Reparation og vedligeholdelse af hjælpemidler og boligindretning

Vedligeholdelse af hjælpemidler

Som borger har du pligt til at holde dit lånte hjælpemiddel i funktionsduelig stand. Det vil sige, at du betaler udgifterne til drift (f. eks. strøm), rengøring og vedligeholdelse.

Reparation og vedligeholdelse af kørestole

Det gælder almindelige kørestole, el-kørestole og el-køretøj.

Du har fået bevilget en kørestol af Kolding Kommune.
Du kan ikke få hjælp til at vedligeholde din kørestol. Du skal for eksempel selv sørge for at rengøre og pumpe. Ved punktering skal du selv betale for lapning eller for at få skiftet slangen.

Du skal selv sørge for at udskifte dæk og slanger, når de er slidte.
Slider du mere end ét sæt dæk og slanger om året, kan du søge om at få skiftet de næste sæt ved Hjælpemiddelafdelingen. Du skal gemme kvittering for første udskiftning som dokumentation ved ansøgningen.
Du skal kun betale for ét sæt dæk og slanger om året, uanset hvor mange kørestole, du har.

Hvis forhjulet på kørestolen er én enhed (det kan ikke skilles ad), skal du ikke selv betale for at få udskiftet disse hjul.
Vi anbefaler, at du køber dig en pumpe, som viser dæktryk og som kan bruges til forskellige ventiler. Dæktryk på almindelige kørestole skal ligge på 7-10 bar og på el-kørestole/el-køretøjer 2-4 bar. Dæktrykket står ofte beskrevet på dækket. Hvis du kører på flade dæk, ødelægges de, og dækkene kan risikere at sprænge, når de pumpes op igen.
Kørestolen er desuden tung at køre, når dækkene er flade.

Du kan henvende dig til en cykelsmed eller PreMed A/S, hvis du skal have skiftet dæk og slanger.

Her kan du få hjælp til dæk og slanger:

• PreMed A/S, Jernet 13, 6000 Kolding, Tlf 70602300
    Kan tilbyde at hente og bringe din kørestol/hjulet. Prisen for at få hentet og bragt kørestolen kan oplyses af firmaet.
  • Designcykler, Kolding Storcenter, Skovvangen 42, 6000 Kolding, tlf. 75 52 30 37
    Vil gerne montere dæk og slanger på alm. kørestole, og de vil i de fleste tilfælde gøre det, medens kunden venter.
  • Fri BikeShop, Sydbanegade 3, Kolding, tlf. 75 53 12 88
  • P.Dahl Cykler, Hospitalsgade 23 6000 Kolding, tlf. 75 52 48 70
  • Cykelnørderne, Haderslevvej 30, 6000 Kolding, tlf. 28 73 63 20
  • Christiansfeld Maskinservice, Lindegade 57, Christiansfeld, tlf. 75561000

Hvis kørestolen går i stykker, skal du kontakte Hjælpemiddelafdelingen. De sørger for at din kørestol bliver repareret.

Hvis du selv bestiller et firma til reparation, kan du ikke regne med at få dækket udgiften til reparationen.

Du er selv ansvarlig for at få transporteret dit el-køretøj/din el-kørestol hjem, hvis det går i stykker på en køretur.
Du kan tegne abonnement på en transportordning hos flere autohjælpsfirmaer. Du kan også bestille en lifttaxi på egen regning.
Hvis du skal medbringe el-køretøjet/el-kørestolen i bil, bør el-køretøjet/el-kørestolen være forsynet med beslag til fastspænding under transport.

Har du spørgsmål

hjaelpemidler@kolding.dk

Tryksårsforebyggende hjælpemidler

Hvis et tryksårsforebyggende hjælpemiddel går i stykker uden for åbningstid, kan du kontakte hjemmesygeplejen, som har mulighed for at hente et erstatningsprodukt fra et af kommunens akutdepoter.

Reparation af hjælpemidler

1. Borger: Du kan kontakte Hjælpemiddelafdelingen på telefon 79 79 70 50 mandag til fredag kl. 8.30-12.00. Hvis det er uden for dette tidsrum er punkt 2 gældende.

Personale:
     Du kan kontakte Hjælpemiddelafdelingen med beskrivelse af reparationsbehovet på skema i Nexus. Hvis det er en akut reparation, kan du også ringe på telefon 79 79 70 50 mandag til fredag kl. 8.30-12.00. Hvis det er uden for dette tidsrum er punkt 2 gældende.
  2. Behov for nødvendig akut reparation af hjælpemidler efter Hjælpemiddelafdelingens åbningstid og i weekender/helligdage.
    Check først om strøm er sat til, nødstop ikke er aktiveret, batterier i fjernbetjening m.m.
    Du kontakter Jydsk Handiservice på tlf. 75 26 02 07 og bestiller reparationen.

HUSK: Senest den førstkommende hverdag kontakter du Hjælpemiddelafdelingen og informerer om den nødvendige akutte reparation.

Nødvendig akut reparation af hjælpemidler kan f.eks. være:

• Reparation af personløfter/lift
  • Reparation af elektrisk patientvender
  • Reparation af plejeseng
  • Reparation af el-kørestol, hvor det ikke er muligt at anvende en manuel kørestol i mellemliggende periode
  • Reparation af trappelift, hvor det er meget nødvendigt

Eks. på situationer, som ikke betragtes som nødvendig akut:

• Reparation af en hjælpemotor til kørestol
  • Reparation af en kørestol, hvis der er en reservekørestol
  • Reparation af arbejdsstole
  • Reparation af køretøj, der primært anvendes udendørs
  • Punkteringer – det er borgers eget ansvar

Hvis et tryksårsforebyggende hjælpemiddel går i stykker, skal du kontakte hjemmesygeplejen, som kan levere et erstatningsprodukt fra et af kommunens akutdepoter.

OBS. Borger og personale: Hvis du bestiller en reparation, der ikke er akut, kan du ikke regne med at få den betalt af Hjælpemiddelafdelingen.

Reparation og vedligeholdelse af boligindretning

Du skal selv afholde udgifter til reparation og vedligeholdelse af boligindretningen med mindre andet fremgår af bevillingen. I særlige tilfælde kan der søges om hjælp til dette som en nødvendig merudgift.