Resultater
3. Fremlæggelse og modtagelse af erklæringer
I alt blev der modtaget syv udtalelser, og udtalelserne var af meget forskellig karakter, hvilket også var forventet. Nogen angiver virksomhedens overordnede intentioner, mens andre var mere faktuelle og rettet mod at beskrive specifikke initiativer og opgaver.
4. Evaluering af processen
Projektgruppen har på baggrund af de indkomne udtalelser vurderet, at det fortsat er vanskeligt at lave en skabelon, der kan bruges i forbindelse med afgivelse af fremtidige tilbud.
De oplysninger, der fremkom i forbindelse med udtalelserne, var dog meget interessante, og projektgruppen besluttede, at den hidtidige formulering ville blive fastholdt i fremtidige udbud - eventuelt med mindre rettelser så vi som indkøber får en bedre indsigt i vores leverandøres aktiviteter omkring bæredygtighed.
5. Kommende tiltag
I arbejdet med nye affaldsudbud vil vi fokusere på at give behandlingsanlæggene mulighed for at komme med ideer og projekter, der kan bidrage til nye og mere cirkulære økonomiske tiltag under markedsdialogen.
Erfaringer
- Der er fortsat et stort potentiale for realisering af bæredygtige tiltag i vores indkøbspraksis. En del af dette potentiale ligger i vores erfaring, viden og praksis, og en del ligger i de data og mængder, virksomheder kan give os.
- Kravet om udtalelser omkring bæredygtige økonomiske aktiviteter motiverer tilbudsgiverne til at reflektere over deres praksis, og det kan muligvis videreudvikle med igennem forhandlingsbaserede udbud.
- Der kan være potentiale for at bruge udbud og kontrakter som et udviklingsværktøj for den virksomhed, der vinder udbuddet. For eksempel kan der i løbet af en kontrakts levetid fastsættes milepæle med bonus og bod, der kan motivere en virksomhed til at arbejde for en grønnere dagsorden, skabe en mere cirkulær proces eller forbedre datavaliditeten, der kan danne grundlag for bedre forsyning, samarbejde eller behandling i fremtiden.
- Kolding Kommune har fortsat fokus på cirkulær økonomi i alle udbud og indkøb, hvilket også er en del af den kommende Indkøbs- og ressourcestrategi. Derudover er det vigtigt at blive ved med at udvikle erfaring og praktiske cases om cirkulære udbud gennem uddannelse og erfaringsudveksling med andre kommuner og konsulenter.
Baggrund
I udbud af affaldsmaterialer er der generelt et cirkulært niveau, da de fleste af udbuddene har til formål at genanvende de indsamlede materialer til den bedst mulige pris. Selvom der er et stort forbedringspotentiale, giver det en del problemer i forbindelse med genanvendelse af affald.
- Nogle genanvendelsesanlæg kan håndtere store mængder materialer med en høj variation i kvalitet. Resultatet af dette er generelt et lavkvalitetsprodukt, der har et begrænset antal anvendelsesmuligheder.
- Andre genanvendelsesanlæg fokuserer på at producere et højkvalitetsprodukt, der har langt bedre anvendelsespotentiale, men som kræver et inputmateriale af lige så høj kvalitet i form af ensartede og velsorterede affaldsmaterialer.
Hvordan man får disse materialer er en anden historie, og det er tilstrækkeligt at sige, at det kræver en stor indsats at få en beholder eller container med højkvalitetsmateriale. I nogle tilfælde kan selv 0,05 % forurening af et uforeneligt materiale reducere indholdet af en container fra høj kvalitet til meget dårlig kvalitet. Derfor er det vigtigt at tage affaldssortering seriøst. Når folk ikke gør det, går idealet omkring genanvendelse, hvor ét produkt omarbejdes til et nyt og lige så godt produkt, tabt, og kvaliteten nedgraderes og resulterer i et ringere produkt med endnu mindre potentiale for genanvendelse.
Indsamling af materialer af bedre kvalitet er en måde at løse dette problem på, men bedre teknologi, håndtering og behandling er også mulige løsninger. Problemet er, at når omkostninger generelt er den eneste parameter i udbud og de efterfølgende kontrakter, er der ringe incitament til at forbedre disse aspekter af affaldsbehandling. Derfor er det vigtigt at få en bedre forståelse for, hvordan behandlingsanlæggene arbejder med cirkulær økonomi, og hvordan det kan blive en større faktor i udbud, hvordan det kan synliggøres og eventuelt motivere dem til at øge deres fokus på cirkulær økonomi og bæredygtighed.
Oven i dette er der ofte relativt få behandlingsanlæg i et geografisk område, der er i stand til at behandle hver enkelt affaldstype (affaldsfraktion). Tanken om, at markedet vil supplere en løsning, hvis udbuddet er lavet korrekt, er ikke gældende i denne sammenhæng, da antallet af mulige modtagere/tilbudsgivere ofte er begrænset til to eller tre virksomheder. Derfor skal nogle af udbuddene fokusere på at udvikle de eksisterende renseanlæg frem for at håbe på, at der dukker en ’perfekt’ tredjepart op, hvis eksistens vi bare ikke kendte til.
En ny tilgang til udbud kan være med til at påvirke udviklingen på affaldsområdet og være med til at øge hastigheden af udviklingen af markedet.
Du kan læse mere om de resultater Kolding Kommune har leveret i EU-projektet ProCirc
Guide: Kom i gang med grønne indkøb
Case: Fra fossilt brændstof til kørsel på grønne drivmidler
Case: Indkøb af bæredygtige julegaver til personale
Besøg den officielle hjemmeside for ProCirc