Sådan undgår du legionærsyge i sommervarmen

Mens du er på sommerferie, kan der komme en ubuden gæst ind i dine vandhaner.

Denne ubudne gæst hedder Legionellabakterie og kan gøre dig meget syg. Du kan nemt forebygge smitte, ved at skrue op for temperaturen i varmtvandsbeholderen og lade vandet i hanerne løbe i 3-5 minutter.

Her kan du læse mere om Legionella og hvordan du kan beskytte dig og din familie.

Legionella er en bakterie der via luftbåren vand kan forsage Legionærsygdom. Legionærsygdom er en alvorlig lungebetændelse. Udover lungebetændelsen kan Legionærsygdommen forsage en influenza-lignende febersygdom kaldet Pontiac-feber.

For befolkningsgrupper med svækket immunforsvar, kan Legionærsygdom være dødelig. Disse befolkningsgrupper kan bl.a. være personer med hjerte- og lungelidelser, kræftramte, diabetikere, ældre borgere, rygere og alkoholikere.

Bakterien findes i biofilm, som findes i rørledninger og i varmtvandsbeholdere. Biofilm er et organisk materiale bestående af en masse mikroorganismer.

Typiske steder Legionellabakterier findes og trives godt, er i vandhaner, brusere og i visse tilfælde varmtvandsbeholdere, da Legionella trives og formeres i 20-45°C.

Det er særligt vigtigt at være opmærksom på Legionella i sommerperioden, da det er vist at tre gange så mange bliver smittet med Legionærsygdom om sommerhalvåret end om vinterhalvåret.

Grunden til dette er, når man kommer hjem fra ferie og går i bad, har vandet i rørene stået stille i en temperatur mellem 20-45°C. Ligeledes når man tager på ferie til udlandet, på camping eller andet, er det en god ide at lade vandet i hanerne løbe ved en temperatur over 50°C.

Legionellabakterier bliver først slået ihjel ved temperaturer over 50°C, for at være helt sikker på at der ingen bakterier er tilbage anbefales det at vandet bringes op på 60-65°C.

Der er forskellige foranstaltninger der kan gøres for at nedsætte risikoen for Legionærsygdommen.

Brugsvand

Det kolde drikkevand bør ikke overskride 20°C, efter ca. 1 minuts løbetid.

Det varme brugsvand skal blive varmt relativt hurtigt og skal som minimum være over 50°C.

Dette gælder også for det fjerneste tappested i boligen.

Har man eksempelvis varmtvandsbeholderen i kælderen skal hanen på 1. sal kunne levere en temperatur over 50°C for det varme brugsvand og under 20°C for det kolde brugsvand.

Ved badning, anbefales det at man lader vandet finde temperaturen inden man stiller sig ind under bruseren.

Har man et gæstebadeværelse anbefales det at man jævnligt skylder hanerne igennem, så der ikke står stillestående vand i de rørledninger.

Bad og brus

Efter endt bad anbefales det at man tømmer bruseslangen for vand. Dette kan gøres ved at ligge brusehovedet ned på gulvet, og efter tømning skal brusehovedet hænges op igen for at undgå kontaminering af bakterier fra gulvet på brusehovedet.

Afhængigt af befolkningsgruppen er der forskellige anbefalinger til udskiftning af bruseslange og brusehoved. For de svækkede befolkningsgrupper er anbefalingen til udskiftning oftere end den almindelige borger, som kan have et interval på 1-2 år.

Varmtvandsbeholder

Er der en varmtvandsbeholder i dit varmtvandsanlæg, bør denne en gang i mellem bringes op over 60°C, hvis man har sænket temperaturen pga. sommerperioden.

De første symptomer ved legionærsyge er typisk høj feber, hovedpine og muskelsmerter, ganske som ved en influenza. I løbet af kort tid indtræder der tør hoste ofte ledsaget af brystsmerter. Sygdommen udvikler sig videre til lungebetændelse.

Hvis du har mistanke om Legionella i dit varmtvandsanlæg eller du har symptomer herpå - kontakt din læge og efter bekræftelse, kontakt Kolding Kommune – vandforsyning@kolding.dk.

kommunen@kolding.dk

Borgerservice åbningstider