Re-design af fundraising-seminarer

Oprettet 24. juni 2022
Fundraising-enheden vil re-designe seminarer

Det er begrænset hvad der har været udbudt af fundraising-seminarer til foreningslivet det sidste halve år, men efter sommerferien 2022 vil Fundraising-enheden i Kolding Kommune igen udbyde de eftertragtede seminarer til frivillige ildsjæle, dog i en opdateret og re-designet udgave.

Siden sensommeren/efteråret 2021 har Kolding Kommune arbejdet med udviklingen af en ny flerårig fundraising-strategi for Kolding Kommune – en version 3.0. I den forbindelse har en tværgående projektgruppe evalueret den tidligere fundraising-strategi – blandt andet via brugerrejse oplevelser. Konkret betyder det at en række kommunale konsulenter har interviewet foreninger der har været i dialog med fundraising-enheden og/eller har deltaget på et tidligere fundraising-seminar.

I den forbindelse har enheden fået indsigt i, at de frivillige lokale ildsjæle og foreninger efterspørger viden om alternative og supplerende finansieringskilder – altså finansieringsmuligheder ud over de traditionelle fonde som eksempelvis A.P. Møllerfonden, Nordea-fonden m.fl.

Hvilke finansieringskilder der efterspørges viden om ligger fortsat en smule uklart for fundraising-enheden, hvorfor de har udarbejdet et online spørgeskema der nu udsendes til samtlige foreninger i Kolding Kommune.

- For at kunne udvikle et seminar der indfrier ønskerne fra de lokale frivillige ildsjæle, har vi brug for at vide hvad det konkret er for nogle områder, de mangler viden indenfor. Er det for eksempel sponsering og udarbejdelse af sponsorpakker, folkeaktier, crowdfunding eller noget helt tredje, fortæller Mette Kuntz Jensen, fra Kolding Kommunes Fundraising-enhed.

Ud over spørgsmål der går på det konkrete indhold i seminarerne vil fundraising-enheden også spørge ind til formen på de fremtidige seminarer.

- Under COVID-19 nedlukningen måtte vi jo ikke afholde seminarer med fysisk fremmøde, grundet de daværende restriktioner, så vi forsøgte os med webinarer. Det havde vi faktisk overraskende stor succes med, og derfor er det noget af det vi vil tage med i overvejelserne i forhold til fremtidige tilbud, fortæller Mette Kuntz Jensen.

Direkte link til spørgeskema-undersøgelsen: