Vinteren er hård ved vejene.

Faktaboks
Se video, hvor vejingeniør Rasmus N. Bonde forklarer forskellen på afskalning og slaghuller i asfalten. Afskalning er de mere overfladiske skader på asfalten, mens der ved slaghuller er hul ned til det underliggende stenlag. Kun dybere slaghuller, som udgør en fare for trafikken, lappes om vinteren.

Vinteren er højsæson for huller i asfalten - og samtidig den periode, hvor det er dyrest og sværest at lappe hullerne. Kolding Kommune modtager en del henvendelser fra borgere om huller i vejene, og den seneste uges frost har kun gjort situationen værre.

 

”For en vejmand er vekslende perioder med frost og tø kombineret med meget nedbør det værst tænkelige scenarium. Vi har fået masser af vand i den her vinter, og nu har vi fået en periode med frost, som forårsager de såkaldte slaghuller. Frosten får vandet, som er sivet ned i revner i asfalten, til at udvide sig, så vejbelægningen simpelthen bliver skubbet op,” forklarer vejingeniør Rasmus N. Bonde fra Kolding Kommune.

Flere lappehold på vejene

I øjeblikket har kommunen registreret godt 60 slaghuller med en dybde på over tre centimeter, som venter på at blive lappet. Hidtil har kommunen haft et hold til at lappe huller, men i næste uge indsætter man yderligere to hold for at gøre indhug i de mange vejhuller.

”Vi lapper primært de huller, som kan udgøre en fare for trafikken. Alle andre huller får lov at vente, til det bliver varmere i vejret,” oplyser Rasmus N. Bonde.

Det er en kompliceret opgave at lappe huller i asfalten om vinteren. Hvis det regner eller fryser, kan det slet ikke lade sig gøre. På dage uden disse vejrtyper skal hullet varmes op med en gasbrænder, for ellers kan den nye asfalt ikke klæbe til den gamle. Samtidig skal hullet være helt tørt, før den nye asfalt lægges i – og selv da holder vinterlapninger dårligere end reparationer udført i varmere vejr.

”Samtidig har vi den udfordring, at de fleste asfaltfabrikker har sæsonlukket på den her årstid. Derfor skal vi – somme tider to gange dagligt - helt til Roust ved Esbjerg for at hente frisk asfalt til lapning. Det koster også tid i en dagligdag med mange andre opgaver,” fortæller Rasmus N. Bonde.

Giv kommunen et praj

Hvis du opdager huller i asfalten på kommunens veje, kan du give kommunen besked via funktionen Giv et praj på din smartphone.

”Vi taler om slaghuller, når der er hul i underlaget, så man kan se stenene, som asfalten hviler på. Hvis hullet er over tre cm dybt, og hvis vores medarbejder vurderer, at det udgør en fare for trafikken, så lapper vi det. Hvor hurtigt det sker, kan jeg ikke sige, fordi vi hele tiden bedømmer, hvilke huller det haster mest med at få lukket,” forklarer Rasmus N. Bonde.

Andre årsager til huller i vejen

Ud over vekslende perioder med frost og tø kombineret med nedbør kan der også være andre årsager til slaghuller. F.eks. har der i år været en del indberetninger om huller i asfalten i Lunderskov-området. Her er BlueKolding i gang med todelt kloakering, hvilket indebærer masser af tung trafik.

”Ved den slags projekter vil der uvilkårligt opstå flere huller i asfalten, og så længe arbejdet står på, er det ikke her vi bruger hovedparten af vores ressourcer på lapning. Når arbejdet er overstået, bliver der til gengæld lagt helt ny asfalt på,” oplyser Rasmus N. Bonde.

Til marts besluttes det, hvilke vejstrækninger der skal have helt nyt slidlag i 2019. Sammenlagt har Kolding Kommune ansvaret for at vedligeholde omkring 1.000 km offentlig vej.

Artiklen er publiceret 09. februar 2018
Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey