Pædagogisk tilsyn på dagtilbudsområdet

I Kolding Kommune fører vi, jf. dagtilbudsloven, pædagogisk tilsyn med alle dagtilbud, som er beliggende i kommunen. Det pædagogiske tilsyn omfatter både kommunale og private dagtilbud. Herunder kan du se, hvilke dagtilbud der er omfattet det pædagogiske tilsyn:

• Kommunale daginstitutioner
  • Selvejende daginstitutioner
  • Landsbyordninger
  • Private daginstitutioner
  • Den kommunale dagpleje
  • Private pasningsordninger
  • Specialdagtilbud (serviceloven om tilsyn §146)

Formålet med det pædagogiske tilsyn:

• At sikre at det enkelte dagtilbud arbejder med løbende pædagogisk kvalitetsudvikling sådan, at børnene sikres et godt børneliv med trivsel, læring, udvikling, og dannelse, gennem trygge pædagogiske læringsmiljøer
  • At tilsynet skal fungere som kontrol, på vegne af Kommunalbestyrelsen, der skal sikre at Dagtilbudsloven, kommunale politikker og retningslinjer overholdes.

Hvem udfører det pædagogiske tilsyn?:

Det pædagogiske tilsyn udføres af pædagogiske konsulenter, dagplejekonsulenter og pædagogiske rådgivere. I forbindelse med opfølgning på tilsyn og til at understøtte dagtilbuddenes arbejde med udvikling af kvaliteten inddrages også medarbejdere fra Teamet for pædagogisk kvalitetsudvikling.

Typer af tilsyn:

Der er fire typer tilsyn i Kolding kommune, løbende-, anmeldt-, uanmeldt-, og skærpet tilsyn. Tilsynene dækker over en periode på 2 år, hvor der som minimum gennemføres det løbende, anmeldte og uanmeldte tilsyn.

Andre tilsyn på dagtilbudsområdet:

Ud over det pædagogiske tilsyn føres der tilsyn med en række andre områder på dagtilbudsområdet:

• Brand
  • Bygninger
  • Økonomi
  • Legepladser
  • Hygiejne
  • Levnedsmiddelkontrol af køkkener

Sammenhæng mellem pædagogisk tilsyn og kvalitetsudvikling

Det kommunale pædagogiske tilsyn har et dobbeltformål, idet det indeholder både et udviklings- og et kontrolperspektiv. Derfor arbejdes løbende med at udvikle kvaliteten i dagtilbuddet til dette formål,  ved at skabe sammenhæng mellem det pædagogiske tilsyn og udviklingen af kvaliteten i dagtilbuddet. Du kan læse mere om pædagogisk kvalitetsudvikling og tilsyn på dagtilbudsområdet her.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om Pædagogisk tilsyn i Kolding Kommune her.