Skip til hoved indholdet

Kost og motion

Det er sundt og godt for både dig og dit barn, at du motionerer regelmæssigt i graviditeten.

Spis sundt og varieret

Som gravid er det særlig vigtigt for dig at spise sundt og bruge kroppen. Det er med til at give dig en god graviditet og give dit barn den bedste start på livet.

Sundhedsplejen anbefaler, at du følger Sundhedsstyrelsens 8 kostråd, spiser sundt og varieret, får de fleste vitaminer og mineraler.

Selvom du er gravid, skal du ikke spise for to, men du kan spise lidt flere sunde mellemmåltider, hvis du er sulten.

De 8 kostråd

Spis:

  • 6 stykker frugt og grønt om dagen
  • fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
  • varieret og bevar normalvægten

Spar:

  • på sukker – især sodavand, slik og kager
  • på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  • sluk tørsten i vand og vær fysisk aktiv mindst
  • 30 minutter om dagen

Hvad skal du undgå?

  • lever og levertran (det er OK at spise leverpostej)
  • alkohol
  • kaffe, te og cola i store mængder
  • højest 100 g rovfisk om ugen (det er OK at spise tun fra dåse)

Motion og graviditet

Det er sundt og godt for både dig og dit barn, at du motionerer regelmæssigt i graviditeten. Når du motionerer, styrker du din krop til bedre at kunne klare de belastninger på ryg, mave og bækkenbund, som graviditeten medfører.

Motion forebygger en stor vægtøgning, gør dig i stand til bedre at klare fødslen og giver en lavere risiko for at få svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge.

Det anbefales at være fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Motion skal være behageligt og må ikke gøre ondt.

Forslag til motion:

  • Gåture
  • Cykling
  • Svømning
  • Graviditetsgymnastik

Undgå:

  • Kampsport
  • Kontaktsport
  • Tunge løft
  • Dykning