Skip til hoved indholdet

Styrelsesvedtægten for Kolding Kommunale Skolevæsen

Styrelsesvedtægten

Styrelsesvedtægten for skoleområdet fastsætter sammen med bilagene en række retningslinjer for skolernes virke og kan ses som et grundlæggende arbejdsredskab for skolebestyrelsesmedlemmer og skolefolk, der har behov for et præcist og hurtigt overblik over gældende regler og bestemmelser fastsat af Byrådet og udvalget Børn- og Uddannelse i Kolding Kommune.

Styrelsesvedtægten er lovpligtig, jf. Folkeskolelovens §41.

Læs mere om styrelsesvedtægten

Denne styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Kolding Kommune er vedtaget af Byrådet i Kolding efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Styrelsesvedtægten træder i kraft d. 18. december 2019.

Som bilag til vedtægten optages alle de beslutninger, som Byrådet har truffet vedrørende skolestrukturen
mv.

Styrelsesvedtægten for skoleområdet fastsætter sammen med bilagene en række retningslinjer for skolernes virke og kan ses som et grundlæggende arbejdsredskab for skolebestyrelsesmedlemmer og skolefolk, der har behov for et præcist og hurtigt overblik over gældende regler og bestemmelser fastsat af
Byrådet og Børn- og Uddannelsesudvalget i Kolding Kommune.

Ændringer i styrelsesvedtægten skal vedtages i Byrådet og kan kun finde sted efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne.

Konsekvensrettelser af styrelsesvedtægten som følge af ændret lovgivning samt ændringer i bilagene foretages administrativt.

Er der kommentarer eller spørgsmål til styrelsesvedtægten, kan der rettes henvendelse til skoleområdet i Børn- og Uddannelsesforvaltningen.

§ 1

Stk. 1.
Byrådet har det overordnede ansvar for kommunens skolevæsen og påser, at alle
undervisningspligtige børn i kommunen indskrives i folkeskolen eller får en undervisning,
der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Byrådet fastlægger mål og
rammer for skolernes virksomhed. Byrådet fører tilsyn med skolernes virksomhed.


Stk. 2.
Byrådet træffer på et møde beslutning om følgende:

  1. Bevillinger til skolevæsenet og økonomiske rammer for de enkelte skoler.
  2. Skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelt skoles omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning og specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden og skolefritidsordning efter folkeskoleloven. Beslutningerne træffes efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler.
  3. Kommunens inddeling i skoledistrikter. Beslutninger om distriktsændringer som følge af strukturændringer træffes efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler.
  4.  Suspension fra reglerne om optagelse i en af kommunens folkeskoler i ganske særlige tilfælde.

  5. Antallet af skoledage samt rammer for klassedannelsen, eventuel undervisning på andre klassetrin end fastsat i folkeskoleloven, elevernes undervisningstimetal, skoledagens længde og specialundervisningen m.v.

  6. Generelle retningslinjer for skolernes virksomhed mht. fastlæggelse af mål og rammer for åben skole, voksnes mulighed for deltagelse i folkeskolens
    undervisning samt skolernes mulighed for at medvirke til kulturcenteraktiviteter.

  7. Frivillige madordninger, herunder madordninger i skolefritidsordninger.
    Kommunalbestyrelsen beslutter, om madordningerne etableres med fuld
    forældrebetaling eller gennem kommunale tilskud med hel eller delvis fri
    forplejning, og kan fastsætte nærmere rammer for ordningerne.

Stk. 3.
Byrådet kan helt eller delvis delegere sine beføjelser til skolebestyrelserne, jf. folkeskolelovens bestemmelser herom. Delegationer fremgår af vedtægtens § 14.

§ 2

Stk. 1.
Byrådet beslutter efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne sammensætningen af de
enkelte skolers bestyrelser, jf. folkeskolelovens bestemmelser herom. Den konkrete sammensætning fremgår af bilag til vedtægten.

§ 3

Stk. 1.
Forældrerepræsentanter og deres stedfortrædere vælges efter proceduren i bilag til vedtægten.

Stk. 2.
Medarbejderrepræsentanterne vælges på den måde, at skolens leder indkalder samtlige medarbejdere, der gør tjeneste ved skolen, til en fælles valghandling. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. Hver medarbejder har én stemme. De medarbejdere, der har fået flest og næst flest stemmer er valgt. Stedfortrædere vælges efter samme fremgangsmåde.

Stk. 3.
Elevrepræsentanterne til skolebestyrelsen vælges af elevrådet/elevforsamlingen ved simpelt flertal. Hver elev har én stemme. De 2 elever, der har fået flest og næstflest stemmer er valgt. 2 stedfortrædere vælges efter samme fremgangsmåde.

Stk. 4.
Valg i henhold til stk. 2 og 3 finder sted i forbindelse med planlægningen af det kommende skoleår. Valgperioden er 1 år.

§ 4

Stk. 1.
Skolebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre.

  1. Skolebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem.


§ 5

Stk. 1.
Er et medlem ved længerevarende fravær forhindret i at deltage i et skolebestyrelsesmøde, deltager så vidt muligt stedfortræderen. Det bør fremgå af
forretningsordenen, hvad der lokalt i den enkelte skolebestyrelse er besluttet herom.


§ 6

Stk. 1.
Skolebestyrelsen afholder møde, når det ønskes af formanden, eller når en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen.

Stk. 2.
Formanden fastsætter tid og sted for møderne.


§ 7

Stk. 1.
Formanden indkalder til møde med mindst 14 dages varsel.

Stk. 2.
Formanden fastsætter dagsorden for møderne og sender senest 4 hverdage inden mødet til medlemmerne en dagsorden med eventuelle bilag. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles formanden senest 8 dage før mødet afholdes.

Stk. 3.
I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet
indkaldes, skal formanden så vidt muligt forinden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.


§ 8

Stk. 1.
Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede.


§ 9

Stk. 1.
Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt til stede under disse.


§ 10

Stk. 1.
Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal.

Stk. 2.
Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.


§ 11

Stk. 1.
Der udarbejdes efter hvert møde et referat, som godkendes af de medlemmer, som har deltaget i mødet. Dagsorden og referat gøres med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, tilgængelig for offentligheden.

Stk. 2.
Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referatet.

Stk. 3.
Skolens leder og dennes stedfortræder varetager bestyrelsens sekretærfunktioner og deltager i skolebestyrelsens møder uden stemmeret.


§ 12

Stk. 1.
Skolebestyrelsen afgiver en årlig beretning.

Stk. 2.
Skolebestyrelsen indkalder mindst en gang årligt forældrene til et fælles møde til drøftelse af skolens virksomhed. På et sådan møde behandles årsberetningen.


§ 13

Stk. 1.
Skolebestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.

§ 14

Stk. 1.
Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, som Byrådet
fastsætter, jf. bilag til nærværende vedtægt og fører i øvrigt tilsyn med skolens
virksomhed.

Stk. 2.
Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder bl.a. om:

  1. undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, udbud af valgfag, skoledagens længde, understøttende undervisning, åben skole, holddannelse, undervisning på andre klassetrin end fastsat i folkeskoleloven, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser,

  2. skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber,

  3. adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening,

  4. samarbejde mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i
    samarbejdet,

  5. underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen,

  6. arbejdets fordeling blandt det undervisende personale,

  7. fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v. og

  8. skolefritidsordningens virksomhed.


Stk. 3.
Skolebestyrelsen godkender inden for de økonomiske rammer, der er fastlagt for skolen, skolens budget.

Stk. 4.
Skolebestyrelsen godkender undervisningsmidler og fastsætter ordensregler og
værdiregelsæt.

Stk. 5.
Skolebestyrelsen godkender inden for de af Byrådet fastsatte retningslinjer, om voksne skal kunne deltage i folkeskolens undervisning på 8.-9. klassetrin og fastsætter principper herfor.

Stk. 6.
Skolebestyrelsen godkender inden for de af Byrådet fastsatte retningslinjer, om skolens virksomhed skal omfatte kulturcenteraktiviteter og fastsætter principper herfor.

Stk. 7.
Skolebestyrelsen skal afgive udtalelse til Byrådet* om fastansættelse af ledere, lærere og pædagoger.

Stk. 8.
Skolebestyrelsen udarbejder forslag til Byrådet* om skolens læseplaner. Skolebestyrelsen afgiver indstilling til Byrådet om forsøgs- og udviklingsarbejde i det omfang, det overskrider de mål og rammer, som Byrådet har fastsat.

Stk. 9.
Skolebestyrelsen kan afgive udtalelse og stille forslag til Byrådet* om alle spørgsmål, der vedrører den pågældende skole. Skolebestyrelsen skal afgive udtalelse om alle spørgsmål, som Byrådet* forelægger den.

Stk. 10.
Byrådet har til skolebestyrelsen delegeret kompetencen til at forhandle med den lokale præst om konfirmationsforberedelsens placering. Kan der ikke opnås enighed, forhandler skolebestyrelsen med menighedsrådet. Ved fortsat uenighed træffer Børne- og Uddannelsesudvalget afgørelse om placeringen af konfirmationsforberedelsen.


*jf. Delegationsplanen

§ 15

Stk. 1.
Skolens elever danner et elevråd.

Stk. 2.
Elevrådet kan udtale sig til skolebestyrelsen og skolens leder i alle sager vedrørende skolen, bortset fra personsager. Elevrådet kan af egen drift udtale sig om forhold vedrørende skolen.

Stk. 3.
Elevrådets udtalelser fremsendes gennem skolens leder.

§ 16

Stk. 1.
Byrådet afholder mindst to gange om året et møde mellem repræsentanter for
skolebestyrelserne, kommunen og eventuelt andre interessenter til drøftelse af spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling (Brugernævn).

Stk. 2. I Brugernævnet er sammensat af:

  1. Børne- og Uddannelsesudvalget,

  2. skolebestyrelsesformændene,

  3. 1 repræsentant for Kolding Lærerkreds,

  4. 1 repræsentant for BUPL,

  5. 1 repræsentant for skolelederne ved Kolding Kommunale Skolevæsen,

  6. 1 repræsentant for teknisk/administrativt personale ved Kolding Kommunale
    Skolevæsen,

  7. 2 repræsentanter for eleverne,

  8. Børne- og uddannelsesdirektøren.

Stk. 3.
Brugernævnet udarbejder selv sin forretningsorden.
Ikrafttræden

§ 17

Stk. 1.
Denne vedtægt træder i kraft den 18. december 2018.

Stk. 2.
Ændringer i styrelsesvedtægten kan kun finde sted efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelserne.

Sagsnr. 18/18592 - Løbenr. 185022/18

Bilag til styrelsesvedtægten for Kolding Kommunale Skolevæsen

1.1 Kommunens inddeling i skoledistrikter

Kolding Kommune er opdelt i 21 skoledistrikter med tilhørende distriktsskole. Barnets adresse bestemmer hvilket skoledistrikt barnet tilhører.

Se skoledistrikterne på dette link

1.2 Kommunens folkeskoler

Nedenunder ses en oversigt over kommunens skoler, klassetrin og SFO.

Specialcentre dækker over skoler, som både består af almenklasser samt specialklasser. Specialskoler har ingen almenklasser.

Oversigt over kommunens skoler, klassetrin og SFO

Skolens navn

Klassetrin

SFO

Specialundervisning i specialcenter eller specialskoler

Alminde-Viuf Fællesskole

0.-9. kl.

x

Bakkeskolen

0.-9. kl.

x

Bramdrup Skole

0.-9. kl.

x

Specialcenter

Brændkjærskolen

0.-10. kl.

x

Christiansfeld Skole

0.-9. kl.

x

Dalby Skole

0.-9. kl.

x

Eltang Skole og Børnehave

0.-6. kl.

x

Fynslund Skole og Børnehus

0.-6. kl.

x

Harte Skole

0.-6. kl.

x

Karen Blixen Skolen

3.-10. kl.

x

Specialskole

Kongsbjergskolen

0.-9. kl.

x

Lyshøjskolen

0.-9. kl.

x

Marielundskolen

0.-10. kl.

x

Specialskole

Munkevængets Skole

0.-9. kl.

x

Specialcenter

Sdr. Bjert Skole

0.-9. kl.

x

Sdr. Vang Skole

0.-9. kl.

x

Skanderup-Hjarup Forbundsskole

0.-6. kl.

x

Specialcenter

Sjølund-Hejls Skole

0.-6. kl.

x

Vamdrup Skole

0.-9. kl.

x

Vester Nebel Skole

0.-6. kl.

x

Vonsild Skole

0.-9. kl.

x

Specialcenter

Ødis Skole

0.-6. kl.

x

Aalykkeskolen

0.-9. kl.

x

Ådalsskolen

0.-10. kl.

x

Specialskole

Modtagelsesklasse

Basisundervisning i dansk som andet sprog foregår i modtagelsesklasser, som er placeret på Munkevængets Skole og Ungdomsskolen. Basisundervisning er for elever med dansk som andet sprog, som ikke har tilstrækkeligt kendskab til dansk til at kunne deltage i den almindelige undervisning. Se bilag 6 for yderligere informationer.

Sportsklasser

Kolding Kommune har oprettet sportsklasser ved Brændkjærskolen. Klasserne er oprettet i samarbejde med Team Danmark på 7.-9. årgang. Sportsklasserne er et tilbud for elever, som dyrker sport på et højt niveau, og som samtidig følger et almindeligt skoleskema.

2.1. Ramme for klassedannelse

Nedenstående er byrådsbesluttet i forhold til klassedannelse i Kolding Kommune:

Børnehaveklasse, 1. og 2. klasse fra og med skoleåret 2024/2025

Elevtallet i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse må i henhold til folkeskoleloven ikke overstige 26 elever ved skoleårets begyndelse:

  • For skoleåret 2024/25 gælder klasseloftet for børnehaveklassen
  • For skoleåret 2025/26 gælder klasseloftet for børnehaveklasse og 1. klasse
  • Fra og med skoleåret 2026/27 gælder klasseloftet for børnehaveklasse, 1. klasse og 2. klasse

Såfremt de 26 pladser i forbindelse med klassedannelsen i børnehaveklassen ikke er fuldt udnyttet af elever fra skolens eget distrikt, så friholdes ledige pladser udover 24.

For skoler med modtageklasser friholdes dog ledige pladser udover 23, så længe skolen varetager opgaven med kommunens modtageklasser.

Skolechefen kan disponere over friholdte pladser ud fra en samlet vurdering af klassedannelsen.

3.– 9. klassetrin

Elevtallet på 3. – 9. klassetrin må i henhold til folkeskoleloven ikke overstige 28 ved skoleårets begyndelse.

Såfremt de 28 pladser ved skoleårets begyndelse ikke er fuldt udnyttet af elever fra skolens eget distrikt, så friholdes ledige pladser udover 25.

For skoler med modtageklasser friholdes dog ledige pladser udover 24, så længe skolen varetager opgaven med kommunens modtageklasser.

Skolechefen kan disponere over friholdte pladser ud fra en samlet vurdering af klassedannelsen.

2.2. Retningslinjer for frit skolevalg

Elever bosiddende i skoledistriktet har altid – uanset byrådets rammer for kapacitet – krav på optagelse i distriktsskolen. Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor en elev, der er bosiddende i distriktet, og som er optaget på en anden skole, ønsker at skifte skole til distriktsskolen. I sidstnævnte tilfælde følges bestemmelsen for frit skolevalg.

Frit skolevalg

Der er frit skolevalg, hvis der er plads på den ønskede skole, og det kan ske inden for de rammer, som byrådet har fastsat. Det er byrådet, der har fastsat skolens kapacitet, herunder skolens omfang mht. klassetrin, spor og de enkelte klassers maksimale elevtal.

Muligheden for frit skolevalg gælder inden for og over kommunegrænsen.

Såfremt der er flere ansøgere end pladser på den enkelte skole, træffes afgørelsen om optagelse efter følgende kriterier:

  • Børn bosiddende i Kolding Kommune går forud for børn bosiddende i andre kommuner.
  • Herefter optages børn med søskende på skolen forud for andre børn. Sammenbragte børn betragtes som søskende.
  • Herefter optages ud fra afstandsprincippet: dvs. de børn, der bor nærmest den ønskede skole, optages først. Ved beregning af afstand anvendes samme model som ved beregning af skolevej i forbindelse med skolens befordringsforpligtigelse

Afgørelse efter ovenstående retningslinjer træffes af skolelederen. Afgørelsen meddeles skriftligt. Afslag på ansøgning om optagelse begrundes skriftligt.

Frit skolevalg eksisterer såvel ved skolestart som under skoleforløbet (ved skoleskift).

Vælges en anden skole end distriktsskolen, yder Kolding Kommune ikke befordring i henhold til reglerne herom.

2.3. 10. klasse

10. klasse i Kolding Kommune er placeret ved Brændkjærskolen. Undervisningen i 10. klasse er et uddannelsestilbud til unge, som efter grundskolen har behov for yderligere faglig kvalificering og afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.

Der tilbydes både 10. klasse i almenklasser og specialklasser. For almene klasser gælder, at forløbet enten er med eller uden EUD10, som enten studieforberedende eller som erhvervslinje.

2.4. Pædagogiske læringscentre

Alle skoler har et pædagogisk læringscenter. Læringscenteret er centralt for skoleudvikling og arbejder ud fra den nationale bekendtgørelse for læringscenter. Overordnet set løser læringscenteret bl.a. opgaver inden for følgende områder:

  • Aktuelle indsatsområder på skolen
  • Digitale og analoge læremidler
  • Pædagogisk praksis og læring
  • Samarbejde med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel
  • Nyeste viden om målstyret undervisning, læringsaktiviteter og evaluering

I ’Pædagogik, Læring og Trivsel (PLT)’ varetager Pædagogisk Center netværksmøder for medarbejderne i de pædagogiske læringscentre. Det er også Pædagogisk Center, der koordinerer indkøb af materialer og supporterer brugen af disse sammen med brugen af digitale ressourcer.

2.5 Trin- og slutmål

Kolding Byråd har vedtaget, at folkeskolernes trin- og slutmål i alle fag følger Undervisningsministeriets fælles mål og vejledende læseplaner.

2.6. Ferieplan

Hvert år vedtager udvalget for Børn og Uddannelse ferieplanen, som er fælles for alle folkeskoler i Kolding Kommune. Ferieplanen udarbejdes med afsæt i byrådets beslutning om 200 skoledage i et skoleår. På alle feriedage tilbydes SFO med undtagelse af Grundlovsdag, juleaftensdag og 31. december.

Kommunale fritidsklubber har ikke åbent på skolefridage. Derudover gælder særlige regler for specialcentrene

Ferieplanen lægges på kommunens hjemmeside og kan ses her. Link til ferieplanen.

Budgetrammen for børne- og uddannelsespolitik fastlægges hvert år ved 2. behandling af budgettet i efteråret jf. Kolding Kommunes budgetstrategi. Reguleringer vil herefter udelukkende ske ved godkendte tillægsbevillinger som f.eks. overførsler fra sidste regnskabsår.

I Kolding Kommune styres økonomien i en decentral struktur. Den enkelte decentrale leder har således et selvstændigt ansvar for skolens økonomi, og kan inden for eget budget disponere med en høj grad af frihed. Dog skal dette ske inden for de lovgivningsmæssige rammer og byrådets beslutninger.

3.1. Rammer for udmøntning

Med økonomisk decentralisering på folkeskoleområdet ønskes klare og tyde­lige spilleregler omkring økonomistyringen med tydeliggørelse af hvilke frihedsgrader og bin­din­ger den enkelte skole har.

Den økonomiske decentralisering skal give frihedsgrader til skolerne og styrke skolernes økonomiske ansvarlighed. Tilgangen i den økonomiske decentralisering baserer sig på en grundlæggende tillid til, at skolerne ønsker at optimere og effektivisere driften bedst muligt. Endvidere kan decentral økonomistyring betragtes som et af flere midler til at sikre budget­overholdel­se.

3.2. Budgetprincipper

Der er følgende hovedprincipper for udmøntningen af budgetterne, som også følger Kolding Kommunes bevillingsregler samt budgetstrategi:

  • Det samlede budget, som den enkelte decentrale leder har ansvaret for, kan aflæses i kommunens økonomisystem (pt. Prisme) af den enkelte decentrale leder.
  • Skolerne skal holde budgetter til almen skole, SFO og specialcenter/-klasser skarpt adskilt. Dog må der inden for det enkelte budgetområde (f.eks. SFO-området) gerne budgetomplaceres.
  • Skolernes overførselsadgang følger Kolding Kommunes bevillingsregler.

3.3. Tildelingsmodel for almenundervisning

De økonomiske rammer for de enkelte skoler uddeles med baggrund i en politisk vedtaget tildelingsmodel, som baserer sig på nedenstående overordnede tilgang om:

Bærende principper i tildelingsmodellen

Tildelingsmodellen til almenundervisningen tager udgangspunkt i en klassetildeling og skelner mellem midler til basisundervisning og midler til ekstra pædagogisk personale. De bærende elementer i tildelingsmodellen fremgår af nedenstående skema:

Skema over bærende elementer i tildelingsmodellen

Midler til basisundervisning

Én underviser pr. klasse på hvert trin, dvs. et fast beløb pr. klasse på hvert trin

Midler til øvrig basisdrift, herunder ledelse, administration, vedligehold, el, vand, varme og øvrige driftsudgifter.

En incitamentsstruktur, hvor skolen dels får tildelt midler ud fra en socioøkonomisk nøgle, og dels er medfinansierende af specialundervisning.

Særtildelinger ift. politisk besluttede opgaver, fælles kommunale opgaver m.fl.

Midler til ekstra pædagogisk personale

Mellemformer/inklusionsindsatser: Tildeling til inklusionsindsats på baggrund af en socioøkonomisk nøgle beregnet med udgangspunkt i indskrevne elever på skolen.

Midler til ekstra personale i store klasser: Tildeling pr. elev ud over 22 elever i hver klasse.

Co-teaching og ”En god skole for alle”: Generel tildeling til to-voksenordning samt tildeling til pædagoger i indskolingen.

Specialundervisning

For at styrke incitamentet til, at flere børn kan gå i almen skole, så medfinansierer skolerne, når en elev visiteres til specialundervisning. Dette gælder dog ikke for:

  • Elever, der er anbragt,
  • Elever i dagbehandling,
  • Elever i 10. klasse og
  • Elever med vidtgående handicap og langvarige funktionsnedsættelser.

3.4. Ressourcetildeling

Almenundervisning

Ressourcetildelingen til almenundervisning til kommunens folkeskoler er fastsat som en tildeling pr. klasse under hensyntagen til ministeriets fastsatte minimumstimetal.

For børnehaveklasse til 2. klasse beregnes op til 26 elever (jf. Ramme for klassedannelse sker dette i en gradvis indfasning frem mod skoleåret 2026/2027). For de øvrige klasser beregnes op til 28 elever pr. klasse, som er lovens maksimum.

Skolebestyrelsen vedtager principper for fastlæggelse af den nærmere konkrete anvendelse af de tildelte ressourcer. Dette efter indstilling fra skolens leder og efter høring af de ansatte. Principperne fastsættes inden for folkeskolelovens rammer, herunder bestemmelserne vedr. minimumstimetal, samt byrådets beslutninger i form af styrelsesvedtægt og andre politiske beslutninger.

De tildelte ressourcer er ikke bundet til bestemte klasser eller årgange, men kan fordeles frit jf. ovenstående principper vedtaget af skolebestyrelsen.

Særlig tilrettelagt undervisning

Ressourcetildelingen til specialundervisning fordeles efter antallet af elever og klasser. Tildelingen opfylder Undervisningsministeriets lovgivning om timetal, og tilgodeser muligheden for at planlægge undervisningen efter elevgruppen.

3.5. Midtvejsregulering på almenskolerne

Budgetlægningen på skoleområdet tager udgangspunkt i skoleåret (dvs. fra august til juli måned året efter). Budgettet i økonomistyringssystemet (pt. Prisme) følger kalenderåret. For de første syv måneder af kalenderåret er budgettet retvisende. For de sidste fem måneder af kalenderåret foretages en budgetkorrektion på baggrund af tildelingen til det nye skoleår (midtvejsregulering).

3.6. Understøttelse af decentral økonomistyring

Den økonomiske decentralisering på folkeskoleområdet understøttes af en række styringsværktøjer for at sikre de decentrale ledere det bedst mulige udgangspunkt for deres beslutninger. Styringsværktøjerne består dels af fælles kommunale systemer og dels af styringsværktøjer udviklet af forvaltningen.

De væsentligste økonomiske styringsværktøjer på skoleområdet er:

  • Tildelingsmodel
  • Økonomisystem (pt. Prisme)
  • Lønsystem (pt. Silkeborg data, SD)
  • Ledelsestilsyn (pt. Prisme)
  • Ledelsesinformation (pt. Targit)

3.7. Samarbejde mellem forvaltning og decentrale enheder

Den decentrale økonomistyring stiller krav til både ledere, administrativt personale og forvaltningen om et tæt samarbejde om budget, budgetopfølgning og regnskab. Forvaltningen udsender forud for kalenderåret en tids- og aktivitetsplan for både skoleårets planlægning samt budget og regnskab. Fokus i tids- og aktivitetsplanen er at skabe gennemsigtighed og overblik for dermed, at skabe et fælles ansvar for den samlede økonomi på området. Dokumentet er dynamisk og tilpasses løbende i forhold til aktuelle temaer, men support, sparring, tidsplan for budgetudmeldinger samt tidsplan for tilbagemeldinger fra de decentrale enheder fremgår som faste punkter i dokumentet.

Byrådet fastsætter regler og retningslinjer for afholdelse af valg til skolebestyrelserne i folkeskolerne i Kolding Kommune. I nedenstående afsnit tydeliggøres disse regler.

4.1. Ansvar for valgets gennemførelse

På hver skole nedsættes en valgbestyrelse, som har ansvaret for gennemførelsen af valget til skolebestyrelsen. Det er skolelederen, der nedsætter valgbestyrelsen med mindst 1 medarbejderrepræsentant og 2 forældrerepræsentanter fra den nuværende skolebestyrelse. Skolelederen er formand for valgbestyrelsen.

4.2. Tidspunkt for valget

Valget fastsættes til den 2. torsdag i maj måned.

4.3. Afstemning (herunder mulighed for elektronisk afstemning)

Der gives mulighed for elektronisk afstemning, såfremt skolen har tilkøbt et system til dette. Skolerne skal være opmærksomme på, at andre personer end indehavere af forældremyndigheden kan have stemmeret. Det kan f.eks. være plejeforældre eller stedforældre.

4.4. Fredsvalg

Der er mulighed for fredsvalg. Senest 3 uger før en eventuel afstemning skal være afsluttet, kan der mellem kandidaterne aftales en opstillingsrækkefølge med henblik på fredsvalg. Følgende kriterier skal være opfyldt: 1) Alle kandidaterne er enige i aftalen og meddeler skriftligt valgbestyrelsen dette, og 2) valgbestyrelsen kan godkende kandidatopstillingerne.

Ved fredsvalg betragtes det antal øverst i opstillingsrækkefølgen, der svarer til antallet af forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen, som valgt. De øvrige kandidater betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet.

For skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant
Det sidste mandat skal altid tilfalde den repræsentant for specialklasseforældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant.

Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for specialklasseforældregruppen.

4.5. Opgørelse af valget

Opgørelse af valget foretages af valgbestyrelsen. Kandidater placeres i rækkefølge efter antal stemmer. I tilfælde af stemmelighed afgøres placeringen i rækkefølgen ved lodtrækning. Det antal øverst i opstillingsrækkefølgen, der svarer til antallet af forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen, betragtes som valgt.

4.6. Klager over valget

Klager over valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen, herunder afslag på optagelse på valglisten, skal indgives skriftligt 10 dage efter valgets endelige opgørelse til Børne- og uddannelsesdirektøren. Ved omvalg kan kun de personer, der havde valgret ved det almindelige valg, deltage. Børne- og uddannelsesdirektøren fastsætter dagen for afslutning af eventuel afstemning.

4.7. Skolebestyrelsens konstituering og tiltræden

Når valget er afsluttet indkalder skolens leder den nye skolebestyrelse til konstituerende møde, herunder valg af formand. Indtil der er valgt en formand, ledes det konstituerende møde af skolelederen. De nye skolebestyrelser tiltræder hvervet den 1. august efter afslutningen af skolebestyrelsesvalgene, og de hidtidige forældrerepræsentanter fratræder hvervet den 31. juli ved udløb af valgperioden. I tilfælde, hvor valget som følge af omvalg ikke er afsluttet på tiltrædelsestidspunktet, tiltræder de nye skolebestyrelser snarest muligt. Børne- og uddannelsesdirektøren fastsætter det nærmere tidspunkt. De hidtidige repræsentanters hverv ophører tilsvarende dagen før de nye forældrerepræsentanters tiltræden.

4.8. Suppleringsvalg

Skulle der i valgperioden være ledige pladser i bestyrelsen, indtræder en stedfortræder for resten af valgperioden. Er der ved ledighed ingen stedfortrædere for skolebestyrelsens forældrerepræsentanter, holdes der snarest muligt suppleringsvalg efter samme regler som for ordinære valg med henblik på at besætte den ledige plads i skolebestyrelsen for resten af valgperioden. Der kan eventuelt vælges yderligere stedfortrædere.

4.9. Bekendtgørelse af valgets resultater

Valgbestyrelsen underretter de valgte repræsentanter og stedfortrædere om valgets resultater. Afstemningens resultat meddeles på skolens AULA og hjemmeside. Derudover meddeles resultatet til forvaltningen.

4.10. Forskudt valg

Den enkelte skolebestyrelse beslutter, hvorvidt der skal afholdes forskudt valg. Forskudt valg afvikles efter samme procedure som det ordinære valg.

5.1. Skolefritidsordning

I Kolding Kommune er der oprettet skolefritidsordninger (SFO) ved alle folkeskoler (Se oversigt i bilag 1 kommunens folkeskoler). SFO optager børn fra børnehaveklasse til og med 3. klasse.

Det er skolens leder, som har det overordnede ansvar for SFO, hvilket omfatter både det pædagogiske og administrative ansvar.

Kolding Byråd fastsætter ressourcetildelingen til SFO.

