Årets talentudvikler 2021 skal findes blandt…

Oprettet 16. marts 2022
Vinderen i 2020 blev Frederik Lund fra Kolding IF Fodbold

Kolding Kommune har en stor talentmasse på vej frem. Det skyldes i høj grad, at der er mange dedikerede trænere og ledere, som er med til at skabe rammerne for det. Der har været en Det er denne gruppe, som Kolding Talent ønsker at sætte fokus på med prisen som årets talentudvikler.

Prisen gik sidste år til Frederik Lund fra Kolding IF Fodbold, der har været med i hele opbygningen af samarbejdet mellem fodboldklubberne i Kolding Kommune og fælleshold, der nu er med på næsthøjeste nationale niveau.

I 2021 var der ligeledes en række trænere/ledere, der har sat et stærkt fodaftryk på talentudviklingen, hvor flere har været gennem en længerevarende indsats. Blandt dem er der udvalgt tre nominerede.

Dennis Jespersen – Kolding Svømmeklub

Dennis er cheftræner i Kolding Svømmeklub og har siden sin start i 2019 sat markant aftryk på klubbens bedste svømmere. Siden starten har han arbejdet målrettet med at skabe et godt ungdoms- og talentmiljø. Klubbens talentarbejde er under konstant forbedring, hvor klubben nu formår at holde talenternes udvikling ind i ungdomsuddannelserne, hvor der nu er kommet en række svømmere, der kan begå sig på et godt nationalt niveau i de ældre aldersgrupper.

Bjørn Agerup – KIF Håndbold

I 2017 måtte KIF Håndbold starte forfra med at genopbygge et talentudviklingsmiljø med nye trænere og fokus på at bygge op fra bunden. I denne fase var Bjørn en af de første, der kom tilbage til KIF Håndbold og har været med i hele genopbygningsfasen. KIF Håndbold har bygget op nedefra, så klubben igen har talenter, der indgår i forbundstræning samt et 2. hold i 3. division. Bjørn har været morgentræner, ungdomstræner og har nu U19 holdet. Det seneste år er det lykkedes at få U17 årgangen med blandt de bedste hold i Danmark, hvor de skal spiller i U17-ligaen.

Henrik Katborg – Kaizen Karate Do

Henrik Katborg grundlagde Kaizen Karate Do i 2011. Henrik er mange årig formand og sensei/cheftræner, men forlod formandsposten i løbet af 2019. I dag er klubben vokset til en stor karate klub, som har flere kæmpere med på Talentcenter vest under Dansk Karate Forbund og en kæmper på landshold. I januar 2020 blev klubben udnævnt som udviklingskraftcenter for karatekæmpere i Jylland og på Fyn. De flotte resultater og den hurtige udvikling af Kaizen Karate Do er i høj grad skabt på baggrund af Henriks hårde arbejde og engagement.