Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Familier og børn Graviditet og barsel Anbefalinger til gravide

Anbefalinger til gravide

Gravide anbefales bl.a. at følge de officielle Kostråd og at være aktive mindst 30 minutter om dagen

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide bliver vaccineret mod covid-19, influenza og kighoste. Du kan blive vaccineret mod covid-19 i hele din graviditet, mens du kan blive vaccineret mod influenza efter uge 12. Kighostevaccination anbefales i forbindelse med anden eller tredje rutinemæssige graviditetsundersøgelse hos egen læge i hhv. uge 25 eller i uge 32.

Covid-19 (hele graviditeten)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide bliver vaccineret mod covid-19, fordi gravide har en højere risiko end andre for at blive alvorligt syge, hvis de får covid-19. Samtidig er det en belastning for barnet i maven, som bl.a. øger risikoen for, at gravide føder for tidligt. Hvis du ønsker at blive vaccineret, anbefales vaccination fra første trimester. Det gælder uanset, om det er første gang, du bliver vaccineret mod covid-19, eller om du skal booster-vaccineres.

Influenza (fra uge 12)

Gravide har også en øget risiko for at blive alvorligt syge med influenza, og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at gravide bliver vaccineret mod influenza. Hvis du bliver alvorligt syg, kan det være en belastning for barnet i maven. Det øger bl.a. risikoen for at føde for tidligt, og for at barnet bliver født med en lav fødselsvægt. Vaccinationen er gratis for gravide, der er mere end 12 uger henne, hver vinter i perioden 1. oktober til 1. marts. Det er vigtigt at blive vaccineret inden influenzasæsonen starter for at opnå den bedst mulige beskyttelse mod sygdommen. 

Kighoste (uge 25 eller 32)

Kighostevaccination anbefales til gravide for at beskytte spædbarnet i de første levemåneder, før barnet selv kan blive vaccineret. Herefter bliver barnet tilbudt vaccination mod kighoste ved 3, 5 og 12 måneders alderen som en del af børnevaccinationsprogrammet.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Vær aktiv mindst 30 minutter af moderat intensitet om dagen. De 30 minutter kan opdeles i mindre perioder, fx 15 minutter om morgenen og 15 minutter senere.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Følg kostrådene
  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand.

På Fødevarestyrelsens hjemmeside ”Alt om kost” får du viden og anbefalinger om sund og klimavenlig mad og måltider, som er baseret på solid og veldokumenteret forskning.

Kosttilskud

Tag kosttilskud af folsyre, D-vitamin og jern og sørg for at få rigeligt med calcium, enten gennem kosten eller som tilskud.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Undgå rygning. Nikotinprodukter kan principielt ikke anbefales til gravide kvinder. Hvis det dog ikke lykkes den gravide at stoppe, kan hun tale med sin læge om at bruge nikotinprodukter.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Drik ikke alkohol, når du er gravid.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Tag så lidt medicin som muligt under graviditeten. Det gælder også håndkøbsmedicin og naturlægemidler.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Udsæt ikke dig selv og det ufødte barn for kemikalier.

Brug så lidt kosmetik, creme og parfume som muligt og undlad at farve hår, bruge produkter på spraydåse samt at male,

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

I appen "Min Graviditet" kan du finde information om graviditeten uge for uge og gå på opdagelse i over 400 artikler og videoer om graviditet, fødsel og den første tid med det lille barn. Appen er udviklet af sundhedsvæsenet, og al information i appen afspejler anbefalinger fra de danske sundhedsmyndigheder.

Skrevet af redaktionen på sundhed.dk

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Borgerservice åbningstider

Genveje