Åbningstider

Skolefritidsordningen har åbent 51 timer om ugen. Det er den enkelte skolebestyrelse, der beslutter åbningstiden inden for den kommunale ramme. Åbningstiderne kan derfor variere fra skole til skole. De konkrete åbningstider kan ses på den enkelte skoles hjemmeside. På skolefridage holdes åbent i hele det besluttede tidsrum. I forbindelse med lukkedage tilbydes behovsåbent i anden SFO. Disse fremgår af den kommunale ferieplan. Link til ferieplanen.

Tilsyn

Skolebestyrelsen varetager et overordnet tilsyn med skolens SFO, og forældre til børn i SFO kan derfor gøre deres indflydelse gældende via skolebestyrelsen. Der kan også oprettes forældreråd for SFO, men disse kan ikke få nogen formel kompetence.

Mål- og indholdsbeskrivelse

SFO er oprettet efter Folkeskoleloven, og SFO er dermed et tilbud som bidrager til Folkeskolelovens formål med at fremme børns trivsel, læring og udvikling. Der er udarbejdet en mål- og indholdsbeskrivelse, som sætter en fælles ramme og retning for kommunens SFO’er. Mål- og indholdsbeskrivelse kan findes på kommunens hjemmeside. Find den via dette link.

5.2. Fritidsklub

I de fleste skoledistrikter er der et tilbud om fritidsklub, som er målrettet børn fra 4. klasse til og med 6. klasse. Fritidsklubberne drives enten af lokale foreninger, Ungdomsskolen eller folkeskolerne.

I nedenstående oversigt ses et overblik over fordelingen af fritidsklubber:

Fordeling af fritidsklubber

Fritidsklubber drevet af kommunale skoler

  • Eltang Skole
  • Fynslund Skole
  • Kongsbjergskolen
  • Munkevænget Skole
  • Sjølund-Hejls Skole
  • Skanderup-Hjarup Forbundsskole
  • Ødis Skole

Fritidsklubber drevet af Ungdomsskolen

  • Alminde-Viuf Fællesskole
  • Christiansfeld Skole
  • Lunderskov
  • Skovparken
  • Vamdrup Skole
  • Vester Nebel Skole

Fritidsklubber drevet lokale foreninger

  • Nr. Bjert Strandhuse
  • Mejeriet
  • Seest
  • Vonsild ’Valhalla’
  • Bramdrupdam
  • Harte
  • Dalby
  • KIF Fodbold/Kolding Stadion
  • Brændkjær

Åbningstider

Fritidsklubberne har som udgangspunkt åbent mandag til torsdag kl. 06.30 – 17.00 og fredag kl. 06.30 – 16.00. Der holdes lukket på skolefridage.

Byrådet fastsætter den månedlige forældrebetaling for både SFO og fritidsklub.

Tilmelding til SFO og fritidsklub sker gennem den digitale pladsanvisning på Kolding.dk

5.3. Fritidstilbud ved specialcentre og specialskoler

Ved kommunens specialcentre og specialskoler er der tilbud om SFO for skolens elever. Dvs. fra 0. til og med 9. klasse.

Åbningstider

Åbningstiderne ved det enkelte specialcenter/skole ligger inden for tidsrammen fra kl. 6.30 – 17.00 mandag til torsdag og kl. 6.30 – 16.00 om fredagen på skoledage og skolefridage.

Ved Specialcenter Vonsild er der på skoledage oprettet ungdomsklub tirsdag og torsdag kl. 16.00 – 20.00. Der er lukket på skolefridage.

Åbningstider på skolefridage fremgår af den kommunale ferieplan. Link til ferieplanen.

Undervisning i dansk som andet sprog er rettet mod børn, der har et andet modersmål end dansk, og som har behov for sproglig og faglig støtte. I Kolding Kommune arbejdes der på forskellige måder med at understøtte børn, der har dansk som andet sprog. Disse er beskrevet i nedenstående:

6.1. Supplerende undervisning i dansk som andet sprog

Elever, som ikke har behov for basisundervisning kan have behov for supplerende undervisning i dansk som andet sprog. Denne undervisning er som udgangspunkt integreret i den almindelige undervisning i klassen. Ved behov kan der etableres støtteundervisning i klassen, på hold eller lign. Timetallet til undervisningen fastsættes efter elevens behov.

6.2. Basisundervisning i dansk som andet sprog

I Kolding Kommune tilbydes basisundervisning i dansk som andet sprog i kommunens modtagelsesklasser. Undervisningen gælder børn og unge, som ikke har tilstrækkeligt kendskab til dansk til at kunne deltage i den almindelige undervisning, og derfor har behov for basisundervisning i dansk som andet sprog uden for klassens rammer.

Elever fra 6-14 år

Basisundervisning af elever mellem 6-14 år varetages af Munkevængets Skole. Kommunens konsulent på tosprogsområdet visiterer elever til basisundervisning og har ansvaret for skoleplaceringen.

Elever fra 14-17 år

Ungdomsskolen varetager undervisningstilbuddet for sent ankomne tosprogede. Tilbuddet er målrettet elever, der er kommet til Danmark så sent i skoleforløbet, at de ikke har de nødvendige færdigheder for at tage folkeskolens afgangsprøve på en almindelig folkeskole ved udgangen af 9. klasse.

6.3. Tolkebistand

Der ydes tolkebistand ved skole/hjem samarbejde, hvis der er behov for dette.

Børn som har behov for støtte, specialpædagogisk bistand eller specialundervisning vil fortrinsvis modtage den understøttelse i den almene folkeskole. Specialundervisning kan også foregå i en specialklasse eller en specialskole.

7.1. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)

Kolding Kommune har i Pædagogik, Læring og Trivsel (PLT) en Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), der:

  • Yder bistand til samtlige folkeskoler og private skoler
  • Yder bistand til de kommunale specialklasser og specialskoler
  • Yder bistand til småbørn i dagpleje og daginstitutioner

PPR’s arbejde i relation til den specialpædagogiske indsats over for skoleelever og småbørn omfatter:

  • Rådgivning/vejledning: Af forældre, lærere og pædagoger, supervision af lærerteams og pædagogteams.
  • Pædagogisk psykologisk vurdering bygger på: Samtale med forældre, lærere, pædagoger og andre involverede parter. Observationer, div. test og undersøgelser.
  • Koordinering: Af opgaver i samarbejde med dagtilbud, skoler, familieområdet, sygehus o. lign.

Pædagogiske konsulenter (PPR): Retter deres indsats mod alle klassetrin. De pædagogiske konsulenter arbejder forebyggende og indgribende over for elever og hele klasser, der udviser trivselsproblemer. Der arbejdes handleanvisende i den pædagogiske praksis, og der ydes sparring til klasseteams og ledelse.

7.2. Specialundervisning

Elever, der har behov for specialundervisning uden for almenskolen, visiteres til et tilbud inden for Kolding Kommune og i enkelte tilfælde uden for kommunen. Det er skolelederen, som indstiller til visitationsudvalget for specialundervisning. Dette sker i samråd med forældre, lærere og ud fra en pædagogisk psykologisk vurdering. Nedenfor ses en oversigt over de tilbud som kommunen har ift. specialklasser og specialskoler.

Specialklasser

Specialklasser

Skole

Klassetrin

Elevkategori

Andet

Skanderup-Hjarup Forbundsskole

0. – 6. kl.

Eleverne har generelle indlæringsvanskeligheder.

Der tilbydes SFO.

Specialcentre/specialskole

Specialcentre/specialskole

Skole

Klassetrin

Elevkategori

Andet

Karen Blixen

3. – 9. kl.

Eleverne har generelle indlæringsvanskeligheder.

Der tilbydes SFO.

Specialcenter Bramdrup

0.-9. kl.

Normaltbegavede elever med opmærksomhedsforstyrrelse.

Der tilbydes SFO.

Specialcenter Munkevænget

0. - 9. kl. (S- og D-klasser)

Normaltbegavede elever og elever med sårbare kognitive forudsætninger for indlæring. Fælles for gruppen er, at de har store specifikke sproglige udfordringer.

Der tilbydes SFO.

Marielundskolen

0. - 9. kl.

Normaltbegavede elever i socioemotionelle vanskeligheder

Der tilbydes SFO.

Specialcenter Vonsild

0.- 9. kl.

Psykisk udviklingshæmmede elever, der kan være i adfærdsmæssige problemer

Der tilbydes SFO.

Ådalsskolen

0. - 9. kl.

Elever med autismespektrumforstyrrelser

Der tilbydes SFO.

7.3. Specialindsatser

Kolding Kommune har en række af muligheder for støtte til børn både i almenregi og i specialregi. Følgende muligheder findes:

Støtte i almenskolen

Munkevængets Skole: Læsekursus (4. klasse). Et tilbud på 8-9 uger for 4 elever pr. hold. Tilbuddet er for elever med dysleksi. Der tilbydes plads i skolens fritidstilbud.

Marielundskolen: Akutindsatsen (alle klassetrin). Visiterede afklaringstilbud til elever, der enten a) har været uden skoletilbud, b) i længere tid har været i skolevægring med behov for støtte til at vende tilbage til et skoletilbud eller videre i uddannelsessystemet.

Marielundskolen: Slusen (alle klassetrin). Understøttelse af elevers re-inklusion fra Marielundskolen til almenskolen, og understøttelse af eleven i almenkonteksten gennem sparring og samarbejde.

Andet

Kolding Ungdomsskole: Nordre Skole er et alternativt skoletilbud for 8. – 10. klasses elever, der ikke ønsker eller ikke kan deltage i det traditionelle skoletilbud.

7.4. Undervisning på børne- og ungehjem og behandlings-og specialundervisningstilbud

Kolding Kommune har indgået kvalitetsaftaler med følgende børne- og ungehjem:

  • Tagkærgaard
  • Søgaardhus

Kolding Kommune fører tilsyn med undervisningen, og kvaliteten heraf gennem dialoger med ledelse og et repræsentativt udvalg af medarbejdere. Derudover overværes elementer af undervisningen.

Yderligere er der indgået kvalitetsaftale med følgende behandlings-og specialundervisningstilbud:

  • Natur- og Helhedsskolen i Christiansfeld

Socialtilsynet fører tilsyn med kvaliteten af det sociale tilbud, mens Kolding Kommune fører tilsyn med undervisningens kvalitet gennem dialoger med ledelse og et repræsentativt udvalg af medarbejdere. Derudover overværes elementer af undervisningen.

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje