Bæredygtige events
Her hvad du skal være opmærksom på i forhold, til transport, materialer, mad og drikke samt affald når du gerne vil skabe en bæredygtig event.
Transport
Trandport udgører ca 24 pct. af vores CO2-udledninger. I forbindelse med events handler transport blandt andet om, hvordan varer og grej bliver leveret og hvordan publikum ankommer.
Derfor kan det give mening at se på, hvordan transporten i forbindelse med events kan gøres mere bæredygtig.
Her er nogle ideer til, hvordan du som arrangør kan arbejde på gøre jeres event mere bæredygtig i forhold til transport.
- Gør det lettere og mere attraktivt for publikum at ankomme på cykel eller med offentlig transport for eksempel ved at give rabat til folk der kommer på cykel.
- Lav en god cykelparkeringsplads og informér om det til gæsterne
- Lav information om mulighederne for offentlig transport til eventet
- Brug hovedsageligt lokale leverandører og evt. artister, så du mindsker transporten
- Brug el-køretøjer til transport af mennesker og materialer
Materialer
Produktion af materialer i bred forstand belaster klima og miljø, og derfor kan det være en god ide at se på, hvordan man kan begrænse forbruget af materialer til arrangementer og events.
Materialer kan være mange ting for eksempel plakater og bannere til markedsføring, udsmykning, engangsservice, rengøringsmidler osv.
Her er en række ideer til at arbejde med at reducere forbruget af materiale til events.
- Overvej, om du kan låne eller leje de ting, du skal bruge til din event, i stedet for at købe nye.
- Brug evt. ”Skatkammeret” ved Genbrugsplads Nord (Skatkammeret er et lager med gratis overskudsmaterialer, der kan afhentes af alle med CVR nr.)
- Vælg materialer med miljømærkninger, Svanemærket eller EU Ecolabel f.eks. servietter, toiletpapir eller papirhåndklæder
- Undlad at bruge balloner til for eksempel udsmykning, og brug aldrig konfetti lavet af plast eller metal.
- Udskift løbende engangsprodukter med genanvendelige produkter. Brug genanvendelige ”glas”, svanemærkede kopper, biobaseret plast og lign.
- Tilbyd billigere genopfyldninger ved genbrug af samme glas eller overvej et pantsystem
- Lav primært digital markedsføring i stedet for at trykke plakater. Du kan f.eks. indtaste gratis på Kultunaut så dit arrangement bliver vist på Kolding Guiden eller bruge kommunens elektroniske info-standere ved byens fem indfaldsveje. . Læs mere på (Link til side om markedsføring).
- Hvis du bruger skilte og bannere, så lav dem, så de kan genbruges (fx uden dato/årstal
- Vælg en håndsæbe, som er miljømærket.
- Overveje at bruge transportable vakuumtoiletter eller toiletter med et maksimalt forbrug af vand på fire liter vand pr. skyl.
Mad og drikke
Fødevarer udgør cirka 20 procent af vores CO2-udledning. En stor del heraf kommer fra produktion af animalske fødevarer samt et stort madspild.
Som eventarrangør er der flere forskellige ting, I kan gøre for at mindste CO2-aftrykket fra fødevarer.
- Forsøg i videst mulig omfang at undgå madspil og undersøg, om de kan give eventuelt overskudsmad til madspilsorganisationer som f.eks. Kolding Madhjælp, Fødevarebanken, food Reformers, Folkekøkkenet eller Paraplyen
- Hav vegetariske retter på menuen til publikum, så man kan vælge et alternativ til kød
- Server økologisk mad og drikke som en mulighed
- Server ikke fisk eller skalddyr fra WWF´s rødliste. For eksempel tropiske rejer, ål osv.
- Undgå at bruge palmeolie som en del af fritureolie
Affald
![]()
Skal du afholde et event i Kolding Kommune? Så husk, at affaldet også skal sorteres!
Mange arrangører glemmer det – og ender med i panik at bestille en stor container, hvor alt bliver blandet sammen og kørt til forbrænding. Men det er faktisk både ulovligt og langt fra bæredygtigt.
Ifølge den nationale affaldsbekendtgørelse betragtes affald fra events som erhvervsaffald (da arrangøren som oftest er en forening, NGO eller virksomhed med et CVR-nummer). Derfor har du pligt til at:
- skabe rammerne, så alt genanvendeligt affald bliver sorteret
- sikre at en godkendt privat affaldsindsamler henter affaldet efter dit event.
Har du brug for hjælp? Kontakt Redux på erhvervsaffald@kolding.dk for vejledning.
Gode råd til håndtering af affald events
- Kend dit affald. Tænk over, hvilke typer affald dit event typisk giver: flasker og dåser, plastemballage, pap, engangsemballage – eller måske efterladte telte og udsmykning.
- Planlæg dit område og placer beholdere de rigtige steder – hvor folk færdes: ved ind- og udgange, på p-pladsen, tæt ved madboderne og på opholdsområder. Gør det synligt hvilket affald, der skal i hvilke beholdere.
- Gør sortering til en god oplevelse. Gode skilte, sjove gimmicks og genkendelige affaldspiktogrammer gør det nemt for deltagerne at sortere. Overvej holdbare løsninger, hvis dit event gentages.
- Hav styr på tømningerne. Lav en plan for, hvor ofte affaldsbeholderne skal tømmes. Overfyldte beholdere betyder affald på jorden – og det smitter af på hele oplevelsen.
- Husk at informere frivillige og personalet om affaldssorteringsmulighederne, så de kan guide gæsterne.
- Lav aftale med en renovatør. Indgå aftale med en godkendt affaldsindsamler, der kan hente og håndtere affaldet korrekt. Sørg for, at skraldebiler kan komme frem til området.
Læs mere om reglerne for erhvervsaffald på www.kolding.dk/erhvervsaffald