Skip til hoved indholdet

En del af gågadesystemet skal måske være helt fri for biler

Biler i Søndergade i Kolding

Bilerne fylder i perioder meget i gågaderne. Nu skal der skabes klarere rammer for trafikken.

Gågaderne i Kolding bymidte er præget af en del biltrafik – både lovlig og ulovlig. Nu går kommunen i dialog med butikker, cafeer/restauranter, kulturfolk, m.fl. om at skabe klarere rammer for trafikken i gågaderne. Målet er at forbedre vilkårene for fodgængere, øge trygheden og skabe en attraktiv bymidte med grønne elementer, gode mødesteder og spændende oplevelser.

Tirsdag den 1. april har politikerne i udvalget Plan og Teknik vedtaget nogle grundprincipper for en omlægning af trafikken i gågaderne. Politikerne foreslår bl.a., at bilerne skal væk fra en del af gågaderne.

”Der er for meget bilkørsel i vores gågader i dag, og en del af trafikken er oven i købet ulovlig. Det skaber utryghed for fodgængerne, og det strider imod vores vision om at skabe en hyggelig og spændende bymidte. Fra politisk hold har vi nu vedtaget nogle principper for, hvordan trafikken fremover skal være i gågaderne. Nu inddrager vi en lang række af midtbyens interessenter, så vi sammen får skabt nogle gode regler, der også kan fungere i virkeligheden,” siger Jakob Ville, formand for udvalget Plan og Teknik.

Tre typer af gågader

Det udkast, som midtbyens interessenter nu præsenteres for, indebærer flg. elementer:

  • Den mest besøgte del af gågadesystemet bliver helt bilfri, men ambulance, brandvæsen og politi kan naturligvis få adgang i nødsituationer, og der bliver også mulighed for at søge om adgang til flyttebiler, m.fl. Varelevering skal ske fra eksisterende og nye aflæsningspladser lige udenfor gågadesystemet.
  • Andre strækninger i gågadesystemet vil fortsat være åbne for varelevering i det samme tidsrum som i dag – dog ikke med lastbiler - og for beboere/forretningsdrivende, som har en tilladelse til at parkere i en baggård. Færdslen i disse gader bliver dog ensrettet. Ensretningen skal skabe et mere overskueligt system for bilisterne og øge trygheden for fodgængerne, da der ikke vil være biler, som bakker eller vender i gågaden.
  • En afgrænset del af den østlige del af gågaden bliver åbnet for ensrettet bilkørsel for alle, men selvfølgelig på de gåendes præmisser. Der etableres pladser til korttidsparkering og handicap-parkering, og der laves en udkørsel for bilister og cyklister fra gågaden i Jernbanegade i krydset Fredericiagade, Jernbanegade, Buen og Munkegade.

De nye regler skal håndhæves ved hjælp af automatiske pullerter ved indgangen til alle dele af gågaden. Samtidig skal der laves en tydeligere og mere enkelt skiltning ved indkørslen til gågaderne.

Her kan du se det første forslag til regulering af trafikken i gågadesystemet. Nu skal butikker, cafeer/restauranter, kulturinstitutioner, m.fl. involveres i arbejdet med at skabe en ny plan for trafik i gågaderne, som kan forbedre vilkårene for fodgængere, øge trygheden og skabe en attraktiv bymidte - se kortet i stor størrelse.

Ulovlig bilkørsel i gågaderne

Udkastet til den nye trafikplan er baseret på en ny analyse af Kolding gågader – se undersøgelsen i dagsorden/referat fra møde i Plan og Teknik 1. april, punkt 8. Undersøgelsen viser, at der i strid med færdselsreglerne færdes mange biler i gågaderne.

For at blive klogere på problemstillingen blev der en hverdag i oktober lavet en registrering af trafikken fra 12 udvalgte steder i gågadesystemet i dagtimerne. Specielt i den østlige del af gågaderne, hvor der er mange fodgængere, blev der registreret en større mængde biler – hovedsageligt uden for perioden med varelevering. Mange bilister parkerede også i gågaderne i strid med reglerne. Sammenlagt blev der registreret 130 overtrædelser af færdselsreglerne i løbet af de 12 timer.

”Registreringen af trafikken viser behovet for ændringer af færdslen i gågaderne, hvis vi skal styrke trygheden for fodgængerne og skabe en hyggeligere by,” fastslår anlæg- og driftschef Mads Astrup, Kolding Kommune.

Ny strækning åben for biler

I forslaget foreslås det at åbne en lille del af gågadesystemet - Gråbrødregade og et lille stykke af Jernbanegade - for ensrettet biltrafik.

”Nogle vil sikkert undre sig over, at en lille del af gågaden nu bliver åben for al trafik i alle døgnets timer. Det hænger sammen med, at vi gerne vil skabe nogle handicap-parkeringspladser ved indgangen til gågadesystemet, da gågaderne i øvrigt bliver lukket for kørsel i handicapbiler. I Klostergade etableres der senere i år en nedgravet affaldsordning, hvor containerne skal tømmes af store renovationsbiler. Af hensyn til trafiksikkerheden duer det ikke, hvis renovationsbilerne skal vende og bakke for at komme ud igen. Men det er vigtigt at understrege, at færdsel i bil i gågader altid skal ske på forgængernes præmisser,” forklarer Mads Astrup.

Den videre proces

I den kommende tid går kommunens trafikplanlæggere i dialog med butikker, cafeer/restauranter, kulturinstitutioner, m.fl. via Detailværket – et netværk under Business Kolding - for at udarbejde en færdig trafikplan for bymidtens gågader. Planen skal efterfølgende godkendes af politikerne i Plan og Teknik.

Det er usikkert, hvornår de nye regler træder i kraft. Der bliver formentlig tale om en løbende udrulning, som koordineres med den renovering og forskønnelse af bymidten, som kommer til at foregå over en længere periode – startende med forskønnelsen af Klostergade og Lille Brostræde i år.

Infoboks

Hovedpunkterne i den nye trafikplan, som nu skal vendes med bymidtens interessenter, er:

Bilfri zone: Knudepunktet (Tombolapladsen), Helligkorsgade, Østergade, Søndertorv og Søndergade (nord for jernbanen). Varelevering fra aflæsningsbåse i Borchs Gård, Brostræde, Munkegade og Riberdyb.

Gågade med ensrettet trafik: Søndergade syd for jernbanen, Torvegade, Akseltorv, Jernbanegade (Østergade-Gråbrødregade). Varelevering kl. 06-11 hver dag – dog ikke med lastbil - adgang for beboere og forretningsdrivende med tilladelse til at parkere bil i baggård.

Gågade med bilkørsel 24/7: Gråbrødregade og den østlige del af Jernbanegade. Samtidig ændres krydset Fredericiagade-Jernbanegade-Buen-Munkegade, så cyklister og biler kan køre ud fra gågaden. Der etableres to-fire handicap-parkeringspladser i Gråbrødregade.

Almindelig vej med dobbeltrettet biltrafik: Klostergade (Munkegade-Gråbrødregade).

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje