Marielund. Fotograf: O.W. Lauritsen
Øverste billede - Bramdrupdam Trinbræt. Kilde:Holger Sørensen Nederste billede - Dybvadbro Station. Fotograf: A. Kernwein

I bogen Troldhedebanen – En beskrivelse af Danmarks længste privatbane (2002) går Helge Kjerside i dybden med historien om Troldhedebanen. I Koldingbogen (2006) har han ligeledes skrevet et kapitel om jernbanens historie.

Troldhedestien er en natursti på en del af den tidligere jernbanestrækning, der forbandt Kolding og Troldhede i Vestjylland.

Privatbanen var i drift i årene 1917-1968 og blev især brugt til at fragte brunkul fra Vest- og Midtjylland til østkysten. Som de øvrige lokalbaner i området havde banen en sund økonomi i de første år, men fra 1924 gik det tilbage. Under 2. verdenskrig fik banen igen et pænt overskud på grund af især omfattende transport af brunkul. Efter krigen steg underskuddet på ny, og i 1965 ville Lejrskov-Jordrup Kommune ikke længere være med til at dække underskuddet. 31. marts 1968 kørte det sidste tog på linjen.

Skovløberhuset

Troldhedebanens første trinbræt (holdested) blev oprettet der, hvor Skovløberhuset ligger. Senere opførte man det lille bindingsværkshus til skovens skovløber.

Bramdrupdam dam

Tilbage i 1600-tallet hørte dammen under Koldinghus. Dengang var den fem gange større end i dag. Dammen var kongens karpedam, og herfra blev der hentet karper og andre fine spisefisk, som dengang blev betegnet ”herrefisk”.
Troldhedebanen havde trinbræt (holdested) ved Bramdrupdam dam. Kolding Kommune overtog grunden i 1970'erne og plantede kort efter poppeltræer, så dammen langsomt groede til. I 2013 blev dammen genskabt og fungerer i dag som et grønt samlingssted for områdets beboere.

Dybvadbro station

Dybvadbro station var den første station på Troldhedebanen. Det var en mindre station med postekspedition, et pakhus samt et læssespor. Stationen blev taget i brug den 25. august 1917, da det første tog på Troldhedebanen kørte i ordinær drift. Man kunne se stationens høje mast (20 m) ved semaforen fra Bramdrupdam. Masten er siden hen blevet fjernet (1961), men fundamentet kan stadig ses på stationen. Den daglige drift blev i Dybvadbro varetaget af ekspeditrice Maren Thomasen. Hun styrede bl.a. bommene ved Egtvedvej og hejste signalflaget i masten. Hendes mand C.P. Thomsen, som havde været med til at anlægge banen, fungerede som baneformand. Først i 1951 forlod parret jobbet og overlod det til Erna Rasmussen. Den sidste ekspeditrice Hanne Dam Pedersen forlod stationen 1. februar 1968, hvorefter stationen kun fungerede som trinbræt frem til banens lukning. I den forbindelse blev stationen nedlagt (31. marts 1968).

Dybvadbro station har siden 2015 været ejet af Kolding Kommune.

 

Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey