Kolding Kommune giver foreninger muligheder for at gennemføre aktiviteter og undervisning for både børn, unge og voksne efter Folkeoplysningsloven og kommunens tilskudsregler for områderne.
Lovgivning på området:
Kolding Kommune giver foreninger muligheder for at gennemføre aktiviteter og undervisning for både børn, unge og voksne efter Folkeoplysningsloven og kommunens tilskudsregler for områderne.
Lovgivning på området:
For at kunne modtage lokaletilskud skal foreningen være hjemmehørende i Kolding Kommune.
Fritidsrådet yder driftstilskud til idrætshaller og andre haller samt andre lokaler og lejrpladser, der ejes eller lejes af foreninger til brug for aktiviteter. Lokalerne skal være privatejede og beliggende inden for landets grænser eller i Sydslesvig.
Tilskud ydes med 75,5% af følgende driftsudgifter:
Udgiftstype |
Tilskudsberettigede udgifter |
Ikke tilskudsberettigede udgifter |
---|---|---|
Renter og bidrag af prioritetsgæld |
Renter og administrationsbidrag af prioritetslån anvendt til lokalemæssige formål. Ved prioritetsgæld forstås som hovedregel lån optaget med pant i fast ejendom |
Afdrag på gæld, renter af almindelige kautionslån og kassekreditter. Der ydes ikke tilskud til morarenter |
Husleje |
Ved lejekontraktsfornyelse skal den nye lejekontrakt indsendes til Fritids- og Idrætsafdelingen til godkendelse |
Udgiftstyper såsom materiel, tilsyn, som ikke ville udløse tilskud, hvis det drejede sig om foreningens egne lokaler. |
Hytteleje / træningsophold |
Der ydes max. tilskud pr. gennemført aktivitetstime |
Entrégivende arrangementer. Udgifter til forplejning, overnatning m.v., campingpladser o.l. Leje af kanoer |
Halleje |
Nye lejemål vedrørende haller skal indsendes til Fritids- og Idrætsafdelingen til godkendelse |
Gebyr for benyttelse af haller. (Øvrige gebyropkrævninger er ligeledes ikke tilskudsberettigede) |
Ejendomsskatter, renovation |
Ejendomsskatter og renovation |
|
Forsikringer |
Bygnings-, brand- og evt. glasforsikring Abonnement på tyverialarm |
Erhvervs-, ulykkes-, ansvars- samt løsøreforsikring Alarmopkald |
Vedligeholdelse |
Almindelig vedligeholdelse af gulv, vægge og loft Udgifter større end 10.000 kr. skal inden udgiften afholdes godkendes af Fritids- og Idrætsafdelingen |
Forbedringer og renovering Ved tvivlstilfælde kontaktes Fritids- og Idrætsafdelingen |
Opvarmning og belysning |
Udgifter til el, vand, varme og olie m.v. |
Rykkergebyr, renter m.v. |
Rengøring og evt. fornødent tilsyn |
Der ydes max. tilskud til rengøringsudgifter svarende til 4 timer á 100 kr. pr. uge for hver 100 m2 |
Dog ydes der max. tilskud med 75,5% af den af KL udmeldte timesats pr. time pr. lokale.
Forinden beregning af lokaletilskud til ovennævnte udgifter skal fradrages eventuelle leje- eller fremlejeindtægter.
For benyttelse betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af Arena Syd (dobbelthal) betales gebyr pr. banetime til Kolding Kommune.
For benyttelse af Sydbank Arena (4 haller) betales pr. banetime til Kolding Kommune.
Brugere af ovennævnte haller skal derfor ikke udfylde lokaletilskudsskema for benyttelse af disse.
Der gøres opmærksom på, at Kolding Kommune ikke vil være forpligtiget til at yde lokaletilskud i forbindelse med indgåelse af nye lejemål i haller.
Foreninger, der ønsker at indgå sådanne lejemål, bør derfor forinden kontakte forvaltningen for afklaring af berettigelsen til lokaletilskud.
Ved leje af ikke kommunale idrætshaller uden for Kolding Kommune vil der kunne opnås lokaletilskud på 75,5% af den af KL udmeldte timesats for haller pr. time.
For benyttelse af følgende kommunale skolers gymnastiksale betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af følgende aktivitetslokale betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af følgende aktivitetslokale betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af følgende "minihaller"betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af følgende keglelokaler betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af følgende kommunale squashbaner betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
For benyttelse af følgende kommunale skolers svømmesale betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune:
Slotssøbadet:
For benyttelse af SlotssøBadet betales betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune.
KongeåBadet:
For benyttelse af KongeåBadet betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune.
For benyttelse af kommunale klub-/aktivitetsfaciliteter betales et gebyr pr. time til Kolding Kommune.
Opkrævningen vil blive foretaget af Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen hvert år i juli måned. Betaling for benyttelse af idrætshaller, gymnastiksale, svømmesale, SlotssøBadet, KongeåBadet samt øvrige aktivitets- og klubfaciliteter vil blive modregnet i foreningens medlems-/aktivitetstilskud. Såfremt tilskuddet til medlems-/aktivitetstilskud ikke kan dække foreningens udgifter til gebyrordningen, vil der tilgå foreningen en regning på restbeløbet.
Byrådet kan nedsætte tilskuddet, hvis udgiften ikke står i rimeligt forhold til antallet af deltagere eller til lokalets anvendelse i øvrigt.
Byrådet kan nedsætte tilskuddet til lejeudgiften til et anslået beløb, der svarer til det normale niveau for et til formålet passende lokale.
Byrådet er ikke forpligtiget til at yde tilskud til:
For godkendte lokaletilskudsmodtagere udbetales der 90% af det bevilgede lokaletilskud. Udbetalingen sker i 2 rater, henholdsvis ultimo januar og ultimo juni.
De resterende 10% vil først blive udbetalt, efter at Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen har modtaget foreningens årsopgørelse.
Årsopgørelsen med de tilskudsberettigede udgifter bilagt originalfaktura og kvittering skal være indsendt på Foreningsportalen
senest 1. april
Ansøgning om tilskud for skal være indsendt på Foreningsportalen senest 10. januar
Forudsætning for udbetaling af restbeløb i henhold til årsopgørelse samt a’conto udbetaling er, at de anførte tidsfrister overholdes.
Såfremt tidsfristerne ikke overholdes kan det medføre, at udbetalinger ikke finder sted før året efter.
I henhold til Folkeoplysningslovens § 15 skal der ydes tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år.
For at kunne modtage tilskud, skal foreningen være godkendt under Folkeoplysningsloven - frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og kunne påvise, at foreningen har gennemført folkeoplysende aktiviteter i året forud for udbetaling af tilskud.
Ansøgningsfristen er 10. januar.
Der er godkendt følgende satser:
Foreninger der har medlemmer i aldersgruppen 0-6 år modtager max. 25 kr. pr. medlem pr. år
Restbeløbet på budgettet bliver fordelt til medlemmer i aldersgruppen 7-24 år. I 2023 er satsen 135 kr. pr. medlem pr. år.
Der ydes max. medlems-/aktivitetstilskud svarende til kontingentstørrelsen pr. medlem pr. år
Bekendtgørelse af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og folkeuniversitetet, Lov nr. 854 af 11. juli 2011 (Folkeoplysningsloven) samt Bekendtgørelse om støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, Bekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 (Folkeoplysningsbekendtgørelsen) foreskriver, hvorledes revision af tilskud efter folkeoplysningsloven skal foregå.
Folkeoplysningsbekendtgørelsens § 19 foreskriver, at foreningen skal påse, at der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af foreningens tilskudsmidler, og den skal sørge for, at regnskab og formueforvaltning kontrolleres på betryggende måde.
§ 19, stk. 2 - Kommunalbestyrelsen fastsætter regler om revision m.v. jf. dog stk. 3.
§ 19, stk. 3 - Kommunalbestyrelsen kan beslutte, om regnskabet skal revideres ved en af foreningen valgt revisor, eller om regnskab for større tilskud skal revideres ved registreret eller statsautoriseret revisor. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde, at revisionen foretages af kommunens revision.
§ 19, stk. 4 - Revisor kontrollerer foreningens oplysninger, og at regnskabet er i overensstemmelse med folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat i medfør af loven. Revisor attesterer regnskabet.
I Folkeoplysningsbekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 § 19, stk. 3, er det fastsat, at kommunen kan sondere mellem, hvilken form for revision større og mindre foreninger skal underkastes. Grænsen for, hvad der er større og mindre tilskud, fastsættes af kommunen.
Forskellen på større og mindre tilskud er, at større tilskud skal revideres af en professionel revisor, altså en statsautoriseret eller registreret revisor, og mindre tilskud kan revideres af en foreningsvalgt revisor.
Foreninger udøvende frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, som modtager et samlet kommunalt tilskud på eller under 500.000 kr. til lokaletilskud, medlems-/aktivitetstilskud fratrukket evt. gebyr, tilskud fra foreningspuljen og tilskud til ferieaktiviteter kan lade tilskudsregnskabet revidere af en af foreningen valgt revisor.
Foreninger udøvende frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, som modtager et samlet kommunalt tilskud på over 500.000 kr. til lokaletilskud, medlems-/aktivitetstilskud fratrukket evt. gebyr, tilskud fra foreningspuljen og tilskud til ferieaktiviteter skal lade tilskudsregnskabet revidere af en registreret eller statsautoriseret revisor.
Revisionen skal foretages i overensstemmelse med god revisionsskik.
Ved revisionen skal det efterprøves, om tilskudsregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Revisionen kan udføres ved stikprøvevise undersøgelser. Revisionens omfang må tilpasses foreningens administrative struktur og forretningsgange, herunder den interne kontrol og andre forhold af betydning for regnskabsaflæggelsen.
