Leg er grundlæggende for børns udvikling og understøtter blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.
Men hvad skal der egentligt til, for at en legeplads inspirerer børn til at lege? Et piratskib? En junglebil? Et slot med riddere og drager?
Svaret skal ifølge Ledon findes hos de børn, som skal lege på legepladserne. Derfor designer den erfarne legepladsproducent deres legepladser og -universer sammen med børn.
- Når vi designer sammen med børn, giver det værdi til den leg, der skal komme ud af produkterne bagefter. Børnene er eksperter i leg. De ved intuitivt alt, hvad der er værd at vide om leg, siger Søren Skøtt, der er designchef for Ledon.
Et godt eksempel på den tilgang er udviklingen af Ledons piratlegeplads, som er blevet skabt i samarbejde med børn fra Brændkjærskolen i Kolding. Et samarbejde, som begyndte med, at skolen gerne ville have kontakt med en erhvervsvirksomhed i forbindelse med deres undervisning, og da Ledon gerne vil have kontakt med børn, som kan inspirere dem, var grundlaget for samarbejdet hurtigt lagt.
Med papmodeller og tape afprøver Søren Skøtt ideer og oplæg til nye legepladser sammen med børnene. Det fører blandt andet til hemmelige rum på piratskibet, hvor man kan gemme sig for den onde kaptajn, et tovværk hvorfra man kan borde skibet og en kikkert så man kan spejde efter land. Ideerne bliver efterfølgende omsat til færdige legepladskoncepter og tilført Ledons egne ekspertkompetencer inden for eksempelvis sikkerhed og materialevalg.
For at få det legende og barnlige perspektiv med i produktudviklingen, involverer han børn hele vejen fra den indledende idéudvikling til den endelige afprøvning af en prototype, inden en ny legeplads sættes i produktion.
- Værdien af børnenes bidrag er slet ikke til at overse, når man ser piratlegepladsen, og den er også blevet rigtig godt modtaget af både børn og voksne, fortæller Søren Skøtt.
Ledon sælger sine legepladser til boligorganisationer, daginstitutioner, skoler og kommuner i mere end 40 lande.
- I Kolding mærker vi tydeligt, at der er fællesskab og opbakning til designtænkning. Et fællesskab, som går på tværs af erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og Kolding Kommunes institutioner.
Vi samarbejder bl.a. med Designskolen Kolding og Syddansk Universitet. Det giver os kontakt til den nyeste viden og forskning, og de får til gengæld indblik i, hvordan en designvirksomhed fungerer i praksis. De studerende kommer her i praktik, hvor de både får lov til at afprøve værktøjerne i praksis og til gengæld bidrager de til os med den nyeste viden og hjælper med at indhente børnenes input. Og har vi brug for at få etableret et nyt samarbejde med børn, hjælper kommunen gerne med at etablere en kontakt til en skole eller børnehave, fortæller Søren Skøtt. Designtænkning er for Ledon en investering i produktudviklingen, som betaler sig.
- Når vi ser det færdige produkt, kan vi se, at vi gør børns drømme til virkelighed.