Skip til hoved indholdet

Info til udlejere og viceværter om sortering af affald

Når du udlejer en ejendom, er det dit ansvar at informere dine lejere om, hvordan de sorterer og kommer af med affaldet. På denne side kan du hente materiale, som du kan bruge til at informere dine beboere.

 

Som ejer af en udlejningsejendom skal du vælge, hvilken løsning der er passende for din ejendom, når madaffald og restaffald skal sorteres hver for sig. 

Redux – Affald og Genbrug er gerne med på sidelinjen og hjælper fx med beregning og vurdering af pladsforhold.

  • Alle husstande i Kolding Kommune får gratis leveret fire ruller grønne affaldsposer en gang om året. 
    Se hvornår på oversigten herunder. 
  • En rulle indeholder 50 poser, så hver husstand får i alt 200 poser, som svarer til et års forbrug.
  • Som udlejer skal du selv stå for at distribuere poserne ud til lejerne.

 

Køb flere grønne poser

Du eller dine lejere kan købe flere poser fra vores webshop.

 

Vær opmærksom på:

  • Poserne bliver leveret ved din affaldsbeholder af skraldemanden.
  • Der kan gå op til 10-14 arbejdsdage, fra du bestiller, til poserne bliver leveret.
  • Affaldsposerne bliver kun leveret til husstande i Kolding Kommune.

 

Udlevering af grønne poser i 2021

Uge 1-4: Kolding Syd (sydbyen i Kolding, Sdr. Bjert, Sdr. Stenderup)

Uge 5-8: Kolding midtby ydrering + sommerhusområder

Uge 9-12: Vamdrup og Lunderskov

Uge 35-38: Christiansfeld (Christiansfeld, Sjølund, Hejls og Sommersted)

Uge 43-46: Kolding Nord (nordbyen i Kolding, Egtved, Almind, Viuf og Jordrup)

Uge 47-50: Kolding Midtby

 

Udlevering af grønne poser i 2022

Uge 1-4: Kolding Syd (sydbyen i Kolding, Sdr. Bjert, Sdr. Stenderup)

Uge 5-8: Kolding midtby ydrering + sommerhusområder

Uge 9-12: Vamdrup og Lunderskov

Uge 35-38: Christiansfeld (Christiansfeld, Sjølund, Hejls og Sommersted)

Uge 43-46: Kolding Nord (nordbyen i Kolding, Egtved, Almind, Viuf og Jordrup)

Uge 47-49: Kolding Midtby

I vores digitale selvbetjening har du mulighed for at vælge affaldsbeholder eller skifte til en større eller mindre model. Du kan også skifte til uge- eller 14-dages tømning.

Inden du foretager ændringer, så vær opmærksom på:

  1. Du skal være ejer af ejendommen for at foretage ændringer. Lejer du en bolig med egen affaldsbeholder, skal din udlejer udfylde formularen her på siden. 
  2. Du kan gratis ændre tømmeinterval og beholderstørrelse én gang pr. kalenderår. Ønsker du ændringer igen, koster det i 2022 120 kroner at ændre tømmefrekvens og 240 kroner at ændre beholderstørrelse. Gebyret gælder ikke ved ejerskifte.

Vælg affaldsbeholder eller tømmefrekvens

Udlejere og viceværter kan arrangere fælles indsamling af ting og materialer til genbrug for lejerne.

Materialerne bliver hentet af Genbrugsbilen (tidligere storskrald), når der er bestilt afhentning. 

Bestil afhentning af ting og materialer til genbrug fra denne side. I formularfeltet Navn skriver du "Fælles indsamling".

Når der er helligdage, kommer skraldemanden før eller efter din normale tømmedag.

Påske 2022
Helligdagssæk til påskens ekstra affald leveres i uge 13 og 14.

Normal tømmedag

Ny tømmedag pga. helligdag

Mandag 11. april Lørdag 9. april
Tirsdag 12. april Mandag 11. april
Onsdag 13. april Tirsdag 12. april

Skærtorsdag
Torsdag 14. april

Onsdag 13. april

Langfredag
Fredag 15. april

Lørdag 16. april

2. påskedag
Mandag 18. april

Tirsdag 19. april
Tirsdag 19. april Onsdag 20. april
Onsdag 20. april Torsdag 21. april
Torsdag 21. april Fredag 22. april
Fredag 22. april Lørdag 23. april





Store bededag 2022
Normal tømmedag Ny tømmedag pga. helligdag
Fredag 13. maj Lørdag 14. maj




Kristi himmelfartsdag 2022

Normal tømmedag Ny tømmedag pga. helligdag
Torsdag 26. maj Fredag 27. maj
Fredag 27. maj Lørdag 28. maj



Pinse 2022
Normal tømmedag Ny tømmedag pga. helligdag
Mandag 6. juni Tirsdag 7. juni
Tirsdag 7. juni Onsdag 8. juni
Onsdag 8. juni Torsdag 9. juni
Torsdag 9. juni Fredag 10. juni
Fredag 10. juni Lørdag 11. juni


 
Jul 2022

Helligdagssæk til julens ekstra affald leveres i uge 50 og 51.

Normal tømmedag Ny tømmedag pga. helligdag
Mandag 26. december Tirsdag 27. december
Tirsdag 27. december Onsdag 28. december
Onsdag 28. december Torsdag 29. december
Torsdag 29. december Fredag 30. december
Fredag 30. december Lørdag 31. december






Særlig helligdagssæk til jul og påske

I forbindelse med påske og jul får husstande med rumdelte beholdere og sækkeløsninger leveret en helligdagssæk.

Helligdagssækken er til ekstra restaffald og må maks. veje 15 kg. Sækken stiller du ved siden af din beholder eller sækkestativ på tømmedagen. Så tager skraldemanden den med, når han kommer forbi.

Som udlejer kan du få et gebyrfrit vejekort, som du kan bruge, hvis din lejer har efterladt affald, fx i forbindelse med fraflytning.

Det gebyrfri vejekort kan ikke bruges til at veje overfyldte affaldsbeholdere ind.  

Kontakt Redux – Affald og Genbrug på redux@kolding.dk

Digitalt minikursus der forklarer, hvorfor det er vigtigt at sortere

Viceværter, lejere og alle andre med interesse for bedre sortering kan modtage minikurset 'Få styr på affaldshierarkiet'.

I syv uger modtager du en mail hver uge, der gør dig klogere på forbrænding, genanvendelse, genbrug og sortering. 

Tilmeld dig minikurset ved at udfylde formularen herunder - og del gerne linket her til siden med dine lejere.

Modtag minikursus om affaldshierarkiet med Genbrugsfællesskabets nyhedsbrev

* Feltet skal udfyldes

Bor du i Kolding Kommune

Sådan kontakter du os

Redux – Affald og Genbrug

Bronzevej 3
6000 Kolding
Tlf. 79 79 71 00