Revisor foretager normalt revision i årets løb. Revisor foretager mindst en gang årligt et uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn. Som led i revisionen undersøger revisor eksisterende forretningsgange, herunder forretningsgange vedrørende registrering af tilskudsudløsende faktorer, for at påse, om den interne kontrol er betryggende.
Foreningen skal give revisor de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af regnskabet og de tilskudsudløsende faktorer. Revisor har adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og skal have de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendige for udførelsen af sit hverv.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give foreningen meddelelse herom, jf. folkeoplysningslovens § 29, og påse, at foreningen inden 3 uger giver kommunalbestyrelsen meddelelse herom. Revisors bemærkninger sendes sammen med meddelelsen. Hvis dette ikke sker, underretter revisor snarest kommunalbestyrelsen.
Ved revision skal revisor blandt andet efterprøve,
Revisor fører en revisionsprotokol. I revisionsprotokollen indføres beretning om, hvilket revisionsarbejde der er udført, samt om alle væsentlige forhold, der har givet anledning til bemærkninger.
Ved revision af årsregnskabet indføres endvidere en erklæring om,
I revisionsprotokollen indføres endvidere oplysninger om særlige kontrolarbejder, afgivelse af særlige beretninger, rådgivning eller assistance.
Det reviderede regnskab forsynes med påtegning, hvoraf det skal fremgå, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat af kommunen. Forbehold skal fremgå af påtegningen.
Genpart af årets revisionsprotokollater indsendes af foreningen til kommunalbestyrelsen med det påtegnede tilskudsregnskab.
Ved revisionen skal det efterprøves, om tilskudsregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Foreningen skal give revisor de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af regnskabet og de tilskudsudløsende faktorer. Revisor har adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og skal have de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendige for udførelsen af sit hverv.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give foreningen meddelelse herom, jf. folkeoplysningslovens § 29, og påse, at foreningen inden 3 uger giver kommunalbestyrelsen meddelelse herom. Revisors bemærkninger sendes sammen med meddelelsen. Hvis dette ikke sker, underretter revisor snarest kommunalbestyrelsen.
Ved revision skal revisor blandt andet efterprøve,
Det reviderede regnskab forsynes med påtegning, hvoraf det skal fremgå, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat af kommunen. Forbehold skal fremgå af påtegningen.
Reglerne omfatter kun foreningens tilskudsregnskab, dvs. anvendelsen af de tilskud foreningen modtager fra kommunen. Revisorens eventuelle opgaver vedrørende foreningens øvrige indtægter og udgifter omfattes ikke af disse regler.
Med gældende regler er der redegjort for, hvilke krav kommunen kan stille til hhv. større og mindre tilskud. Kommunen kan ikke stille andre krav i forbindelse med foreningens regnskabsaflæggelse, men i tilfælde af mistanke om uregelmæssigheder eller i øvrigt ønsker om at kontrollere foreningens oplysninger, kan kommunen efter folkeoplysningslovens § 30 indhente yderligere oplysninger hos foreningen.
For foreningsvalgte revisorer er der ikke i Folkeoplysningsloven eller Folkeoplysningsbekendtgørelsen fastsat særlige habilitetsregler, men følgende mere generelle betragtninger må antages at kunne indgå i vurderingen af den folkevalgte:
“En revisor er medlemmernes/deltagernes repræsentant over for den daglige ledelse samt bestyrelse og skal være fuldstændig uafhængig. Revisor kan derfor ikke være medlem af ledelsen/bestyrelsen eller stå i et afhængighedsforhold til ledelsen/bestyrelsen, der kan udsætte vedkommende for pres eller interessekollisioner. Tilsvarende må revisor ikke være ansat i foreningen eller være i familie med et bestyrelsesmedlem eller en ansat, der har foreningens midler som arbejdsområde”.
Generalforsamlingen bør selv sørge for, at man vælger en revisor, man har tillid til.
For registrerede eller statsautoriserede revisorer gælder lovreglerne fra love om hhv. registrerede og statsautoriserede revisor. Kernen i disse bestemmelser er, at revisoren ikke må stå i et tjenesteforhold, familiemæssigt eller økonomisk forhold til den han reviderer for. Det påhviler revisoren selv at påse disse regler, ligesom han skal erklære sig om dem i revisionsprotokollatet.
God revisionsskik er et samlebegreb for, hvorledes en revisor skal handle. Begrebet giver kun mening for professionelle revisorer, og udvikles hele tiden gennem responsa afgivet af revisorernes responsumudvalg.
Ansvaret for foreningens forvaltning af de tildelte midler fremgår af folkeoplysningsbekendtgørelsens § 19, stk. 1. Efter denne bestemmelse påhviler det foreningen, at der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af foreningens tilskudsmidler og at sørge for, at regnskab og formueforvaltning kontrolleres på en betryggende måde.
Med denne bestemmelse fastslås det gennemgående princip i folkeoplysningsloven, nemlig at det er foreningens ledelse, der har ansvaret for foreningens økonomi.
Ansvaret for professionelle revisorer fremgår af love om hhv. registreret og statsautoriserede revisorer.
