Bliv en del af fællesskabet

Skov- og naturgruppen fra SOJA  laver naturvejledning for en børnehave.
Skov- og naturgruppen fra SOJA står for naturvejledning til glæde for børnehavebørn. Foto Steffen Stamp

Troldhedestien er et projekt vi skaber sammen. Mange mennesker med interesse for Troldhedestien er allerede engagerede i at skabe mødesteder og oplevelser for alle, som f.eks.:

• Skov- og Naturgruppen fra Organisationen SOJA, har været involveret i projektet fra starten. De vedligeholder og rengøre faciliteterne ved Dybvadbro, ligesom de tilbyder naturvejledning for kommunens børnehaver. Gruppen, der består af medarbejdere med nedsat funktionsevne, oplever en kæmpe stolthed over det arbejde de laver, og deres stærke fællesskab smitter af på omgivelserne. Alt sammen noget der er med til at styrke den enkeltes selvværd.

• Konceptet Naturguide på Troldhedestien sætter fællesskabet i spil og styrker den enkeltes selvværd. Det er et læringsforløb, hvor unge og voksne med særlige behov uddannes til at være naturguider. De lærer at formidle natur og friluftsliv i det nære og trygge naturlandskab, som Troldhedestien tilbyder. Dermed bidrager naturguiderne til gode naturoplevelser og vækker lysten til at gå på opdagelse i naturen både for sig selv og sammen med andre.

• Skovløberhusets Kolaug består af en gruppe lokale frivillige der tilser kvæget der afgræsser engene i sommer halvåret. De frivillige oplever at være en del af et naturfællesskab, og så står forrest i køen til at købe godt kød.

• Dybvadbros Venner er en gruppe lokale borgere som mødes og bruger lokalerne og området til social arrangementer som fællesspisning, kortspil eller deler en fælles interesse for områdets lokalhistorie. Derudover giver de gerne en hånd med ved særlige lejligheder.

Børn der leger
Foto: Steffen Stamp.

Vi ønsker at understøtte samarbejdet mellem borgere og organisationer i kommunen og allerede igangværende aktiviteter langs banen. Det betyder, at vi fortsat arbejder på at udvikle ideer og koncepter for projektet og vil gerne være med til at fremme aktiviteter som:

Afholdelse af events og arrangementer på stien og ved de tre stationer. Det kan være en gåtur, fællesspisning, et fiskearrangement eller andet.
Formidling af interessante steder på ruten, som har en særlig natur- og/eller kulturhistorisk betydning.
Ideer som opstår undervejs hvor naturoplevelser og fællesskabet sættes i spil.

Vi håber at involvere mange forskellige brugere - både enkeltpersoner, organisationer og foreninger. Hvis du gerne vil vide mere, har en god ide eller ønsker at være med som frivillig, så send en mail til projektkoordinator Karen Tønning, katon@kolding.dk

I nedenstående video kan du blive klogere på konceptet Naturguide på Troldhedestien, hvor grupper fra værestedet Vækststedet og beskæftigelses- og aktivitetstilbuddet SOJA fortæller om naturguideuddannelsen.

I nedenstående video kan du se mere om konceptet Naturguide på Troldhedestien, hvor grupper fra værestedet Vækststedet og beskæftigelses- og aktivitetstilbuddet SOJA fortæller om naturguideuddannelsen.

Se de to film der er lavet af Kim Rosenstand, som har været frivillig i projektet. Kim fulgte Skovgruppen i efteråret 2020.

Filmen Fællesskab 1:2

Filmen Fællesskab 2:2