Modellen er afsæt for design og innovation i hele Kolding Kommune.

I de 2 Design Kit's findes der værktøjer til at planlægge og styre design- og innovationsopgaver i Kolding Kommune.

I Kolding Kommune arbejdes der med en designproces, som er delt op i 6 faser. Du kan se en samlet beskrivelse og uddybninger af faserne nedenfor.

Om modellen

Designprocesmodellen sætter retning og hjælper med at styre og planlægge design- og innovationsopgaver. Modellen er afsæt for design og innovation i hele Kolding Kommune.

Modellen fungerer også som dialogredskab mellem eksterne leverandører og samarbejdspartnere.


Opgavescreening

Alle opgaver defineres/screenes i forhold til kontekst og målsætninger. Anvendelsen af værktøjerne afgøres i forhold til opgavens karakter og mål. Så faserne varierer i tid også i forhold til opgavens karakter.

En designproces kan have fokus på:

  • Produkter (form, funktion, æstetik)
  • Services (ydelser til borgerne)
  • Systemer (arbejdsgange, kulturens grundantagelser)


Vigtigt i de 6 faser

  1. opdagelsesfasen er det vigtigt:

    • At undre sig og at være nysgerrig
    • At være undersøgende
    • At tilstræbe objektiv afdækning af det eksisterende

  2. nytænkningsfasen er det vigtigt:

    • At få mange ideer
    • At få inddraget forskellige mennesker
    • At visualisere, modellere og lave små test kontinuerligt

  3. konceptudviklingsfasen er det vigtigt:

    • At konkretisere idéer/Mock ups til koncepter/prototyper, så de kan testes
    • At testens formål er: "fail fast - fail cheap"
    • At holde koncepterne op imod formål, mål og resultatskabelse

  4. afprøvningsfasen er det vigtigt:

    • At indhente specifik viden om prototypers virkning i praksis med målgrupperne
    • At analysere og tilrette koncepter efter afprøvning ift. formål, mål og resultatskabelse
    • At vurdere/beslutte om koncepter er modne til produktudvikling

  5. produktudviklingsfasen er det vigtigt:

    • At have fokus på, den mening og værdi et nyt produkt skal skabe for brugerne
    • At være skarp på, hvem der er brug for at samarbejde i den konkrete produktudvikling
    • At vide, at formidlingen af et nyt produkt er afgørende for, om brugerne vil anvende det succesfuldt

  6. implementeringsfasen er det vigtigt: 

    • At skabe fælles engagement og mindset blandt de involverede personer
    • At foretage evalueringer af, om formål og mål bliver opfyldt og at dokumentere effekter
    • At læne sig op ad Kolding Kommunes 4 Ledelsesprincipper
    • At huske på, at med implementering af de rette produkter sikres de ønskede effekter 

Contact our Honeypot department if you are desperate to get blacklisted. Sincerely Ms. Pots and Mrs. Honey