Vandsportscenter i Marina City i støbeskeen

Oprettet 25. november 2020
Skitse af Kolding Vandsportscenter. Illustration Tegnestuen Mejeriet.

Der arbejdes på at skabe et nyt vandsportscenter i Marina City - Koldings nye planlagte by- og marinaområde. Centret skal være et omdrejningspunkt for sejlere og de mange andre borgere, som har glæde af friluftslivet omkring fjord og bælt. Samtidig bliver centret et anderledes ”forsamlingshus” for hele den nye bydel.

Visionsoplægget for Kolding Vandsportscenter er udarbejdet af Tegnestuen Mejeriet for den selvejende institution Kolding Lystbådehavn, Kolding Sejlklub og Kolding Kommune – se visionsoplægget. En arbejdsgruppe arbejder nu med stedets organisering, finansiering, drift m.v. Centret skal gerne stå klar i foråret 2023, når den nye del af lystbådehavnen forventes taget i brug.

Moderne og bæredygtig arkitektur

Centret udformes som et åbent miljø, i en moderne arkitektur tilpasset det maritime, og placeret direkte ud mod den store havneplads. Centret kommer til at ligge i den højeste klasse, hvad angår bæredygtighed/cirkulært byggeri, og er gennemdesignet ud fra princippet om tilgængelighed for alle (universelt design). Derudover er der indarbejdet en høj grad af fleksibilitet i projektet for at dobbeltudnytte de mange muligheder i huset og for at fremtidssikre centret bedst muligt.

Vandsportscentrets indretning

Vandsportscentret giver for det første plads til Kolding Lystbådehavns faciliteter som havnekontor, toilet- og badefaciliteter. Der skabes også plads til faciliteter til gæstesejlere i form af køkken, vask, bad og sejlerlounge. Disse ting findes i stueetagen.

1. sal skal rumme Kolding Sejlklubs nye lokaler for både unge, voksne og ældre, og på 1. og 2. sal bliver der også plads til andre vandsportsklubber, som har lyst til at være en del af centret, lige som her er forskellige møde- og kursuslokaler. Øverst afsluttes med en stor tagterrasse med en fremragende udsigt over fjorden.

En vigtig del af vandsportscentret er Agoraen. Agoraen er et stort, højloftet, uopvarmet aktivitetsrum, som kan benyttes af både vandsportsklubber, bydelens beboere og andre til forskellige formål.

Sammenlagt giver de fleksible rammer i vandsportscentret vide muligheder for, hvad her kan foregå, både i dagligdagen og ved særlige lejligheder. For sejlerne/vandsportsklubberne spænder det lige fra alle mulige klubaktiviteter, foredragsaftener, kursusaktiviteter, skippermøder og præmieoverrækkelser til store sejlsportsarrangementer/-stævner, træningslejre og handicapsejlads. For bydelens beboere og andre brugere spænder det lige fra udstillinger, markeder og andre events, til møder, kurser og fællesaktiviteter.

Temaside

På sydsiden af Kolding Fjord skabes en ny bæredygtig bydel. Marina City vil rumme et nyt og tiltrækkende bolig- og havnemiljø samt Danmarks mest attraktive marina og den største udenfor hovedstadsområdet med 1000 bådpladser. På temasiden www.kolding.dk/marinacity kan du læse meget mere om projektet.
Artiklen er publiceret 29. september 2020