mængde ligner en husstands, at de kan benytte følgende ordninger i regulativ for husholdningsaffald:

  • §10 Ordning for madaffald 
  •  §11 Ordning for papiraffald 
  •  §12 Ordning for papaffald 
  •  §13 Ordning for glasaffald 
  •  §14 Ordning for metalaffald 
  •  §15 Ordning for plastaffald 
  • §16 Ordning for mad- og drikkekartonaffald

Tilmelding sker som ved restaffald via Kolding Kommunes digitale selvbetjeningsløsning og betaling for ordningerne opkræves jf. §5 - Kolding Kommunes gebyr-/prisblad samt forudsætninger og principper for opkrævning af markedspriser hos virksomheder.

Information til kommuner om kontaktperson

Navn: Helle Nielsen

E-mail: redux@kolding.dk

Tlf. nr.: 79 79 71 00

Sådan kontakter du os

Redux – Affald og Genbrug
Bronzevej 3
, 6000 Kolding

Telefontider:

Mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-16.30

Følg os på Facebook og Instagram(@reduxkolding)

Tilmeld nyhedsbrev (vælg affald og genbrug)

Selvbetjening:

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje