Skip til hoved indholdet

Imageanalyse bekræfter Koldings potentiale

Epinion har gennemført en borger- og imageundersøgelse for Kolding Kommune. Den giver indsigter, der bekræfter, at mange af de indsatser, Kolding Kommune er i gang med sammen med en række samarbejdspartnere, er den rigtige vej at gå for at få endnu flere til at holde af at bo, leve og drive virksomhed i Kolding Kommune

Byrådet i Kolding har bedt analysefirmaet Epinion om at undersøge en række temaer i forbindelse med kommunens image og borgernes opfattelse af at bo i kommunen. Undersøgelsen er mundet ud i to analyser, der kommer med flere anbefalinger til, hvad Kolding Kommune skal gøre for at endnu flere borgere får positive associationer til Kolding og vælger kommunen til, når det handler om at bo, leve, arbejde og drive virksomhed.

- Vi fik lavet en lignende analyse for 3 år siden, men de to er ikke helt sammenlignelige. Dengang spurgte vi nemlig kun tilflytterne blandt vores egne borgere. Men vi ønskede at få et indblik i forholdene i et bredere perspektiv, og derfor har vi denne gang spurgt et bredt udsnit af alle indbyggerne i kommunen – uanset om de er født og opvokset her, eller om de er flyttet hertil for nylig eller for mange år siden, forklarer borgmester Knud Erik Langhoff.

- Det, denne undersøgelse viser os, er, at der er mange af vores egne borgere, der holder af at have Kolding Kommune som base, nemlig 63%, men at der også er et stort antal, der egentlig ikke har taget stilling. De bor her bare. Det giver os noget at arbejde med, for analysen peger på, hvad vi skal gøre for at få endnu flere til at tage stilling. Meget er vi allerede i gang med sammen med andre aktører, som f.eks. at skabe mere liv i bymidten i Kolding, men der peges også på nye tiltag som f.eks. en decideret brandingindsats, forklarer borgmesteren.

En bevægelse er i gang

Kolding Kommune er i gang med en transformation af bymidten med en vifte af indsatser lige fra mere rengøring i gågaderne til planlægning af flere boliger, aktiviteter og oplevelser samt gennem opdateringer af de fysiske rammer. Det sker i en skala fra store greb som områdefornyelse af torve, pladser og gader og til mere enkeltstående tiltag som plantekasser, bænke, træer og belysning.

De samlede investeringer i udviklingen af Kolding bymidte fra 2022 og til og med 2030 bliver på mere end 260 mio. kr. De forbedrede fysiske forhold skal danne bedre rammer for byens liv både nu og i fremtiden.

- Der er sat gang i en bevægelse, der understøtter udviklingen af Kolding by fra at være en traditionel handels-købstad til en moderne by, hvor folk mødes om oplevelser af enhver art. Senest har byrådet sagt ja til at bruge 160 mio. kroner over fem år til en gennemgribende områdefornyelse af midtbyen. Men det er ikke kun byrådet og kommunen, der gør noget. Bymidtens aktører bakker op og gør, hvad de kan for at understøtte det gode liv i byen. Det er handling, der tæller, og som med tiden vil styrke fortællingen om Kolding som en levende by, forventer Knud Erik Langhoff.

Koldings styrker er kultur og uddannelse

I rapporten bliver Koldings kulturliv nævnt af respondenterne som særligt positivt. Koldinghus er det, Kolding er allermest kendt for uden for kommunens grænser. Og Kolding vurderes i undersøgelsen som den by med det bedste kulturliv set i forhold til nabobyerne Vejle, Vejen, Middelfart, Fredericia og Haderslev.

- Kolding er en stærk kulturby. Og det er bl.a. kulturelle oplevelser, der skal bringe liv i fremtidens byer, når mere handel går over på nettet. Slottet er på en måde vores kronjuvel, fordi det tiltrækker så mange besøgende fra nær og fjern. Men det er langt fra alene. Vi har en hel skov af kulturtilbud, som favner både professionelle og amatører, og som spænder fra Nicolai for børn til Trapholt. Kulturen er med til at give Kolding kant og en særlig profil i hele Syddanmark, slår borgmesteren fast.

Kolding vurderes også i undersøgelsen som den bedste uddannelsesby i forhold til nabobyerne Vejle, Vejen, Middelfart, Fredericia og Haderslev.

- Det er et kæmpestort aktiv for Kolding, som sandsynligvis hænger sammen med, at vi gennem de seneste tre-fire år har gjort rigtig meget bl.a. for at skabe et godt studiemiljø gennem Campus Kolding, vurderer borgmesteren.

Campus Kolding er et samarbejde mellem byens fire videregående uddannelsesinstitutioner og kommunen, der bl.a. har fokus på at skabe et godt studiemiljø på tværs af uddannelserne. Dertil kommer, at uddannelsesinstitutionerne har arbejdet for at få flere uddannelser til Kolding. Begge dele har været medvirkende til, at antallet af studerende i Kolding er steget ret eksplosivt de seneste par år.

Lavere kendskab til Kolding

Rapporten viser også, at der er et potentiale i at gøre Kolding Kommune mere kendt uden for kommunegrænsen. Danskernes vurdering af Kolding Kommune som et attraktivt sted at besøge og flytte til, er på nogenlunde samme niveau som, da der blev gennemført en imageanalyse i 2022, men er dog faldet lidt fra 67% til 64%.

De 64% af danskerne, der vurderer Kolding positivt, forbinder Kolding Kommune med god beliggenhed (40%), adgang til naturskønne områder (38%) og kulturarv og historie (34%). Og danskere i alderen 18-34 år forbinder i højere grad end andre aldersgrupper Kolding Kommune med attraktive boligpriser og gode områder for børnefamilier.

- Det er vigtig viden for os. Vi kan se i kommunens egne befolkningsanalyser, at vi får de fleste tilflyttere i aldersgruppen 18-34-årige. Siden 2022 udgør de over 58% af tilflytterne. Det skal vi bruge aktivt, for det er typisk i den alder, man stifter familie.

- Det betyder, at hvis vi målretter en langsigtet kommunikations-indsats for at få flere til at få øje på de gode forhold for børnefamilier, kan det på længere sigt øge den positive vurdering af kommunen, som er med til at fremme bosætningen. Men det bliver et langt, sejt træk, forventer Knud Erik Langhoff.

Fakta om undersøgelsen

4.822 personer i Kolding Kommune og 1.007 personer uden for Kolding Kommune har svaret på undersøgelsen.

Image- og borgeranalyse
Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje