Skip til hoved indholdet

IT-nedbruddet har medført fejl i opkrævning af ejendomsskat

Oprettet 06. juli 2022

Det omfattende it-nedbrud, som ramte Kolding Kommune i uge 25, har betydet, at der i en række tilfælde er sendt forkerte opkrævninger ud på ejendomsskat, der opkræves via betalingsservice (PBS).

”Langt de fleste har fået opkrævet det korrekte beløb i ejendomsskat, men som følge af it-nedbruddet er der desværre sket fejl i en række tilfælde. I øjeblikket arbejder vi på højtryk på at få identificeret de borgere, der er blevet opkrævet et forkert beløb. Vi regner med at have fuldt overblik over problemet i næste uge, og efter 15. juli modtager de berørte borgere direkte besked fra os i deres e-boks,” oplyser teamkoordinator Charlotte Bang Jørgensen, Kolding Kommune.

Nogle er blevet opkrævet for meget i ejendomsskat, og de får naturligvis refunderet det overskydende beløb så hurtigt som muligt. Andre har slet ikke modtaget nogen opkrævning, men den er også på vej. Det eksakte antal borgere, som er berørt af fejlen, er ikke gjort op endnu.

”Vi er frygteligt kede af de gener, som it-nedbruddet har skabt. Men i løbet af de næste to uger skulle vi gerne have fået rettet op på det hele. Indtil da behøver man ikke kontakte os. Vi skal nok tage direkte fat i de borgere, der beklageligvis har modtaget en forkert opkrævning,” siger Charlotte Bang Jørgensen.