Skip til hoved indholdet

Personlig assistance

Personlig assistance er en ordning, der giver støtte til personer med funktionsnedsættelser, som oplever barrierer i forbindelse med job, uddannelse eller deltagelse i tilbud. Hvis du eller en medarbejder bliver bevilget personlig assistance, kan arbejdsgiveren få tilskud til lønnen for den personlige assistent.

Personlig assistance kan gives til personer med en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som har brug for særlig personlig bistand. Kolding Kommune kan yde tilskud til en assistent i op til 20 timer om ugen for en medarbejder, der arbejder fuld tid. Arbejdet skal dog fortsat have et selvstændigt indhold for den, der modtager assistancen, og der kan ikke gives tilskud, hvis jobbet er uforeneligt med funktionsnedsættelsen.

Ved efter- og videreuddannelse kan der også ydes støtte til personlig assistance, medmindre den studerende har ret til specialpædagogisk støtte (SPS) ifølge uddannelseslovgivningen.

Tilskud og løn

Kolding Kommune betaler tilskud til arbejdsgivers udgifter i forbindelse med ansættelsen af en personlig assistent. Tilskuddet svarer som udgangspunkt til en studentertimelønssats (trin 3, stedtillægssats 4), der er fastlagt i overenskomsten mellem HK og Staten.

Tilskuddet dækker kun lønudgifter, der relaterer sig direkte til arbejdet som personlig assistent. De bevilligede personlig assistance timer er gennemsnitlig pr. kvartal, hvorfor ikke opbrugte timer eksempelvis ikke kan overflyttes og bruges sammen med timerne der er til rådighed i næste kvartal.

Overenskomsterne kan indeholde varierende obligatoriske ydelser. Derfor kan der ydes tilskud til den del af den personlige assistents løn, der vedrører ansættelsen som personlig assistent.

Anmodning om tilskud

Der skal foreligge en bevilling som er lavet af en nøgleperson for de kompenserende ordninger fra jobcenteret.

For at få udbetalt tilskud til personlig assistance skal arbejdsgiver indsende en anmodning gennem kommunens selvbetjeningsløsning på www.kolding.dk. Det er vigtigt, at anmodningen er modtaget senest ved udgangen af det næstkommende kvartal.

Eksempel:

Hvis der ønskes tilskud for første kvartal (januar, februar og marts), skal anmodningen være modtaget senest den 30. juni. Anmodninger, der modtages senere, vil blive afvist. Der kan alene udbetales refusion for det tidsrum, der ligger tre måneder før, ansøgningen er modtaget.

Tilskuddet udbetales til virksomhedens NemKonto inden for 14 dage efter, at kommunen har modtaget en korrekt udfyldt anmodning. Lønsedler for assistenten skal vedlægges, da der ikke udbetales tilskud uden denne dokumentation.

For dig der ønsker at søge støtte

Du skal kontakte dit jobcenter for at søge om støtte.

Du kan selv søge ved at kontakte nøglepersonerne for de Handicapkompenserende ordninger i jobcenteret på tlf. 79 79 74 74.

Send sikkert til Jobcenter

Anmod om udbetaling af tilskud til personlig assistance Ansøg om personlig assistance til handicappede i erhverv eller uddannelse

Få personlig assistance, hvis dit handicap giver barrierer i job eller efter-/videreuddannelse

Du kan søge om personlig assistance gennem dit jobcenter, hvis du har en varig funktionsnedsættelse, der medfører barrierer i dit job. Den personlige assistent støtter dig i de arbejdsfunktioner, som du ikke selv kan udføre på grund af dit handicap.

Personlig assistance kan bestå af praktisk bistand, tolkning eller personlig støtte.

Den personlige assistent kan fx være en person, der er ansat eller skal ansættes i virksomheden, eller det kan være virksomhedens indehaver.

Muligheden for personlig assistance gælder, hvis du er:

  • ansat på almindelige arbejds- og lønvilkår
  • ansat i fleksjob eller i løntilskud
  • selvstændig
  • ledig, der deltager i forløb gennem jobcentret, fx virksomhedspraktik.

Du kan også få bevilget personlig assistance til efter- og videreuddannelse, men kun hvis du ikke er berettiget til specialpædagogisk støtte.

Det er en betingelse for at få personlig assistance, at din funktionsnedsættelse ikke er uforenelig med dit erhverv.

Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Jobcentret vurderer dit behov for assistance i din konkrete situation, og det bevilgede timetal afhænger af dit behov. Hvis du er ansat 37 timer om ugen, kan du som udgangspunkt få personlig assistance i op til 20 timer om ugen. Hvis du har flere eller meget omfattende funktionsnedsættelser, kan du i særlige tilfælde få bevilget personlig assistance i op til fuld tid.

Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Kontakt dit jobcenter, hvis du har behov for personlig assistance i dit arbejde eller efter-/videreuddannelse. Jobcentret tager stilling til, om du er berettiget til støtten.

Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Kommunen skal så genvurdere sin afgørelse inden 4 uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) kan give dig uvildig rådgivning, når din sag er gået i hårdknude, eller du føler dig uretfærdigt behandlet.

Du kan søge aktindsigt i dine sager, fx:

  • hos kommunen

  • hos lægen

  • på hospitalets forskellige afdelinger

Læs mere om at søge aktindsigt og om offentlighed i forvaltningen:

Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Lovgivning

På borger.dk

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje