Affald og genbrug i tal og procent (Bæredygtighedsredegørelse)

Ejere og lejere i Kolding Kommune gør sig umage med at sortere affald i køkkener og garager.

Det kan man læse i de årlige Bæredygtighedsredegørelser, som Kolding Kommunes afdeling Redux – Affald og Genbrug udsender hvert efterår.

Mere sortering betyder, at der bliver løftet mere ud af forbrændingsanlægget. I stedet har affaldet kurs mod genanvendelse.

• I 2022 lå genanvendelsesprocenten på 56 % på syv typer af det mest almindelige husholdningsaffald (papir, pap, plastik, glas, metal, træ og madaffald). Det er især indsamling af madaffald, som blev færdigudrullet i Kolding Kommune i 2020, der har haft betydning for den store ændring.
  • De 56 % dækker kun over de syv mest almindelige typer affald. Totalt set, inklusiv fx haveaffald, murbrokker mv, sendte Kolding Kommune 71 % til genanvendelse i 2022 – det er 14 procentpoint mere i forhold til 2019.

Mængden af affald stiger

Dykker du ned i rapporterne, kan du se, at mængden af affald er stigende i Kolding Kommune.

En del af de stigende mængder kan forklares med, at flere borgere gik i gang med byggeprojekter under corona-nedlukningerne. Men kurven skal knækkes, og der er flere initiativer i gang for at bremse mængden af affald i kommunen.

De initiativer er at finde i Kolding Kommunes affaldsplan.

Hvad er genanvendelsesprocenten?

• Genanvendelsesprocenten, eller Bilag-5-procenten, er én måde at vurdere kommunernes indsats med at øge affald indsamlet med henblik på genanvendelse fra husholdninger.
  • Begrebet Bilag-5-procenten kan føres tilbage til regeringens strategi fra 2014 ’Danmark uden affald - ressourceplan for affaldshåndtering 2013-2018’.
  • I strategien blev der fastlagt en målsætning om, at mindst 50 % af følgende syv fokusfraktioner skal indsamles til genanvendelse i 2022. Med 56 % i 2022 ligger Kolding Kommune således over det nationale mål.

Genanvendelsesprocenten er målt på de syv mest almindelige typer affald, borgerne skiller sig af med:

1. papir
  2. pap
  3. plastik
  4. glas
  5. metal
  6. træ
  7. organisk (mad)affald.

Hvor kommer tallene fra?

Tallene er hentet fra affaldsviden.dk, en videndelingsportal for kommuner og affaldsselskaber i Danmark. Kommunerne leverer selv aktuelle data ind til portalen.