2.1. Ramme for klassedannelse
Nedenstående er byrådsbesluttet i forhold til
klassedannelse i Kolding Kommune:
Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse fra og med skoleåret 2024/2025
Elevtallet i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse
må i henhold til folkeskoleloven ikke overstige 26 elever ved skoleårets
begyndelse:
- For skoleåret 2024/25 gælder klasseloftet for
børnehaveklassen
- For skoleåret 2025/26 gælder klasseloftet for
børnehaveklasse og 1. klasse
- Fra og med skoleåret 2026/27 gælder
klasseloftet for børnehaveklasse, 1. klasse og 2. klasse
Såfremt de 26 pladser i forbindelse med
klassedannelsen i børnehaveklassen ikke er fuldt udnyttet af elever fra skolens
eget distrikt, så friholdes ledige pladser udover 24.
For skoler med modtageklasser friholdes dog
ledige pladser udover 23, så længe skolen varetager opgaven med kommunens
modtageklasser.
Skolechefen kan disponere over friholdte
pladser ud fra en samlet vurdering af klassedannelsen.
3.– 9. klassetrin
Elevtallet på 3. – 9. klassetrin må i henhold
til folkeskoleloven ikke overstige 28 ved skoleårets begyndelse.
Såfremt de 28 pladser ved skoleårets
begyndelse ikke er fuldt udnyttet af elever fra skolens eget distrikt, så
friholdes ledige pladser udover 25.
For skoler med modtageklasser friholdes dog
ledige pladser udover 24, så længe skolen varetager opgaven med kommunens
modtageklasser.
Skolechefen kan disponere over friholdte
pladser ud fra en samlet vurdering af klassedannelsen.
2.2. Retningslinjer for frit skolevalg
Elever bosiddende i skoledistriktet har altid
– uanset byrådets rammer for kapacitet – krav på optagelse i distriktsskolen.
Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor en elev, der er bosiddende i distriktet,
og som er optaget på en anden skole, ønsker at skifte skole til
distriktsskolen. I sidstnævnte tilfælde følges bestemmelsen for frit skolevalg.
Frit skolevalg
Der er frit skolevalg, hvis der er plads på
den ønskede skole, og det kan ske inden for de rammer, som byrådet har fastsat.
Det er byrådet, der har fastsat skolens kapacitet, herunder skolens omfang mht.
klassetrin, spor og de enkelte klassers maksimale elevtal.
Muligheden for frit skolevalg gælder inden
for og over kommunegrænsen.
Såfremt der er flere ansøgere end pladser på
den enkelte skole, træffes afgørelsen om optagelse efter følgende kriterier:
- Børn bosiddende i Kolding Kommune går forud
for børn bosiddende i andre kommuner.
- Herefter optages børn med søskende på skolen
forud for andre børn. Sammenbragte børn betragtes som søskende.
- Herefter optages ud fra afstandsprincippet:
dvs. de børn, der bor nærmest den ønskede skole, optages først. Ved beregning
af afstand anvendes samme model som ved beregning af skolevej i forbindelse med
skolens befordringsforpligtigelse
Afgørelse efter ovenstående retningslinjer træffes
af skolelederen. Afgørelsen meddeles skriftligt. Afslag på ansøgning om
optagelse begrundes skriftligt.
Frit skolevalg eksisterer såvel ved
skolestart som under skoleforløbet (ved skoleskift).
Vælges en anden skole end distriktsskolen,
yder Kolding Kommune ikke befordring i henhold til reglerne herom.
2.3. 10. klasse
10. klasse i Kolding Kommune er placeret ved
Brændkjærskolen. Undervisningen i 10. klasse er et uddannelsestilbud til unge,
som efter grundskolen har behov for yderligere faglig kvalificering og
afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.
Der tilbydes både 10. klasse i almenklasser
og specialklasser. For almene klasser gælder, at forløbet enten er med eller
uden EUD10, som enten studieforberedende eller som erhvervslinje.
2.4. Pædagogiske læringscentre
Alle skoler har et pædagogisk læringscenter.
Læringscenteret er centralt for skoleudvikling og arbejder ud fra den nationale
bekendtgørelse for læringscenter. Overordnet set løser læringscenteret bl.a.
opgaver inden for følgende områder:
- Aktuelle indsatsområder på skolen
- Digitale og analoge læremidler
- Pædagogisk praksis og læring
- Samarbejde med eksterne parter om læring,
udvikling og trivsel
- Nyeste viden om målstyret undervisning,
læringsaktiviteter og evaluering
I ’Pædagogik, Læring og Trivsel (PLT)’
varetager Pædagogisk Center netværksmøder for medarbejderne i de pædagogiske
læringscentre. Det er også Pædagogisk Center, der koordinerer indkøb af
materialer og supporterer brugen af disse sammen med brugen af digitale
ressourcer.
2.5 Trin- og slutmål
Kolding Byråd
har vedtaget, at folkeskolernes trin- og slutmål i alle fag følger
Undervisningsministeriets fælles mål og vejledende læseplaner.
2.6. Ferieplan
Hvert år vedtager udvalget for Børn og
Uddannelse ferieplanen, som er fælles for alle folkeskoler i Kolding Kommune.
Ferieplanen udarbejdes med afsæt i byrådets beslutning om 200 skoledage i et
skoleår. På alle feriedage tilbydes SFO med undtagelse af Grundlovsdag, juleaftensdag
og 31. december.
Kommunale fritidsklubber har ikke åbent på
skolefridage. Derudover gælder særlige regler for specialcentrene
Ferieplanen lægges på kommunens hjemmeside og
kan ses her. Link
til ferieplanen.