Skip til hoved indholdet

Kolding stormer frem: Flere overnatninger end landsgennemsnittet

Den Spanske Trappe i Kolding. Fotograf: Emil Lyngbo

Kolding skiller sig ud i ny statistik med vækst i overnatningstal, langt over landsgennemsnittet.

Det går rigtig godt med turismen i Kolding. De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at Kolding Kommune i perioden januar til september 2025 har haft en samlet vækst i overnatninger på hele 1,7 % sammenlignet med samme periode året før – betydeligt over landsgennemsnittets 0,4 %. Særligt markant er udviklingen i de danske overnatninger, hvor Kolding er gået 0,9 % frem, mens resten af landet er gået tilbage med -2,1 %.

Og udviklingen skyldes ikke tilfældigheder. Den er resultatet af flere års målrettet satsning på kultur, markedsføring og stærke partnerskaber – med Kolding Kommune som en central drivkraft gennem vedvarende og øgede investeringer i kultur- og turismeudvikling, i tæt samarbejde med Destination Trekantområdet, lokale kulturaktører, detailhandlen og cafe/restaurationslivet.

”Turismen bringer liv i gaderne, styrker vores kulturliv og skaber arbejdspladser. Den gør Kolding til et sted, man både har lyst til at besøge, bo i og investere i. Når vi samtidig nu ser, at Kolding trækker både danske og internationale gæster i stigende grad – så ved vi, at vores investeringer virker,” siger borgmester Knud Erik Langhoff

Kulturen som lokomotivfører for væksten

Fra januar til september 2025 er der registreret over 640.000 overnatninger i Kolding. De internationale overnatninger er steget med 2,6 %, og det bringer byen op på niveau med landsgennemsnittet – en klar indikation af byens voksende internationale appel.
Ifølge Martin Perregaard-Bitsch, Direktør i Destination Trekantområdet, er det tydeligt, hvad der driver fremgangen:

“Vi har længe arbejdet med kulturen som en helårsmagnet i vores markedsføring, særligt i Kolding. Nu begynder vi at se resultaterne af det arbejde, vi ser sort på hvidt, at det virker – både i overnatningstal og i gæsternes engagement i kulturlivet i byen.”

Et godt eksempel er Trapholt, der i sommerferien 2025 oplevede en stigning på 65 % i besøgstal sammenlignet med året før. Med profilerede udstillinger som Michael Kvium og den sanselige FEEL ME har museet tydeligt tiltrukket både danske og udenlandske gæster.

“Vi mærker en stigende kulturinteresse i Kolding – gæsterne kommer her hos os for kunst og design, men det er også tydeligt, når vi taler med dem, at de også vil videre ud og opleve byen og andre kultursteder,” siger Karen Grøn, Direktør for Trapholt.

2.000 jobs og milliardomsætning i Kolding

Turismen i Kolding skaber ikke kun oplevelser – den skaber arbejdspladser og vækst. I 2024 nåede turismeomsætningen hele 2,7 mia. kr., og ifølge den seneste opgørelse fra 2023, generede turismen mere end 2000 jobs i Kolding kommune, hvilket er en ny rekord. Et tydeligt bevis på, at turisme og erhverv hænger tæt sammen.

Store kulturinstitutioner i Kolding, som Koldinghus, Trapholt og Museum Kolding er centrale drivkræfter i denne udvikling. De trækker ikke bare gæster til kommunen – de er brobyggere mellem historie, erhverv og oplevelser.

“Vi står midt i en historisk tid for kulturlivet i Kolding. Med UNESCO-arv i baghaven, nye udstillinger og stærke samarbejder mærker vi en stigende interesse – både fra området, men også udenfor Danmarks grænser,” siger, Rune Ottogreen Lundberg, Museumsdirektør for Museum Kolding, som også kan nikke genkendende til de stigende besøgstal på Museum Kolding, sammenlignet med sidste år.

Kulturliv er også hverdagsliv, både lokalt og nationalt

Også byens borgere mærker effekten af satsningen på kulturen i byen, som på mange måder også er blevet en del af Koldings DNA. Kulturtilbuddene i Kolding er f.eks. ofte tæt forbundet med skoler og uddannelser. På Koldinghus, som i 2024 havde over 125.000 besøg, fungerer udstillinger og formidling f.eks. også som læringsrum for børn og unge:

“Når vi tager imod skoleklasser og lejrskoler fra hele landet, ser vi, hvordan kultur bliver til fællesskab og dannelse. Det er oplevelser, der sætter spor – og som får familier til at se Kolding som et sted, man kan leve i og lære af – og gerne komme tilbage til, ” siger Edel Clausen, Chef for Koldinghus.

Fremgangen i Kolding er tydelig: investeringerne virker, og resultaterne kan mærkes. Der er stadig mere i vente, når årets sidste overnatningstal tikker ind – men en ting er sikkert: Det går godt i Kolding.

Fakta om turisme i Kolding 2024/2025

  • 640.591 overnatninger (jan–sep. 2025) – op fra 629.773 i 2024
  • +1,7 % samlet vækst i overnatninger
  • +0,9 % vækst i danske overnatninger (mod -2,1 % nationalt)
  • +2,6 % vækst i udenlandske overnatninger
  • 338.177 danske overnatninger
  • 302.414 udenlandske overnatninger
  • Turismeomsætning 2024: 2,7 mia. k
Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje