Bliv besøgsven i Kolding – vi mangler dig og 74 andre!

Oprettet 03. maj 2023
Johanne og Nancy

Venner på Tværs igangsætter en kampagne i maj, som skal forsøge at matche flere besøgsvenner og -værter for at sprede ekstra livsglæde og fællesskab. Der er nemlig rigtig mange, som gerne vil have besøg, men som ikke får det i øjeblikket.

At være frivillig besøgsven er mange ting. Ikke to besøgsvenskaber er ens, men fælles for alle besøgsvenskaber er, at de spreder livsglæde i hverdagen både for besøgsven og vært.

Ikke nok besøgsvenner
I Kolding er der ikke besøgsvenner nok til alle, som gerne vil have besøg, og derfor mangler de dig og 74 andre. Det er oftest ældre mennesker, der ønsker besøg, men det kan også være yngre. De har brug for den livsglæde og det fællesskab, som besøgsvenskaber giver.

”At være med til at sprede glæde i hverdagen hos de mennesker, som ønsker at få besøg, giver uden tvivl også noget til dem, som kommer som besøgsvenner. At have overskuddet til at være noget for andre og bruge sin tid på det, er prisværdigt. Og jeg håber, at rigtig mange melder sig som besøgsvenner, så der hurtigt kan blive knyttet nogle gode venskaber på tværs,” siger Søren Rasmussen (DF), formand for Seniorudvalget i Kolding Kommune.

Kampagnen, som Venner på Tværs sætter i gang i maj måned, kulminerer med et foredrag om livsglæde på Kolding Bibliotek torsdag d. 8. juni.

Det praktiske
Venner på Tværs er et samarbejde mellem Kolding Provstis Menighedspleje, Kolding Selvhjælp, Røde Kors, Ældre Sagen og Kolding Kommune.

Som frivillig besøgsven er du en del af en besøgstjeneste med en koordinator, som klæder dig på til opgaven og matcher dig med en besøgsvært. Hvis der opstår udfordringer, kan du altid kontakte koordinatoren og få hjælp.

Kolding Selvhjælp Motionsvenner
Koordinator Vivi Myrtoft og Hanne Præstø