Derudover er det klart, at der gælder almindelige strafferetlige regler for revisorer af alle regnskaber, hvis man som revisor har haft forsæt til at besvige det offentlige eller andre. Så vidt vides er der aldrig søgt rejst erstatningsansvar overfor en foreningsvalgt revisor.
Revisoren skal anføre i påtegningen, hvis der er forbehold i forhold til revisionen af regnskabet. Det betyder, at revisoren kan anvende denne vejledning som en checkliste, og såfremt han ikke kan kontrollere et givent forhold, skal han skrive i sin påtegning, at han har taget forbehold, og hvorfor han har taget forbehold.
En gennemgang, hvor revisor uden forudgående varsel indfinder sig hos foreningen for at gennemgå om kassen stemmer, og om foreningens værdier er tilstede på foreningens konti.
En revisionsprotokol er en form fra rapport fra revisor til foreningens ledelse, hvor revisor redegør for, hvilke handlinger han har foretaget i forbindelse med gennemgangen af regnskabet og eventuelle uanmeldte kasse- og beholdningseftersyn.
I henhold til Folkeoplysningsloven, lov nr. 854 af 11. juli 2011, § 45 fremgår det, at kommunen er forpligtet til at yde tilskud til private lokaler og lejrpladser for distriktsforeninger, der er hjemmehørende i kommunen.
En distriktsforening er en forening med lokalforeninger i flere kommuner, som er medlemmer direkte eller gennem lokale sammenslutninger. Foreningen skal have almindelige foreningsmæssige aktivitetstilbud fra lokalforeningens medlemmer. En distriktsforening skal i sin vedtægt anføre, i hvilken kommune foreningen er hjemmehørende og, hvilke kommuner distriktsforeningens lokalforeninger kommer fra.
Den kommune, hvor foreningen er hjemmehørende er administrationskommune for foreningen.
Til brug for Fritidsrådets vurdering af, om en distriktsforening er tilskudsberettiget, skal distriktsforeningen indsende forskellige oplysninger, bl.a. skemaet "Oplysninger om foreningen" samt de af distriktsforeningen godkendte vedtægter.
Distriktsforeningen ligestilles med de øvrige foreninger i kommunen med henhold til anvisning af udendørsanlæg og lokaler - se regler.
Der ydes lokaletilskud i henhold til Folkeoplysningslovens minimumstakster, dvs., at der ydes lokaletilskud på 65% af de afholdte tilskudsberettigede udgifter til medlemmer under 25 år, ligesom der kun ydes lokaletilskud af det cirkulærebestemte maksimumbeløb pr. time for haller og øvrige lokaler - se generelle retningslinier for lokaletilskud.
Der ydes ikke yderligere tilskud, herunder medlems-/aktivitetstilskud.
I forbindelse med godkendelse som ny forening, skal den på den stiftende generalforsamling godkendte vedtægt vedhæftes som bilag i ansøgning om godkendelse som forening.
Til førstegangsansøgere, som ønsker at etablere en forening, der udøver folkeoplysende voksenundervisning, ydes der tilskud fra Foreningspuljen.
Ansøgning om tilskud til voksenundervisning sendes via Foreningsportalen. Opret tilskudsskabelon "Øvrige tilskud Foreningspuljen".
Afregning af tilskud sker efter gældende regler for den folkeoplysende voksenundervisning, herunder at gældende skemamateriale skal anvendes.
Der ydes lokaletilskud i henhold til gældende regler.
Den folkeoplysende voksenundervisning omfatter undervisning m.v., hvortil der er knyttet deltagerbetaling.
Undervisningen må ikke være kompetencegivende.
Voksenundervisningen skal stå åben for alle.
Afgrænsning af folkeoplysende voksenundervisning jf. folkeoplysningsbekendtgørel¬sens § 5 (Foreningen træffer inden for folkeoplysningslovens § 1 og § 7 beslutning om valg af emner. Der kan således ikke ydes tilskud til folkeoplysende voksenundervisning, hvis formålet er agitation, valgkampagner (fagforeninger, partier m.v.), behandling, underholdning, forkyndelse eller udbredelse af overtro, men der må gerne oplyses og skabes debat herom.
Stk. 3. Der kan, jf. , jf. dog stk. 4, ikke ydes tilskud til folkeoplysende voksenundervisning inden for spil, idræt og sports- og konkurrencepræget virksomhed, herunder dans bortset fra folkedans, eller til emner om fremstilling af rusmidler. Dette gælder både teoretisk undervisning inden for områderne og udøvelse i praksis.
Stk. 4. Byrådet kan fastsætte generelle overordnede retningslinjer for, hvad der ligger i de begreber, der er nævnt i stk. 3, og Byrådet kan fravige de i stk. 3 nævnte begrænsninger) samt emnebegrænsningsoversigten skal overholdes.
Undervisningen skal være tilrettelagt for voksne eller for voksne og børn sammen.
Der må ikke undervises i dansk for indvandrere.
Der må ikke tilbydes kompenserende specialundervisning med tilskud fra folkeoplysningsloven.
