Skip til hoved indholdet

Juridisk ABC om fundraising

Pengesedler og mønter

Indledning

Når det kommer til fundraising, hvad enten det er i den traditionelle forstand hvor der rej-ses midler via statslige puljer og private fonde, eller via crowdfunding og sponsorater er der forskellige regler, der kan være gode at have kendskab til.

Vi har, med denne juridiske ABC, forsøgt at gøre det nemt for dig, som projektleder, at skabe et overblik over de juridiske faldgruber og dermed undgå uhensigtsmæssige situationer.

Guiden er bygget op omkring små eksempler der gør det nemt for dig, at overskue de man-ge regler og relatere disse til eget projekt.

Crowdfunding/Indsamlinger

Crowdfunding er en særlig måde at finansiere projekter på gennem sit netværk – hvorfor mange også kender det som ”netværksfinansiering”.

En offentlig indsamling – som fx crowdfunding - skal altid anmeldes til indsamlingsnævnet jf. Indsamslingslovens § 3. Dette skal ske senest 14 dage forud for indsamlingen.

Nogle indsamlinger er dog undtaget fra ovenstående jf. Indsamlingslovens § 2. Dette gælder fx i situationer, hvor indsamlingen henvender sig til en snæver kreds – bestående af indsamlerens nære bekendte.

Eks.

En forening ønsker at rejse midler til en ny multibane. De vælger derfor, at iværksætte en crowdfunding, hvor der indsamles midler via de sociale medier. Her vurderes indsamlin-gen ikke at henvende sig til en snæver kreds, hvorfor den skal anmeldes til Indsamlings-nævnet.

Eks.

En forældrebestyrelse ønsker at samle ind til en afskedsgave til en pædagog, blandt forældrene i børnehaven. Her henvender ind-samlingen sig en snæver kreds og er derfor undtaget indsamlingsloven.

Anmeldelse af en indsamling foregår digitalt via indsamlingsnævnets hjemmeside, hvor du også kan læse mere om de forskellige regler. Læs mere på www.indsamlingsnaevnet.dk

Særligt for Folkeskolerne!

Når det kommer til indsamlinger gælder der helt særskilte regler for folkeskolerne jf. Folke-skoleloven. Jf. Folkeskolelovens § 50, stk. 8 hedder det sig at: ”Klassens elever og forældre kan, eventuelt i samarbejde med skolen, ved fælles indsamling eller på anden måde i fællesskab tilvejebringe midler til dækning af udgifter, der ikke dækkes af kommunen efter stk. 5-7.” Stk. 5-7 omhandler ekskursioner, udflugter og forplejning på disse.

En folkeskole, hvad enten det er skolen, forældrebestyrelsen eller eleverne må altså gerne indsamle midler, så længe midlerne kun anvendes til udgifter forbundet med udflugter såsom dagsture, lejrture eller lign.

Eks.

Forældrebestyrelsen i den lokale folkeskole iværksætter en crowdfunding med henblik på, at skaffe midler til den årlige lejrtur. Dette falder indenfor det tilladte.

Eks.

Skolen afholder julemarked udelukkende med det formål, at skabe et overskud til brug for indkøb af nye instrumenter til musikundervisningen. Dette er ikke tilladt, da udgifter til undervisning påhviler kommunalbestyrelsen jf. Folkeskolelovens § 49.

Eks.

I forbindelse med at skolen opføre det årlige teaterstykke sælger forældrebestyrelsen kaffe og kage til publikum. Indtægten fra salget donere (gaveoverdragelse) forældrebestyrelsen til skolen. Skolen bruger herefter midlerne til indkøb af iPads til brug for undervisningen.

Dette er inden for det tilladte, da skolen for det første ikke selv har forestået indsamlin-gen og da skolen for det andet har modtaget donationen som værende en pengegave og denne indgår som en ordinær indtægt i skolens budget.

Særligt for daginstitutioner!

Jf. Dagtilbudslovens § 32, stk. 1 må der maksimalt opkræves 25 % af de budgetterede bruttodriftsudgifter hos forældrene (den normale egenbetaling for institutionsplads). Det er derfor vigtigt, at daginstitutionerne er opmærksomme på, at en eventuel crowdfunding/indsamling forestået af institutionen, vil kunne opfattes som en parallel opkrævning og dermed konflikte med dagtilbudsloven.

Eks.
En børnehave foretager en crowdfunding – blandt andet hos forældrene – hvor de indsamlede midler skal anvendes til en udflugt. Da dette, af nogen, vil kunne blive opfattet som en parallelopkrævning frarådes denne metode.

Eks.
Forældrebestyrelsen i børnehaven foretager en indsamling med det formål, at skaffe midler til et nyt legetårn til børnehaven. Da det her er forældrene selv der forestår indsamlingen, på eget frivillige initiativ, er der intet til hinder herfor. Det vil altså ikke konflikte med Dagtilbudsloven.

Et barn og en voksen

Sponsorater

Der er ikke noget til hinder for at Kolding Kommune, som offentlig institution, modtager sponsorater. Det samme gør sig gældende for fx frivillige foreninger, forældrebestyrelser m.fl. Der er ligeledes heller ikke noget til hinder for, at der med fx en lille plade eller skilt oplyses om sponsoren. Her skal man dog være op-mærksom på, at reklameværdien af skiltet ikke må overstige sponsoratets størrelse, da det ellers vil konflikte med reklameloven.

Eks.
En kommunal børnehave modtager et spon-sorat på 10.000 kr. til indkøb af et nyt legetårn. Som tak for donationen monteres et messingskilt på tårnet hvorpå der står: ”Dette tårn er opført med støtte fra X”. Her vurderes reklameværdien ikke at overstige sponsoratet.

Eks.
En håndbold forening modtager et sponsorat på 5.000 kr. til indkøb af nye bolde og holdtrøjer. Som tak for donationen får sponsoren et reklamespot på gavlen i hallen. Reklamespot-tet sælges normalt til 25.000 kr., hvorfor reklameværdien overstiger sponsoratets størrelse.

Gaveoverdragelse

Kolding Kommune kan som offentlig myndighed modtage gaver til brug for varetagelse af kommunale opgaver. Det er endda tilladt for kommunen, at informere om hvem kom-munen har modtaget gaven fra – her gælder dog de samme regler som ved sponsorater. Reklameværdien må altså ikke overskride værdien af gaven, lige som informationen ikke må have karakter af generel markedsføring af gavegiverens navn eller produkter.

Eks.
En kommunal skole modtager et nyt klaver til brug for musikundervisningen. Skolen skriver herefter en artikel i den lokale avis, som tak for den flotte gave, hvori gavegiveren nævnes med navn. Dette vurderes at være indenfor den tilladte grænse.

Eks.
Kolding Kommune modtager 10 elcykler til brug i hjemmeplejen, mod at gaver givers logo er påklistret cyklerne og kommunen dermed reklamere for cyklerne, i forbindelse med den daglige brug. Dette vurderes at have karakter af generel markedsføring af både gavegivers navn og produkt, hvorfor det er ud over den tilladte grænse.

Moms og SKAT

Hvorvidt der skal aflægges moms eller beta-les skat af midler man har rejst eksternt af-hænger af måden, hvorpå man er organiseret og hvorfra midlerne stammer.

Offentlige institutioner

Pulje og fondsmidler

Kolding Kommune skal som offentlig institu-tion altid aflægge 17,5 % i moms af tilskud/ indtægter fra fonde, private virksomheder, selvejende institutioner og EU, jf. bekendtgørelse n. 1513/2016 om momsrefusionsordning for kommuner og regioner. Midler der stam-mer fra statslige og/ eller ministerielle puljer er fritaget for momsaflægning.

Eksempel
Kolding Kommune modtager en donation på 100.000 kr. fra A. P. Møllerfonden. Dog kan kun de 82.500 kr. udnyttes, idet 17, 5 %, svarende til 17.500 kr., skal aflægges i moms.

Crowdfunding/Indsamlinger

Midler rejst via crowdfunding eller andre for-mer for indsamlinger – altså donationer fra privatpersoner/borgere skal der ikke aflægges moms af. Dem skal der til gengæld betales SKAT af. Der er ikke lavet særlige skatteregler for crowdfunding, hvorfor det er de almindeli-ge skatteregler der gælder. Som kommune er man dog, jf. den danske skattelovgivning ikke skattepligtig, hvorfor donationer modtaget via crowdfunding eller andre former for indsam-linger kan udnyttes i deres fulde omfang.

Gaveroverdragelse

Gaver er ikke skattepligtige for offentlige institutioner.

Foreninger/Bestyrelser

Pulje og fondsmidler

Indtægter i form af tilskud fra offentlige puljer og fonde skal man, som frivillig (almennyttig) forening ikke betale moms af.

Crowdfunding/Indsamlinger

Midler rejst via crowdfunding eller andre former for indsamlinger – altså donationer fra privatpersoner/borgere skal der ikke aflægges moms af. Dem skal der til gengæld betales SKAT af. Der er ikke lavet særlige skatteregler for crowdfunding, hvorfor det er de almindelige skatteregler der gælder. Som almennyttig forening/bestyrelse er man dog, jf. den danske skattelovgivning, fritaget fra at betale skat, hvorfor donationer modtaget via crowdfunding eller andre former for indsamlinger kan udnyttes i deres fulde omfang.

Gaver

Gaver er som hovedregel skattepligtige for modtageren. Foreninger/bestyrelser er dog, som beskrevet ovenfor, fritaget fra at betale skat, hvorfor de skattefrit kan modtage gaver.

Kontakt

Fundraising-enheden
Christina Hvas Andersen & Loke Emil Petersen
Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje