Jobcenter Kolding står klar til at hjælpe virksomheder og ledige.

Information til virksomheder som pga. COVID-19 skal tilpasse kapaciteten.

Kolding Kommune vil naturligvis gerne gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe med, også i takt med at regeringen nu kommer med flere hjælpepakker i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.

For at afbøde konsekvenserne af corona-virusset for erhvervslivet fremrykker Kolding Kommune betaling for 54 mio. kr. til kommunens leverandører i et forsøg på at styrke likviditeten i virksomhederne.

  1. Regeringen har søndag 15. marts præsenteret en ny trepartsaftale om midlertidig lønkompensation, hvor der nu for en række virksomheder er forbedrede muligheder for at undgå fyringer på virksomhederne. 
  2. Et andet redskab for virksomheder er muligheden for at lave arbejdsfordeling, før I går til afskedigelse. Arbejdsfordelingen er en ordning, hvor I sammen med medarbejderne kan aftale at arbejdstiden nedsættes i en midlertidig periode for at undgå afskedigelser. Medarbejderne kan så få suppleret op med dagpenge. Vi er klar til at hjælpe jer med at finde ud af, om I kan lave disse aftaler, det afhænger af overenskomstaftaler på jeres områder. Det er et af de værktøjer, vi ved regeringen ser på i øjeblikket for at hjælpe jer bedst muligt. Det har blandt andet medført, at der kan anmeldes arbejdsfordeling fra dag 1 og ikke efter en uge, som det har været hidtil. Jobcentret skal ind over anmeldelsen – vi er klar til at hjælpe jer.
  1. Hvis I står i en situation, hvor I får brug for at afskedige jeres medarbejdere, vil der være en masse spørgsmål fra deres side af. Her vil vi også gøre alt hvad vi kan for at hjælpe både jer og dem, med den bedst mulige vejledning.

Vi kan af naturlige årsager ikke tilbyde at komme ud til jer og møde jeres medarbejdere, men vil prøve på enhver anden vis at være i kontakt med jer og jeres medarbejdere for at hjælpe i denne svære situation.

Der er flere mulige indgange, hvor man kan få hjælp og vejledning til hvad man kan gøre som virksomhed.

  • Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som også har en hotline for virksomheder i hverdagene fra 8:00-16:00 på tlf. 72 200 350.
  • Kolding Kommune står også klar til at hjælpe virksomheder lokalt. Kontakt gerne Virksomhedskontakten i Jobcentret på telefon 7979 7400 eller send en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis der er noget, vi lokalt kan hjælpe jer med.
  • Virksomhedsguiden kan I finde vejledning om, hvilke forholdsregler din virksomhed kan og skal tage i forbindelse med coronavirus
  • Business Kolding står også klar til at hjælpe virksomhederne i Kolding på tlf. 7633 2111 / Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Hvis en virksomhed ender med at afskedige medarbejdere, rejser det mange praktiske spørgsmål. Derfor er vi klar til at hjælpe med råd og vejledning herom, både for jer og jeres medarbejdere. For medarbejderne afhænger det af om man er dagpengeberettiget eller ej.

• Er du medlem af en a-kasse og er dagpenge berettiget, skal du melde sig ledig via jobnet.dk og kontakte sin a-kasse. Se nærmere her.

• Er du ikke medlem af en a-kasse, eller af årsager ikke er dagpengeberettiget, skal du i stedet ansøge digitalt på borger.dk eller her på kolding.dk. Når vi har din ansøgning, ringer vi til dig og sammen sørger vi for at al dokumentation er på plads. Er du forhindret i at søge digitalt eller har du ikke nemid, kan du kontakte os på tlf. 7979 8686.

Artiklen er publiceret 15. marts 2020
Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey