Grønt lys til ombygning af trafikeret kryds
Krydset Fynsvej-Jens Holms Vej skal de kommende år gennem en større ombygning, der vil få få trafikken til at glide bedre og styrke trafiksikkerheden.
Nu begynder det at lysne for trafikanterne, der specielt i myldretiden slås med ventetid og lange bilkøer på Jens Holms Vej og Fynsvej i Kolding. Krydset mellem de to trafikerede veje bliver de kommende år ombygget, så trafikken kommer til at glide mærkbart bedre, ligesom trafiksikkerheden forbedres.
På mødet i udvalget Plan og Teknik sagde politikerne 17. juni ja til et forslag til ombygning af krydset for 40 mio. kr. Pengene er klar. De blev reserveret for to år siden. Siden har kommunens trafikplanlæggere med eksperthjælp udefra gået i dybden med forskellige løsninger til at sikre en bedre og mere sikker afvikling af trafikken i et af kommunens mest trafikerede kryds.
”Jeg er glad for, at der nu kommer en løsning på problemet med trængsel i krydset. Det har været en langstrakt proces og en svær opgave. Det skyldes, at der er tale om et kompliceret trafikkryds, som ligger på en stejl bakke på en bro, der går over en jernbane. Der har ikke været nogle nemme snuptagsløsninger, men nu har vi fået analyseret en masse forskellige muligheder grundigt, og vi står tilbage med en god model, der vil få trafikken til at glide mærkbart bedre og samtidig styrke trafiksikkerheden,” siger Jakob Ville, formand for udvalget Plan og Teknik.
Sådan ombygges krydset
Den valgte løsning indeholder følgende elementer:
- Bilister, der skal fra Jens Holms Vej og ud på Fynsvej i retning af motorvejen får et selvstændigt spor med næsten konstant grønt lys – en såkaldt shunt
- Der anlægges en ekstra venstresvingsbane på Fynsvej i retning mod Jens Holms Vej
- Broen på Jens Holms Vej får to spor i begge retninger
- Adgangen til/fra Strandvejen ved udmundingen i Jens Holms Vej lukkes for at skabe plads til shunten
- Ruterne for fodgængeres og cyklisters vej gennem krydset tydeliggøres, og lyssignaler for disse trafikanter skal sikre en hurtigere og sikrere passage
- Der anlægges stibroer med værn på begge sider af broen på Jens Holms Vej til cyklister og fodgængere.
Her kan du se en skitse over, hvordan det nye kryds opbygges - se kort i stort format med signaturforklaring.pdf.
Valg mellem to løsninger
På mødet i Plan og Miljø blev politikerne præsenteret for to forslag. I det fravalgte forslag skulle fodgængere og cyklister trækkes helt ud af krydset og i stedet henvises til en ny cykel- og gangbro under Jens Holms Vej. Prisen for dette forslag var dobbelt så høj som den valgte løsning.
”Vi har fået de to løsninger vurderet af en af Danmarks mest respekterede trafikforskere – Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet. Hans anbefaling er, at vi vælger den billigste løsning. Han peger på, at der er så stor usikkerhed om udviklingen i trafikken frem til 2040, at det ikke kan retfærdiggøre en dobbelt så dyr løsning, når effekten på både trængsel og trafiksikkerhed varierer meget lidt i de to forslag. Med så klar en vurdering har vi naturligvis valgt løsningen til 40 mio. kr.,” understreger Jakob Ville.
Bedre vilkår for cyklister og fodgængere
Udvidelsen af krydset skal ikke blot forbedre vilkårene for bilisterne, men også gøre det sikrere og i de fleste tilfælde hurtigere at komme igennem krydset for fodgængere og cyklister.
På Jens Holms Vej etableres der stibroer reserveret til cyklister og fodgængere, så de såkaldt bløde trafikanter ikke vil være så tæt på bilerne som i dag. Samtidig vil det blive gjort tydeligere, hvordan fodgængere og cyklister skal krydse de trafikerede veje, og der opsættes lyssignaler for fodgængere og cyklister, som kan give hurtigere grønt lys til disse trafikanter.
Strandvejen bliver blind vej
Uanset hvilken model politikerne havde valgt, lød anbefalingen på en lukning af adgangen til og fra Strandvejen ved udmundingen i Jens Holms Vej. Spærringen af sidevejen er nødvendig for at få trafikken til at glide bedre og forebygge farlige situationer på Jens Holms Vej.
”Vi har kort informeret beboerne i området om planerne. Når vi kommer lidt længere frem i planlægningen, kontakter vi beboere og eventuelt andre berørte for at fortælle mere detaljeret om projektet og svare på de spørgsmål, som lukningen formentlig giver anledning til,” oplyser Mads Astrup, områdechef for Anlæg og Drift ved Kolding Kommune.
Projektering og anlæg
Efter den politiske beslutning skydes arbejdet med at projektere ombygningen nu i gang. Det er umuligt at sige noget mere præcist om tidsplanen for anlægsarbejdet. Kommunen skal i dialog med BaneDanmark, da broen på Jens Holms Vej går over jernbanen, så tidsplanen vil bl.a. afhænge af, hvilke krav BaneDanmark stiller til projektet.
”Mit bedste bud er, at der nok går nogle år, før krydset er ombygget. Vi kommer til at udføre arbejdet i små etaper, så de forskellige typer af trafik bliver påvirket mindst muligt, men når vi taler om en udvidelse af et så trafikeret kryds, så vil det forstyrre trafikken. I perioder kommer vi formentlig også til helt at lukke Jens Holms Vej og måske Fynsvej, men alt det kommer vi naturligvis til at informere grundigt om, før vi går i gang med arbejdet,” siger Mads Astrup.
Læs mere
I dagsordenen/referatet fra mødet kan du læse meget mere om ombygningen af det trafikerede kryds - Plan og Tekniks møde 17. juni 2025, punkt 15. I bilaget ”Projektrapport krydsombygning Fynsvej-Jens Holms Vej” kan du bl.a. se en kort opsummering af de mange forskellige forslag, der har været i spil – inklusiv tre borgerforslag.