Indgang til gågaden fra Bredgade.
I løbet af 2024 og 2025 bliver der sat pullerter op ved indgangen til gågaderne i Kolding midtby for at forhindre bilister i at køre og parkere ulovligt i gaderne. Målet er at skabe en fredeligere, tryggere og mere spændende midtby.
Fra denne side kan du få overblik over opsætningen af pullerter, og hvad de betyder for bilister, beboere og forretningsdrivende.
Overblik
Bilkørsel er som udgangspunkt ulovligt i gågaderne. Alligevel er der trafikanter, som tager bilen med ind i gågaderne. Det skaber utryghed og strider mod planerne om at skabe en grøn, spændende og levende midtby.
Der er tale om automatiske pullerter, som kan sænkes i de perioder, hvor varekørsel er tilladt. Beboere og forretningsdrivende med tilladelse til at parkere i baggårde i gådegaderne kan søge om at få adgang, så de fortsat kan komme ind og ud med deres bil.
I oktober 2024 sættes der pullerter op tre steder syd for Farverstræde/Brostræde. Disse pullerter ventes at blive taget i brug 4. november 2024. Klostergade og Lille Brostræde står over for en større renovering i foråret 2025 og først derefter bliver der sat pullerter op ved de to gågader samt på de resterende lokationer.
Her kan du se, hvor pullerterne kommer til at stå i Koldings gågadesystem. De grønne prikker viser de indgange, hvor der opsættes pullerter i oktober 2024. De røde prikker viser, hvor der kommer pullerter til foråret, mens de blå prikker angiver de indgange, hvor den endelige placering ikke er endelig fastlagt endnu.
Alle, som har tilladelse til at parkere deres bil i en baggård i gågaderne, kan søge om at få adgang, så de selv kan sænke pullerterne, når de skal ud og ind. I første omgang får opsætningen af pullerter betydning for beboere, forretningsdrivende, m.fl. i gågaden syd Farverstræde/Brostræde. De berørte bliver kontaktet direkte af kommunen i løbet af oktober måned med praktisk information om, hvordan de søger. De berørte i resten af gågadesystemet bliver kontaktet senere, før der sættes pullerter op ved deres gågader.
Ansøgning
- Du kan søge om adgang til at sænke pullerterne via telefon (via opkald) eller app.
- Køretilladelsen er personlig. Hvis flere brugere af det samme køretøj ønsker adgang, skal der ansøges individuelt.
- Kolding Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af de indkomne ansøgninger.
- Som ansøger bedes du indsende dokumentation for, at du har tilladelse til at parkere i en baggård i en af Koldings gågader.
- Køretilladelsen er gratis.
- Vi gør opmærksom på, at det kan tage 5 til 10 arbejdsdage at behandle din ansøgning.
SØG OM TILLADELSE (du skal logge på med MitID)
Hvis du i tvivl om de nye regler eller har spørgsmål til ansøgningsformularen, er du velkommen til at kontakte Trafik, Vej og Park på mailadressen trafikvejogpark@kolding.dk eller ved at ringe 79 79 79 79.
Fra 4. november 2024 skal al levering af varer til gågaderne foregå i perioden kl. 06-11 på hverdage. Her vil pullerterne være sænket, så leverandørerne kan køre ind og ud med varer.
NB: Mens de første pullerter sættes op i gågaden syd for Farverstræde/Brostræde i oktober måned vil varekørsel IKKE være mulig i den del af gågadesystemet. Der henvises til af- og pålæsning af varer på Riberdyb i tidsrummet kl. 06-11.
Kort vareleveringszone gågaden
Lige som i dag skal håndværkere, som arbejder i gågadesystemet, fortsat søge om tilladelse til at køre og parkere i gågaderne - læs mere på siden Håndværkerlicens.
Fra 4. november 2024 vil det kun være tilladt for handicappede at parkerede på de eksisterende handicapparkeringspladser i hhv. Klostergade og Gråbrødregade. Kørsel vil derfor kun være tilladt via Munkegade og Klostergade.
Pullerterne
bliver sat op i en afstand, så det fortsat vil være muligt at komme igennem med
cykel, barnevogn, osv.
Kontakt
Hvis du er i tvivl om de nye regler eller har spørgsmål til ansøgningsformularen, er du velkommen til at kontakte Trafik, Vej og Park på mailadressen trafikvejogpark@kolding.dk eller ved at ringe 79 79 79 79.
OBS:
Du skal ikke sende følsomme eller fortrolige personoplysninger til en almindelig mailadresse.