Generelt
Takstberegning på børnepasningsområdet taget udgangspunkt i Dagtilbudslovens bestemmelser omkring takstberegning jf. § 31-33.
For takstberegningen gælder det, at der i vejledningen til Dagtilbudsloven er taget højde for hvilke udgiftstyper der skal tages med i takstberegningen og hvilke der ikke skal samt på hvilken institutionstype udgiften skal medregnes, om der må tillægges moms. Tilsvarende beskriver vejledningen hvordan budgettet skal fordeles mellem aldersgrupperne 0-2 årige og 3-6 årige.
Fællesudgifter til IT og telefoni, barselsfond osv. er særskilt lagt til ud fra beregninger foretaget sammen med Centralforvaltningen, og fordelt ud mellem institutionstyper og aldersgrupper.
Dagpleje
Takstberegningen tager udgangspunkt i de samlede driftsudgifter (brutto) for Dagplejen for det pågældende budgetår. Budgettet til dagplejen beregnes ud fra forventede antal børn i dagplejen, samt nogle faste budgetter som ikke er børnetalsafhængigt, fx. udgifter til legestuer, gæstehuse, administration mv.
Budgettet til dagplejen indeholder budget til løn til dagplejerne, dagplejekonsulenter og ledelse og administration, uddannelse, drift af dagplejen som både er materialepenge, indkøb af motorbarnevogne, vedligehold heraf, legestuer, interne møder, inventar, it mv. Husleje indgår ikke i takstberegningen jf. bestemmelser fra Dagtilbudsloven.
Ud af de samlede bruttodriftsudgifter tages de maximale 25 procent som fastsat i Dagtilbudsloven til beregningsgrundlag for forældrebetalingen. Beløbet fordeles ud på de forventede antal betalende børn i dagplejen. Nogle børn med særlige behov optager to pladser hos en dagplejer, så der er mulighed for at give særlig støtte. I det forventede antal betalende børn tages der højde for disse dobbeltpladser, således at den ekstra udgift der er til dobbeltpladserne fordeles ud på alle børn.
Daginstitutioner
I Kolding Kommune er taksterne på daginstitutionsområdet baseret på en takst pr. aldersgruppe, hvor opdeling er på 0-2 årige og 3-6 årige. Takstberegningen tager som ved dagplejen udgangspunkt i bruttodriftsudgifterne til daginstitutionsområdet. Heri indgår alle udgifter på daginstitutionerne til løn, bygninger (ex. husleje og forsikringer), børneaktiviteter, uddannelse, personale aktiviteter, rengøringsartikler, el, vand varme osv. I beregningerne indgår også budgetter til de udgifter der er på fællesområdet, som fx er rengøring af institutionerne, IT udgifter, legepladseftersyn, fælles busser, tolkeudgifter, TR, afregning med PPR mv.
Det vurderes på hvert udgiftskategori hvordan udgiften skal fordeles mellem de to aldersgrupper. Langt de fleste udgifter er fordelt efter vægtede pladser, da de fleste udgifter kan knytte sig op på personale, hvor de 0-2 årige har det dobbelte af de 3-6 årige. Andre udgifter, der ikke knyttes op på personalet fordeles i stedet pr. barn.
Budgettet til specialinstitutionen Løvetand, der er oprettet efter Serviceloven, medtages som følge af lovgivningen ikke i takstberegningen.
Ligesom på dagplejen er der også andel af fællesudgifter til IT og telefoni, barselsudligning og personaleforsikringer der fordeles mellem de to aldersgrupper.
Den samlede bruttodriftsudgift beregnes for hver aldersgruppe og der tages udgangspunkt i den maximale forældrebetaling på 25 procent fastsat i Dagtilbudsloven, hvorefter udgifterne fordeles ud på det samlede antal forventede børn i aldersgruppen i 11 måneder om året.
I forbindelse med indførelse af nationalt fastsatte minimumsnormeringer er det dog i Børne- og Uddannelsesudvalget besluttet, at de ekstra midler ikke skal indgå i forældrebetalingsgrundlaget. Taksterne i Kolding Kommune er derfor ikke steget på baggrund af den øgede normering på området og som følge heraf, betaler forældrene i Kolding Kommune kun 24,1 procent af bruttodriftsudgifterne, mens kommunen betaler de resterende 75,9 procent.
Private institutioner
Med udgangspunkt i ovenstående hvor finanslovsmidlerne til bedre normering er tillagt i den kommunale bruttodriftsudgift, beregnes tilskuddet til de private institutioner beregnes ud fra bestemmelserne i Dagtilbudsloven. En privat institution skal have et driftstilskud, et bygningstilskud og et administrationstilskud efter Dagtilbudslovens § 36, §37 og §38.
Driftstilskud
Driftstilskuddet skal svare til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen – dog fratrukket særlig støtte som beskrevet nedenfor. Da tilskuddet beregnes af nettoudgifterne er forældrenes betaling således trukket ud, da de private selv opkræver en forældrebetaling, som de selv fastsætter.
Privat institutioner og private pasningsordninger skal dog have andel af finanslovsmidlerne vedrørende minimumsnormeringer via deres tilskud. Selvom udgifterne ikke indregnes i forældretaksten indregnes de derfor fuldt ud i taksten til private tilbud, således at de private institutioner får det fulde beløb i tilskud på trods af rabatten til forældrene.
Det betyder at for de 0-2 årige er det den gennemsnitlige vægtede udgift til både daginstitution og dagpleje der ligger til grund for beregningen. For de 3-5 årige er det den gennemsnitlige udgift til børnehave der bruges.
Udgifter til særlig støtte modregnes i tilskuddet, idet de private institutioner har mulighed for at få andel i dette på samme vis som de kommunale. Hvis de bevilges fx støttetimer vil de få dette udbetalt særskilt fra deres driftstilskud, ligesom de får beregnet et socioøkonomisk tilskud på lige vilkår med kommunale institutioner. De støtteudgifter der modregnes i driftstilskuddet er udgifter til Støttekorpset, socioøkonomi, PPR og specialgrupper.
Bygningstilskud
Bygningstilskuddet beregnes ud fra den tilbagefaldsregel der beskrevet i Dagtilbudsloven. Alternativt skulle tilskuddet beregnes ud selvejende eller udliciterede institutioner i Kolding Kommune der modtager tilskud til de ejendomsrelaterede udgifter, men denne type tilbud findes ikke i Kolding Kommune. Reglen er at de privat institutioner skal have en fastsat procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter for aldersgrupperne som er 4,1 procent for de 0-2 årige og 3,2 procent for de 3-6 årige.
Administrationstilskud
Administrationstilskuddet er tilsvarende bygningstilskuddet beregnet ud fra en tilbagefaldsregel, og reglen er for begge aldersgruppe at administrationstilskuddet er 2,5% af de budgetterede bruttodriftsudgifter.
Private pasningsordninger §80
Lovgivningen om tilskuddet til private pasningsordninger tager udgangspunkt i nettodriftsudgiften pr. plads til det billigste budgetterede kommunale tilbud i samme aldersgruppe eksklusiv udgifter til særlig støtte. Der er tale om et tilskud til forældrene, der så afregner det fulde beløb med den private pasningsordning.
Tilskuddet skal minimums udgøre 75 procent af den billigste nettodriftsudgift. For 0-2 årige tages der derfor I Kolding Kommune udgangspunkt i nettodriftsudgiften på en dagplejeplads, fratrukket de støtteudgifter der er til dobbeltpladser i dagplejen. For aldersgruppen 3-6 årige tages der udgangspunkt i nettodriftsudgiften til en børnehaveplads, modregnet de støtteudgifter der er til aldersgruppen 3-6 årige.
Ovenstående er det udgangspunkt der bruges som til udbetaling til forældre med børn i privat pasning. Dog kan der højest udbetales 75 procent af den udgift som forældrene skal dokumentere, at de har til den private pasningsordning.