Tour of Scandinavia i Kolding

Oprettet 23. februar 2023
Foto: Dan Møller

Det bliver til endnu en sommer med cykelløb i verdensklasse, når kvindernes World Tour-løb, Tour of Scandinavia, kører løbet sidste to etaper i Danmark. Her kommer de blandt andet igennem Kolding på den sidste etape.

Til sommer får Cecilie Uttrup Ludwig mulighed for at genvinde Tour of Scandinavia og denne gang på hjemmebane.
Igen i år køres løbet med etaper i Norge og Danmark. Hvor det sidste år var første etape, der kørte på dansk asfalt, bliver det i år i stedet de to sidste etaper. Det betyder, at vinderen af løbets anden udgave skal findes i Danmark.

”World Tour-løbet Tour of Scandinavia kommer igen i år til Danmark. Efter fire etaper i Norge køres de to sidste etaper på dansk grund. Jeg glæder mig virkelig til at opleve nogle af verdens bedste kvinderyttere dyste mod hinanden. Cecilie Uttrup Ludwig blev i 2022 samlet vinder af løbet. Iklædt Dannebrog-trøjen gjorde hun de danske fans stolte - og jeg er sikker på, at hun og hendes franske team vil gøre alt, hvad der står i deres magt for at gentage succesen”, siger Henrik Jess Jensen, formand i Danmarks Cykle Union.

De største kvindelige cykelstjerner spurter i mål i Haderslev søndag den 27. august efter at have cyklet mere end 700 kilometer fra Mysen i Norge. Tour of Scandinavia er den eneste afdeling af UCI’s World Tour i Norden. Der er ingen tvivl om, at tilskuere langs ruterne får fest og farver og mulighed for igen at opleve cykelsportens intense drama ligesom ved både sidste års udgave og ved Tour de France-starten.

De to danske etaper
Den 26. august køres 5. etape i Herning. Det er en enkeltstart, som er med i Tour og Scandinavia for første gang.

Sjette og afsluttende etape af Tour of Scandinavia begynder i Middelfart søndag den 27. august.

Efter en lille rundtur i Middelfart kører feltet over den gamle Lillebæltsbro, og snart er de fremme ved etapens første bakkespurt på Nr. Stenderupvej lige ud for Birkemose Golfklub.

Efter 45 km af dagens 144 km rammes Kolding by. Ruten passerer bl.a. forbi det 750 år gamle Koldinghus, som i dag er et moderne museum. Videre sydpå mod etapeafslutningen kommer feltet forbi Skamlingsbanken, Christiansfeld samt Vojens. Fra Vojens går det direkte til Tørning Mølle, hvor bjergkonkurrencen endeligt skal afgøres, da det er her, at den sidste bjergspurt er indlagt. Efter Tørning Mølle er der blot 6 km, til feltet rammer den knap 11 km lange rundstrækning. Rundstrækningen skal gennemkøres tre gange, og selve den 800 m lange målbakke skal nok skabe spænding over, hvem der vinder den prestigefulde sidste etape.

”Vi glæder os til, at vi endnu en sommer kan invitere til cykelfest. Sidste år, da Tour de France-feltet kørte gennem Kolding Kommune, kunne vi se en overvældende interesse for cykelsporten i vores lokalområde. Og vi håber på at se rigtig mange mennesker, når det denne gang er nogle af verdens bedste kvindelige cykelryttere, som kommer forbi, siger Birgitte Kragh, formand for Sundhed og Fritid i Kolding Kommune.

Tourens betydning
Gennem flere år har Danmark positioneret sig som et af verdens bedste cykelnationer og destinationer. Med Tour of Scandinavia til sommer holder Danmark sig i førerfeltet og den helt unikke, danske cykelkultur får igen et udstillingsvindue til resten af verden. Sommerens afsluttende etaper er tilrettelagt således, at både ryttere og tilskuere får de bedste betingelser: flade, hurtige strækninger, bakker og sving og afslutningsvist en bjergspurt, som ligger rigtigt godt til ryttere som Cecilie Uttrup Ludwig.

”Kvindecykling og antallet af World Tour-teams og professionelle ryttere vokser Worldwide – ligesom interessen for kvindecykling er i en rigtig god udvikling.

Vi oplever, at de store World teams på herresiden opruster med satsninger på kvindesiden. Dertil kommer, at de kendte klassiske løb nu også arrangeres for kvinderne. I de danske cykelklubber starter flere og flere piger også med at cykle. Det glæder mig i den grad, for vi skal medvirke til at skabe endnu flere danske stjerneryttere. Det kan et stort event som Tour of Scandinavia medvirke til, når de danske ryttere- og rollemodeller dyster mod verdenseliten.

Jeg glæder mig til august og byder verdenseliten velkommen til Danmark,” lyder det fra Henrik Jess Jensen.

De fire øvrige etaper (Norge/Sverige):

1.etape, tirsdag d. 22. august: Mysen – Halden:

2.etape, onsdag d. 23. august: Tanumstrand – Strömstad

3.etape, torsdag d. 24. august: Vikersund – Norefjell