Ansøgning om tilskud til undervisning sendes via Foreningsportalen. Opret tilskudsskabelon "Ansøgning tilsagnsbeløb aftenskoler".
Loven definerer ordinær undervisning ved, at virksomheden forestås af en lærer, der aflønnes efter de centralt fastsatte lønregler. Den samlede lønsum på lærerløn og ledelse er det beregningsgrundlag, der skal an¬vendes, når der fordeles tilskud til de enkelte foreninger.
Foreningen redegør for den samlede lønsum på almindelig undervisning og foredrag, instrumen-talundervisning og handicapundervisning i den seneste periode.
Lønsum vedrørende undervisning omfattet af fleksible tilrettelæggelsesformer er foreningens samlede antal undervisningslektioner multipliceret med den af KL's gældende takst for det pågældende år.
Seneste periode = sidst afsluttet kalenderår.
1 foredrag svarer til 6 undervisningstimer.
Kolding Kommunes tilskudsandel kan maksimalt udgøre:
Hvis foreningen på grund af særlige forhold forventer en væsentlig ændring i lønsummen for det år, der søges om tilskud til set i forhold til det seneste års afregnede lønsum, skal foreningen begrunde reguleringen af tilsagnsbeløbet.
Der ydes lokaletilskud i henhold til gældende regler.
Tilsagn om tilskud vil blive udsendt medio december.
Skemaet skal hvert år senest 1. oktober indsendes til Fritid og Idræt.
Ansøgninger, der ikke er modtaget i forvaltningen senest 1. oktober, kan ikke påregne at komme i betragtning vedrørende fordeling af midler.
Med virkning fra 1. september 2008 ydes der tilskud til folkepensionisters deltagelse i undervisning og studiekredse.
Der ydes i henhold til Folkeoplysningsbekendtgørelsens § 4, stk. 4 et kommunalt tilskud på kr. 6,00 pr. ti-me pr. deltagende folkepensionist.
Der ydes ikke pensionisttilskud til deltagelse i foredrag samt debatskabende arrangementer.
Ansøgning indsendes via Foreningsportalen vedhæftet „Opgørelse over folkepensionister" kvartalsvis forud senest 15/1, 15/4, 15/7, og 15/10 til Fritids- og Idrætsafdelingen, såfremt der på holdene deltager personer, som modtager
Opgørelsen over folkepensionister SKAL indeholde oplysninger om holdnummer, navn, adresse, fødselsdato og timer.
Tilskud til folkepensionister for et regnskabsår/kalenderår kan IKKE overstige den samlede deltagerbetalingen for samme periode.
Såfremt opgørelser for folkepensionister for et kalenderår ikke er modtaget senest 31. december samme år, kan foreningen ikke påregne at modtage tilskud for de pågældende folkepensionister.
Afgørelse om udbetaling ved for sent indsendte opgørelser skal i hvert enkelt tilfælde træffes af Fritidsrådet.
Foreningen kan hvert år fremsende ansøgning om lokaletilskud til egne eller lejede lokaler i henhold til gældende regler.
Sammen med ansøgningsskemaet skal der medsendes en underskrevet lejekontrakt på lejemålet.
Byrådet kan nedsætte tilskuddet, hvis udgiften ikke står i rimeligt forhold til antallet af deltagere eller til lokalets anvendelse i øvrigt.
Byrådet kan nedsætte tilskuddet til lejeudgiften til et anslået beløb, der svarer til det normale niveau for et til formålet passende lokale.
Tilskuddet er betinget af, at der ikke kan anvises egnede kommunale lokaler.
Ansøgningen med lejekontrakt indsendes hvert år senest 1. oktober til Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen
Der ydes lokaletilskud med 80% af det godkendte tilskudsgrundlag dog max. den af KL udmeldte timesats pr. time pr. undervisningslokale.
For godkendte lokaletilskudsmodtagere udbetales der 90% af det bevilgede lokaletilskud.
Beløbet udbetales i 2 rater henholdsvis ultimo januar og august.
De resterende 10% vil først blive udbetalt, efter at Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen har modtaget foreningens årsopgørelse.
1. Foreningens navn:
Her noteres foreningens navn.
Ændrer foreningen navn, skal der straks ske indberetning til Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen.
2. Lokalerne/undervisningsstedet
Her noteres de undervisningsadresser, der søges lokaletilskud til.
Såfremt foreningen har flere end 3 faste lejemål, kan bilag vedlægges.
3. Foreningens fag i lokalerne fordelt på almindelige lokaler/faglokaler
Her noteres de fag foreningen har fastlagt fordelt på almindelig lokaler og faglokaler, træning og mødeaktiviteter.
Tilskuddet er betinget af, at der ikke kan anvises egnede kommunale lokaler.
4. Foreningens forventede aktivitetstimer
Her noteres de samlede antal undervisningstimer, som er lokaletilskudsberettiget fordelt pr. uge samt antal undervisningsuger pr. år.
5. Antal m² til rådighed
Her noteres det antal m² foreningen har til rådighed i det lejede lejemål.
6. Antal undervisningslokaler
Her noteres det antal undervisningslokaler foreningen har til rådighed.
7. Forventede årlige driftsudgifter i henhold til lejekontrakt
Her noteres foreningens årlige udgifter.
8. Foreningens formand
Skemaet underskrives af foreningens formand, der overfor Byrådet er ansvarlig for anvendelsen af modtagne tilskud samt for regnskab og dokumentation for virksomhed.
SKAL være identisk med personen anført på skemaet "oplysninger om foreningen".
9. Udfyldes af kommunen
Til brug for beregning af lokaletilskud.
Folkeoplysende voksenundervisning (Oplysningsforbund, aftenskoler m.v.). Revision af kommunale tilskud efter folkeoplysningsloven.
Reglerne omfatter kun foreningens tilskudsregnskab, det vil sige anvendelsen af de tilskud foreningen modtager fra kommunen. Revisorens eventuelle opgaver vedrørende foreningens øvrige indtægter og udgifter omfattes ikke af reglerne.
I folkeoplysningsbekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 § 19, stk. 3, er det fastsat, at kommunen kan sondere mellem, hvilken form for revision større og mindre foreninger skal underkastes. Grænsen for, hvad der er større og mindre tilskud, fastsættes af kommunen.
Forskellen på større og mindre tilskud er, at større tilskud skal revideres af en professionel revisor, altså en statsautoriseret eller registreret revisor, og mindre tilskud kan revideres af en foreningsvalgt revisor.
Foreninger udøvende folkeoplysende voksenundervisning, som modtager et samlet kommunalt tilskud på eller under 100.000 kr. til undervisning m.v., tilskud til folkepensionister og lokaletilskud kan lade tilskudsregnskabet revidere af en af foreningen valgt revisor.
Foreninger udøvende folkeoplysende voksenundervisning, som modtager et samlet kommunalt tilskud på over 100.000 kr. til undervisning m.v., tilskud til folkepensionister og lokaletilskud skal lade tilskudsregnskabet revidere af en registreret eller statsautoriseret revisor.
Revisionen skal foretages i overensstemmelse med god revisionsskik.
Ved revision skal det efterprøves, om tilskudsregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Revisionen kan udføres ved stikprøvevise undersøgelser. Revisionens omfang må tilpasses foreningens administrative struktur og forretningsgange, herunder den interne kontrol og andre forhold af betydning for regnskabsaflæggelsen.
Som led i revisionen undersøger revisor eksisterende forretningsgange, herunder forretningsgange vedrørende registrering af tilskudsudløsende faktorer, for at påse, om den interne kontrol er betryggende.
Foreningen skal give revisor de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af regnskabet og de tilskudsudløsende faktorer. Revisor har adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og skal have de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendige for udførelsen af sit hverv.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give foreningen meddelelse herom jf. folkeoplysningslovens § 29, og påse, at foreningen inden 3 uger giver kommunalbestyrelsen meddelelse herom. Revisors bemærkninger sendes sammen med meddelelsen. Hvis dette ikke sker, underretter revisor snarest kommunalbestyrelsen.
Ved revisionen skal revisor blandt andet efterprøve,
Ved revisionen af årsregnskabet indføres endvidere en erklæring om,
Det reviderede regnskab forsynes med påtegning, hvoraf det skal fremgå, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat af kommunen. Forbehold skal fremgå af påtegningen.
Ved revision skal det efterprøves, om tilskudsregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Foreningen skal give revisor de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelse af regnskabet og de tilskudsudløsende faktorer. Revisor har adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige, og skal have de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendige for udførelsen af sit hverv.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give foreningen meddelelse herom jf. folkeoplysningslovens § 29, og påse, at foreningen inden 3 uger giver kommunalbestyrelsen meddelelse herom. Revisors bemærkninger sendes sammen med meddelelsen. Hvis dette ikke sker, underretter revisor snarest kommunalbestyrelsen.
Ved revisionen skal revisor blandt andet efterprøve,
Det reviderede regnskab forsynes med påtegning, hvoraf det skal fremgå, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat af kommunen. Forbehold skal fremgå af påtegningen.
Med de nye regler er der redegjort for, hvilke krav kommunen kan stille til hhv. større og mindre tilskud. Kommunen kan ikke stille andre krav i forbindelse med foreningens regnskabsaflæggelse, men i tilfælde af mistanke om uregelmæssigheder eller i øvrigt ønsker om at kontrollere foreningens oplysninger, kan kommunen efter Folkeoplysningslovens § 30 indhente yderligere oplysninger hos foreningen.
For foreningsvalgte revisorer er der ikke i Folkeoplysningsloven eller Folkeoplysningsbekendtgørelsen fastsat særlige habilitetsregler, men følgende mere generelle betragtninger må antages at kunne indgå i vurderingen af den folkevalgte:
"En revisor er medlemmernes/deltagernes repræsentant over for den daglige ledelse samt bestyrelse og skal være fuldstændig uafhængig. Revisor kan derfor ikke være medlem af ledelsen/bestyrelsen eller stå i et afhængighedsforhold til ledelsen/bestyrelsen, der kan udsætte vedkommende for pres eller interessekollisioner. Tilsvarende må revisor ikke være ansat i foreningen eller være i familie med et bestyrelsesmedlem eller en ansat, der har foreningens midler som arbejdsområde".
Generalforsamlingen bør selv sørge for, at man vælger en revisor, man har tillid til.
For registrerede eller statsautoriserede revisorer gælder lovreglerne fra love om hhv. registrerede og statsautoriserede revisor. Kernen i disse bestemmelser er, at revisoren ikke må stå i et tjenesteforhold, familiemæssigt eller økonomisk forhold til den han reviderer for. Det påhviler revisoren selv at påse disse regler, ligesom han skal erklære sig om dem i revisionen.
God revisionsskik er et samlebegreb for, hvorledes en revisor skal handle. Begrebet giver kun mening for professionelle revisorer, og udvikles hele tiden gennem responsa afgivet af revisorernes responsumudvalg.
Ansvaret for foreningens forvaltning af de tildelte midler fremgår af Folkeoplysningsbekendtgørelsens § 19, stk. 1. Efter denne bestemmelse påhviler det foreningen, at der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af foreningens tilskudsmidler og at sørge for, at regnskab og formueforvaltning kontrolleres på en betryggende måde.
Med denne bestemmelse fastslås det gennemgående princip i folkeoplysningsloven, nemlig at det er foreningens ledelse, der har ansvaret for foreningens økonomi.
Ansvaret for professionelle revisorer fremgår af love om hhv. registreret og statsautoriserede revisorer.
Derudover er det klart, at der gælder almindelige strafferetlige regler for revisorer af alle regnskaber, hvis man som revisor har haft forsæt til at besvige det offentlige eller andre. Så vidt vides er der aldrig søgt rejst erstatningsansvar overfor en foreningsvalgt revisor.
Revisoren skal anføre, hvis der er forbehold i forhold til revisionen af regnskabet. Det betyder, at revisoren kan anvende denne vejledning som en checkliste, og såfremt han ikke kan kontrollere et givent forhold, skal han skrive i sin påtegning, at han har taget forbehold, og hvorfor han har taget forbehold.
Bekendtgørelse af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og folkeuniversitetet, Lov nr. 854 af 11. juli 2011 (Folkeoplysningsloven) samt Bekendtgørelse om støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, Bekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 (Folkeoplysningsbekendtgørelsen) foreskriver, hvorledes revision af tilskud efter Folkeoplysningsloven skal foregå.
Folkeoplysningsbekendtgørelsens § 19 foreskriver, at foreningen skal påse, at der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af foreningens tilskudsmidler, og den skal sørge for, at regnskab og formueforvaltning kontrolleres på betryggende måde.
§ 19, stk. 2 - Kommunalbestyrelsen fastsætter regler om revision m.v., jf. dog stk. 3.
§ 19, stk. 3 - Kommunalbestyrelsen kan beslutte, om regnskabet skal revideres ved en af foreningen valgt revisor, eller om regnskab for større tilskud skal revideres ved registreret eller statsautoriseret revisor. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde, at revisionen foretages af kommunens revision.
§ 19, stk. 4 - Revisor kontrollerer foreningens oplysninger, og at regnskabet er i overensstemmelse med folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat i medfør af loven. Revisor attesterer regnskabet.
Fritidsrådet har på sit budgetområde afsat et beløb under Uddannelses- og opstartspuljen, der kan anvendes til uddannelse, integration af handicappede i foreningslivet, opstart af nye foreninger, udviklingsarbejde med folkeoplysende formål samt særlige formål.
Godkendte foreninger under Folkeoplysningsloven kan via Foreningsportalen søge følgende tilskud:
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse:
Hver forening kan opnå max. kr. 35.000,00 i tilskud pr. år.
Ansøgninger om tilskud til kurser jf. pkt. 1 og 2 indsendes senest 3 måneder efter kursets afholdelse til forvaltningen. Ansøgninger der ikke er indsendt rettidigt, kan ikke imødekommes.
Der kan kun søges tilskud til kurser af minimum 3 timers varighed.
Dokumentation for kursistens deltagelse herunder kursuspris skal vedlægges ansøgningen.
Ansøgninger vedrørende leder- og instruktøruddannelse/kurser i udlandet skal i hvert enkelt tilfælde behandles af Fritidsrådet og skal inden kursets afvikling fremsendes til Fritidsrådet.
Forvaltningen bemyndiges til at behandle ansøgninger om tilskud jf. pkt. 2-4 på maksimalt 20.000 kr.
Tilskud herover forelægges til afgørelse i Fritidsrådet.
Ansøgninger der skal behandles i Fritidsrådet skal være Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen, Ågade 27, 6000 Kolding i hænde senest 2 uger før næste møde i Fritidsrådet.
Spørgsmål vedrørende Foreningspuljen kan rettes til Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen, på telefon nr. 7979 1842.
