Prisvinderne til Fritid og Idræt Award 2023 kåret

Oprettet 22. februar 2024

Under stor applaus blev den tidligere håndboldspiller Louise Svalastog som den første lokale topatlet optaget i Koldings svar på Hall of Fame, ’Made in Kolding’. Det skete tirsdag den 20. februar 2024 ved Fritid og Idræt Award på Kolding Teater. Under det store gallashow blev årets seks Award hæderspriser til sports, fritids- og foreningslivet også overrakt.

Louise Svalastog optaget i æresgalleriet ’Made in Kolding’

Der er ingen tvivl om, at Louise Svalastog opfylder alle kriterier for at blive indlemmet i æresgalleriet ’Made in Kolding’. Hun er født i Kolding. Grundstenen til hendes håndboldkarriere blev lagt i KIF Kolding, hvor hun spillede, indtil hun som 25-årig indgik sin første professionelle kontrakt med Ikast-Brande (senere FC Midtjylland). Undtaget en enkelt afstikker på et år hos KIF Vejen var hun en del af FC Midtjylland frem til 2014. Hun rykkede derefter til København Håndbold, hvor hun spillede i fire sæsonen. Louise Svalastog har spillet 75 A-landskampe og deltaget i en række af de helt store internationale slutrunder i kvindehåndbold.

Siden Louise Svalastog som 36-årig stoppede sin professionelle håndboldkarriere, har hun arbejdet som håndboldtræner, håndboldekspert, arbejdet med rekruttering og som ejendomsmægler. I starten 2022 vendte hun tilbage til håndboldverdenen som direktør i sin gamle klub, København Håndbold.

Louise Svalastog var desværre forhindret i at deltage i Award-showet, men hun er utrolig glad for den store anerkendelse af hendes håndboldkarriere, udpegningen er udtryk for. Samtidig er hun i hjerte og sind en Kolding-pige, så også derfor er det en stor ære og glæde at blive det første medlem af Made in Kolding.

Årets Award-prisvindere

I alt seks prisvindere blev hyldet for deres indsats og arbejde i 2023. Fælles for dem er, at de som enkeltpersoner eller forening har ydet en særlig indsats til gavn og glæde for fritids- og idrætslivet i Kolding kommune.

Vinderne er:
Slotssøbadet Årets Idrætsnavn 2023 – Jacob Bank for at vinde WBO European mesterskabet i 2023 i supermellemvægt

Jacob Bank har siden 2020 bokset professionelt, og han træner fast hos Leon Holbæk i hans boksecenter. Siden starten på sin professionelle karriere er Jacob rykket hurtigt op af rangstigen. Efter bare 11 kampe er han ubesejret og nummer 26 i verden. Og han agter at fortsætte opad – og målet er klart. Han stræber efter at blive den nye Floyd Mayweather eller Mikkel Kessler.

Easyfood Food Årets Talent 2023 – Lærke Thomsen, Kolding Badminton Klub

for sin dedikation og store talent
Siden Lærke vandt sin første DM-medalje som U13 spiller, har hun ikke set sig tilbage. 2023 blev året, hvor hun for alvor udfoldede sit store talent ved DM. Som første års U19 spiller vandt hun alle tre rækker - damesingle, damedouble og mixdouble. Det imponerende resultat sikrede hende en billet til Ungdoms VM i USA i 2023. De sidste tre sæsoner har Lærke spillet på Kolding BKs første hold for Senior i 1. Division

IKON Årets Talentudvikler 2023 - Bowler Mik Stampe for sin indsats som rollemodel for unge bowlere

Mik Stampe sætter en ære i at være en aktiv rollemodel for de unge talenter i sin klub, BK Trekanten KIF. Om morgenen træner han bowlerne i Kolding Talent, hvor han også selv for alvor fik muligheden for at udvikle sit talent. I sin klub er han fungerende næstformand, og han er involveret i mange af de sportslige beslutninger i klubben. Mik, der har vundet en række internationale medaljer, var også indstillet til Slotssøbadets Årets Idrætsnavn.

Årets Publikumspris 2023
Bowlingklubben Trekanten KIF og Specialcenter Vonsild for at etablere klubbowling for unge med vidtgående fysiske og psykiske handicap

BK Trekanten KIF og Specialcenter Vonsild, der er et skoletilbud for børn og unge med vidtgående fysiske og psykiske handicaps, besluttede i starten af 2023 at give eleverne mulighed for at få et aktivt idrætsliv i bowlingklubben udenfor skoletiden. I første omgang fik 10 elever muligheden, men ret hurtigt stod det klart, at endnu flere gerne ville være med. Derfor er 20 elever nu blevet en del af klubfællesskabet, og de kommer og spiller bowling i klubben i to timer hver onsdag.

Årets Leder 2023 - Gurli Damgaard og Arne Lauritzen, Hejls Idrætsforening for deres store indsats og aktive engagement i foreningen

Der er næppe nogen i Hejls Idrætsforeningen, der ikke ved, hvem ægteparret Gurli og Arne er. De to har gennem en menneskealder været en meget aktiv del af idrætsforeningen. Da deres egne børn var små, var Gurli leder for et utal af børnehold. I dag leder parret sammen klubbens stærkt efterspurgte forældre/barn hold, der tæller 65 børn og voksne. Og så er Gurli og Arne også altid klar til at give andre en hjælpende hånd, hvis der mangler en træner, når der skal holdes sommerfest eller hvis der mangler en opråber til klubbens bilbanko. Arne er også aktivt medlem af klubben bestyrelse.

Årets Forening 2023 - Kolding Faldskærmsklub, der gjorde anskaffelsen af et nyt fly til et fælles udviklingsprojekt, der rykkede klubben

Kolding Faldskærmsklub fik i starten af 2023 mulighed for at købe et større og bedre fly med plads til flere faldskærmsspringere. At rejse penge og siden købe et nyt fly er en kæmpe opgave for en forening, men medlemmerne i klubben stod sammen om projektet. Alle bød ind og hjalp med, hvad de kunne. Det store engagement har styrket sammenholdet i klubben. Samtidig er antallet af medlemmer også stille og roligt begyndt at stige.

Se flere billeder på vores Facebook side