Skab bedre natur med le

Høstlauget slå græsmark med le

Bliv en del af vores høslætlaug og skab mere biodiversitet sammen med os.

Naturen er i nød, og det kan være svært at finde ud af, hvad man som borger kan gøre for at hjælpe. Derfor har vi i Kolding Kommune en ambition om at sprede viden omkring og at engagere borgere i at ”gå tilbage i tiden” og lære at slå med le, så de f.eks. kan benytte denne viden hjemme i egen have.

Høslætengen

På et cirka 5800 m2 stort naturareal ved Landbomuseet eksperimenterer vi med at skabe en mere artsrig natur. Vores primære aktivitet er at slå med le for at holde græsserne nede og øge antallet af blomstrende urter, men vi eksperimenterer også med at kickstarte udviklingen af flere blomstrende urter med afbrænding og muldafrømning.

Naturarealet er inddelt i fire områder. Inden for hvert område eksperimenterer vi det første år (2024) med en metode til at kickstarte en mere biologisk spændende vegetation. Lilla: le-slåning, Rød: det øverste lag muld fjernes, Gul: afbrænding af vegetationen, Grøn: ingen påvirkning. I 2023 har naturteamet i Kolding Kommune lavet artslister inden for hvert delområde, så vi kan følge udviklingen i artsdiversiteten gennem årene.

Naturarealet der er opdelt i fire områder til forskellige eksperimenter

Efter kickstarten skal hele arealet (fra 2025 og frem) slås med le kombineret med maskinel klipning afhængigt af, hvor mange le-slåere, der vi være med. Det er her, borgerne kommer ind i billedet.

Bliv en del af høslætlauget

Har du lyst til at hjælpe? Høslætlauget er en gruppe af ildsjæle, der brænder for naturen - og de tager imod nye medlemmer med åbne arme. Vi har viden og udstyret, så du skal blot bringe din nysgerrighed på at lære at slå med le!

Hvis det lyder som noget for dig, eller hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Oversigt over aktiviteter i 2024

Marts/april: Afbrænding og branddaskning i samarbejde med Naturstyrelsen.
Marts/april: Fingerklipning og afrivning i samarbejde med Landbomuseet.
August: Leslåning og frøindsamling i samarbejde med Kolding Kommune.
September: Muldafrømning og frøspredning i samarbejde med Kolding Kommune.

Du kan også læse mere på hjemmesiden www.oplevkolding.dk, hvor vi løbende opdaterer med mere præcise datoer og events.

Outdoor: Nanna Winbladh – Mail: outdoor@kolding.dk
Natur: Julie Ørnholm Frederiksen - Mail: bynatur@kolding.dk

Le-slåning i august 2023.

Peson lægger afslået materiale på en pressening
Vi indsamler det afslåede materiale og transporterer det væk for at fjerne næringsstoffer fra området.

Bålpladsen på marken er gjort klar til høstlaugets bålhygge
Vi sætter tid af til pauser og bålhygge, når vi mødes.