Fritidsrådet i Kolding Kommune tilbyder ferieaktiviteter for skoleelever i skolernes sommer- og efterårsferie.
Tidsrum:
Aktiviteterne afvikles i skolernes sommer- og efterårsferie.
Tilskud:
Der vil kunne forventes udbetalt et tilskud til foreningen på kr. 60,- pr. time pr. aktivitet.
Tilskuddet dækker foreningens udgifter til instruktørløn og materialeudgifter.
Materialeudgifter:
Såfremt der kan påvises ekstra store materialeudgifter, kan Fritidsrådet søges om tilskud, eller det kan opkræves som deltagerbetaling.
Deltagerbetaling:
Må opkræves i forbindelse med afvikling af arrangementet. Beløbet tilfalder ubeskåret arrangøren.
Tilmelding:
Såfremt der er tilmelding til aktiviteten, kan dette tidligst ske ca. midt i maj, nærmere dato oplyses.
Lokaleudgifter:
Kommunale lokaler og anlæg vil, i den udstrækning det kan lade sig gøre, blive stillet gratis til rådighed.
Såfremt der ikke kan stilles kommunale lokaler til rådighed, kan man ansøge Fritidsrådet om tilskud til egne/lejede lokaler efter gældende regler.
Ved jubilæer, der er delelig med 25, ydes der 1.000 kr. i jubilæumsgave.
Det er gældende for samtlige godkendte foreninger under Folkeoplysningsloven i Kolding Kommune.
Tildeling af jubilæumsgave vil kun blive ydet, såfremt udvalg og/eller forvaltning bliver gjort bekendt med jubilæet.
En foreningsdrevet fritidsklub er et aktivitetstilbud til børn og unge i aldersgruppen, omfattende 4.-6. klasse, hvor de kan deltage i aktiviteter i eftermiddagstimerne og evt. aftentimerne.
At det foreningsdrevne fritidstilbud
En foreningsdrevet fritidsklub etableres i tilknytning til bestående forening beliggende i skoledistriktet. Det tilstræbes, at tilbuddet etableres i kommunale lokaler eller i lokaler, der ikke er omfattet af lokaletilskud i henhold til folkeoplysningsloven.
Der kan opnås kommunalt tilskud til drift af en „foreningsdrevet fritidsklub" under forudsætning af, at kommunen godkender fritidsklubben.
Forældrebetalingen for det foreningsdrevne fritidstilbud for 4. - 6. klasse for hhv. et 2 dages modul og et 5 dages modul fastsættes af den enkelte foreningsdrevne fritidsklub. I tilknytning til de foreningsdrevne fritidsklubber kan der etableres en forældrebetalt frugt/madordning.
For at oprette eller drive en foreningsdrevet fritidsklub, skal der gennemsnitligt over et halvt år minimum være tilmeldt 20 børn pr. måned, heraf minimum 15 børn tilmeldt et 5 dages modul.
Der tildeles årligt et grundbeløb på 120.000 kr. til alle foreningsdrevne fritidsklubber. Derudover tildeles et årligt driftstilskud pr. godkendt barn i fritidsklubben.
Hvert år indhentes oplysninger om åbningstider, antallet af tilmeldte børn og antallet af fremmødte børn.
Det bliver hvert år besluttet, hvor mange børn den enkelte foreningsdrevne fritidsklub kan godkendes til under hensyntagen til de seneste oplysninger omkring åbningstider, antallet af tilmeldte børn og antallet af fremmødte børn. Antallet af tilmeldte børn på deltids- og fuldtidsmoduler kan indgå i beregningen.
Det kommunale driftstilskud udbetales ½ årligt, henholdsvis i januar og juli måned.
Hvert år efter regnskabsafslutning skal fritidsklubben indsende et godkendt regnskab.
I forbindelse med ansøgning om tilskud skal skemaet "oplysninger om fritidsklubbens bestyrelse" indsendes til Fritids- og Idrætsafdelingen.
Ved ophør af en foreningsdrevet fritidsklub skal det i samarbejde med Fritids- og Idrætsafdelingen vurderes, hvordan overskydende midler herunder materialer anvendes bedst muligt til målgruppen
Under Sundhed og Fritids budgetområde er der afsat økonomiske midler til Eventpuljen.
Puljen er etableret i et forsøg på at tiltrække større nationale og internationale fritids- og idrætsarrangementer til Kolding Kommune, dels for at give borgerne impulser og gode oplevelser, dels for at øge omsætningen i byens erhvervsliv.
Ansøgninger skal indeholde følgende oplysninger:
Som udgangspunkt skal foreligge regnskab for det kommunale tilskud ved afslutning af arrangementet.
Fritids- og Idrætsafdelingen bemyndiges til at behandle indkomne ansøgninger på maksimalt 15.000 kr. forud for arrangementets gennemførelse i henhold til de vedtagne regler. Ansøgninger herover skal forelægges til afgørelse i udvalget Sundhed- og Fritid forud for arrangementets gennemførelse.