Skip til hoved indholdet

Jan og Liselotte baner vejen for mennesker, der vil tilbage til arbejdsmarkedet

Jan og Liselotte Kirkely, ejerne af Den Gyldne Hane

Igennem 27 år har Jan og Liselotte Kirkely hjulpet mennesker, der har forskellige fysiske og psykiske udfordringer, tilbage på arbejdsmarkedet. En tilgang, der har stor gevinst for dem selv, Den Gyldne Hane og deres medarbejdere.

Den Gyldne Hane er mere end det idylliske spise- og feststed, som er kendt og elsket af mange i Kolding Kommune. Restauranten danner også rammerne om flere menneskers tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Eksempelvis er det muligt at møde flexjobbere i køkkenet, og din bestilling bliver måske taget imod af forhenværende kontanthjælpsmodtagere. Psykiske og fysiske udfordringer holder stadig mange danskere uden for arbejdsmarkedet, på sygedagpenge eller årelange kontanthjælpsforløb. Igennem 27 år har ejerne af Den Gyldne Hane, Liselotte og Jan Kirkely, derimod taget mennesker ind, der havde brug for en hjælpende hånd for at kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet.

For Liselotte Kirkely har hendes sygdomsforløb for 9 år siden spillet en rolle i hendes indstilling til at hjælpe mennesker i arbejde. For Jan Kirkely har det altid ligget naturligt. Det er ikke fordi, der brænder en ild for at gøre en forskel i menneskers liv. For Jan og Liselotte giver det bare logisk mening. Hvis der er en opgave, der skal løses, og en person står klar til at løse den, så skal det prøves.

”Længere er den faktisk ikke. Jeg har ikke filantropiske eller højtravende tanker omkring det, at vi hjælper mennesker tilbage på arbejdsmarkedet. Hvis der kommer nogle, som passer til det, vi tilbyder, så prøver vi det selvfølgelig,” siger Jan Kirkely.

En gevinst for både Den Gyldne Hane og os selv

Der er ingen tvivl om, at mennesker, der får en hjælpende hånd med at kunne arbejde igen, er utrolig taknemmelige. Både Liselotte og Jan understreger, at man ikke skal undervurdere værdien af at have et arbejde og tjene sine egne penge. ”Du får nogle meget loyale medarbejdere,” nævner Liselotte. Men at have forskellige mennesker tilknyttet har også værdi for dem selv, forklarer Jan Kirkely:

”Personligt synes jeg, det er dejligt, når det lykkes at hjælpe mennesker i arbejde. Det er også rart at have mennesker med udfordringer ansat og lære dem at kende. Det giver en selv et mere nuanceret billede af det hele. Det behøver ikke at være villa, Volvo og vovhund. Man kan godt bo i en campingvogn og have et godt liv.”

En ting er, at Jan og Liselotte får gode loyale medarbejdere, og at de selv oplever en positiv gevinst ved at have mennesker med forskellige udfordringer ansat i kortere eller længere periode. Det er også nødvendigt at tænke på den faste stamme af medarbejdere. For dem skal det også være en god arbejdsplads.

”Jeg er ret sikker på, at det også har en positiv effekt på resten af personalet, særligt dem der er tilknyttet her i en længere periode. Det er nødvendigt med en fast stamme af ordinære medarbejdere, for ellers fungerer det ikke. Vi vil gerne hjælpe, men vi og de faste medarbejdere skal ikke ende op med at være pædagoger. Fordelingen af ordinære medarbejdere og fx flexjobbere skal passe sammen, ellers bliver det en irritationsfaktor, og så er der ingen, der bliver hjulpet,” forklarer Liselotte Kirkely.

Det er bare ikke altid det rigtige match!

Og nogle gange må Jan og Liselotte Kirkely bare erkende, at det ikke lykkes at hjælpe mennesker i arbejde. Opgaverne, der skal løses, kan ikke vente til næste dag. De mennesker, som kommer til Den Gyldne Hane, skal kunne forstå virksomheden, og hvor afhængige Jan, Liselotte og de resterende medarbejdere er af, at man dukker op.

Denne præmis er det ikke alle, der kan købe ind på. Og så er restaurationsbranchen bare ikke for alle. Det er afgørende med det rigtige match mellem virksomhed og medarbejder. Men selvom Jan og Liselotte Kirkely ikke kan hjælpe alle, så er de sikre på, at de mennesker, der gerne vil arbejde, nok også skal komme videre fra Den Gyldne Hane, selvom det ikke var det rette match.

”Vi er en lille forretning, og vi er så afhængige af hinanden, fordi vi ikke er større. Der er arbejdspladser, der bedre kan håndtere, at der er opgaver, der venter til næste dag. Det kan man bare ikke her. Så jeg er sikker på, at nogle skal nok komme videre,” slutter Liselotte Kirkely.

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Borgerservice åbningstider

Genveje