Corona: Tiltag og konsekvenser

Her orienterer vi om tiltag og konsekvenser i Kolding Kommune. Siden opdateres løbende...


Når det nye bybusnet træder i kraft 28. juni, vil kommunens bybusser ikke længere samles og vente på hinanden i Klostergården.

Tjek ruter og afgange

En epoke er slut, når Koldings nye bybusnet træder i kraft 28. juni. Fremover vil Klostergården ikke være den centrale holdeplads, hvor alle bybusser holder. Det trafikale knudpunkt bliver i stedet den nye busterminal i Mazantigade tæt ved banegården.

”Det vil nok kræve lidt tilvænning, før alle passagerer ved, at Klostergården ikke længere vil være vores centrale holdeplads. Men jeg håber, at folk i løbet af kort tid vil sætte pris på fordelene ved det nye bybusnet,” siger trafikplanlægger Karina Mortensen, Kolding Kommune.

Bedre faciliteter for passagerer

Fremover vil fire af de ni bybuslinjer betjene Klostergården, som dermed ændres til et helt almindeligt stoppested. I stedet bliver den nye busterminal det trafikale knudepunkt.

”Faciliteterne for passagererne bliver markant bedre i Mazantigade. Der vil f.eks. være offentligt toilet, overdækket cykelparkering og venterum fra den 10. juli, og vi skaber sammenhæng mellem bybusser, lokale og regionale busser samt tog, så det bliver lettere at kombinere de forskellige former for kollektiv trafik,” siger Karina Mortensen.

Hurtigere rejsetid

I dag holder de enkelte busser og venter på hinanden i Klostergården. Det indebærer, at passagerer ofte får en del ventetid, hvad enten de skal videre med samme bus eller skifte til en anden linje.

”I gennemsnit holder hver bus fem minutter i Klostergården og tit væsentligt længere. Det er med til at forlænge rejsetiden for de fleste passagerer. Med det nye bybusnet kommer busserne ikke til at holde og vente på hinanden. De kører fra Mazantigade uden pause. Det sikrer hurtigere transport på de fleste ture,” siger Karina Mortensen og fortsætter:

”Samtidig undgår vi det lidt groteske fænomen, at busserne kører i halen på hinanden på strækninger, der betjenes af flere linjer. Når bybusserne ikke skal forlad den centrale holdeplads på samme tidspunkt, kan vi sikre en langt mere jævn drift, så passagererne vil opleve, at bybusserne kører oftere.

Ulemper

Trafikplanlæggeren lægger ikke skjul på, at ændringerne også har sine ulemper. F.eks. vil nogle passagerer sikkert være kede af, at alle bybusser ikke længere betjener Klostergården i kernen af midtbyen.

”Linjerne 2, 3, 5 og 6 vil stadig betjene Klostergården. Kommer man med en anden linje, kan man skifte i Mazantigade eller bruge stoppestedet på Buen ved Jernbanegade, som ligger cirka 350 meter fra Klostergården,” siger Karina Mortensen.

En anden ulempe, når busserne ikke fremover vil holde og vente på hinanden på en central holdeplads, er, at passagererne specielt uden for myldretiden kan komme til at vente lidt længere, når de skal skifte bus.

”Det er prisen for, at busserne ikke længere skal holde og vente på hinanden med de ulemper, som det nu engang har givet. Til gengæld kan passagererne se frem til mere buskørsel med det nye bybusnet. Faktisk kommer bybusserne til at køre knap 5.000 timer mere, end de gør i dag. Det svarer til en stigning på otte procent,” siger Karina Mortensen.

Artiklen er publiceret 25. juni 2015
Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey