Sådan ser indgangen ud i dag.

Kolding Kommunes interne designpris, deSigne, går i år til Senior- og Socialforvaltningen, der har designet ny reception og ankomstområde for de borgere, som skal have hjælp indenfor handicap-, psykiatri- og familieområdet.

Borgere, herunder medlemmer fra Handicaprådet, blev inviteret til at fortælle om og vise, hvordan de oplevede det gamle ankomstområde, det at skulle komme ind og komme rundt.

”Vores mål var, at borgerne føler sig godt modtaget og budt velkommen og allerede fra det helt første møde og skridt oplever tryghed i mødet med Kolding Kommune. Samtidig vil yde en god service overfor alle som henvender sig, og gøre det nemt for dem at finde vej og komme rundt”, forklarer projektleder Mette Rahbek.

Stort samarbejde bag
Det fysiske koncept blev udviklet i samarbejde med arkitekt Clara Rigenstrup fra Kolding virksomheden Tegnestuen Mejeriet. Servicekonceptet for receptionen/ankomstområdet blev udviklet i samarbejde med Hotel Kolding fjord og Hoteldirektør Peder Madsen. Det bygger på det servicekoncept, som Hotel Kolding fjord anvender; ”Vedkommende personlig service”. Ligeledes var der dialog omkring ansættelse af receptionist.

Undervejs i processen involveredes borgerne og medlemmerne fra Handicaprådet, de så tegningerne for ankomstområdet og de kommenterede på dem. Efter ombygningen af ankomstområdet blev borgere og medlemmer fra Handicaprådet inviteret til en konkret test af de nye rammer. Det betød bla. at overgangen til trappen blev rettet til, fordi den ikke var handicapvenlig nok.

Der er afsat 1 mio. kr. til at udbrede principperne, både ift. den fysiske imødekommenhed og den personlige imødekommenhed, til flere lokationer i Senior- og Socialforvaltningen i løbet af 2018.

Artiklen er publiceret 05. marts 2018
Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey