Vi Cykler Til Arbejde - VCTA

Cyklen er nøglen til mere sundhed, renere miljø og mindre trængsel. “Vi Cykler Til Arbejde” er kampagnen, som drejer nøglen rundt og får flere til at cykle til og fra arbejde.

Cyklistforbundet står bag kampagnen, som siden 1997 er blevet en fast tradition på tusindvis af danske arbejdspladser. De seneste fem år har deltagerantallet ligget mellem 70.000 og 110.000.
“Vi Cykler Til Arbejde” er en anledning for både virksomheder og medarbejdere til at sætte positivt fokus på at cykle til arbejde.

Deltagerne dyster sammen med deres kolleger om at cykle mest muligt til arbejde i maj måned og for chancen for at vinde lækre præmier. "Vi Cykler Til Arbejde" har sekretariat hos Cyklistforbundet i Rømersgade i København.

En stor dansk undersøgelse har påvist, at folk, der cykler på arbejde har 28 procent lavere dødelighed end gennemsnittet. Det er efter, at man har korrigeret for forskelle i bl.a. erhverv, rygning, fritidsaktiviteter og vægt. Cykling er god motion for de fleste - alle kan være med, og det skaber ikke problemer for knæ og ryg.

I skal samle et hold på 4-16 deltagere. Er I flere end 16, må I melde flere hold til. Er I færre end 4, kan I evt. slå jer sammen med en anden virksomhed og oprette et hold i en af virksomhedernes navne. Det er kun tilladt at deltage på ét hold.

Det koster 60 kr. pr. deltager at være med i ”Vi Cykler Til Arbejde”. Selve holdet koster ikke noget.

Registrering: På www.vcta.dk tilmelder du dig ved at registrere sig ved at oplyse mailadresse, navn, arbejdspladsens navn og adresse. Derudover skal du finde et kodeord.

Hvert år er der flotte præmier til de hårdtarbejdende og heldige deltagere, der bliver trukket ud af bowlen. I er således med i konkurrencen, hvis I selv eller jeres holdkaptajn indtaster cykeldage på www.vcta.dk. Hver gang I registrerer en cykeldag får jeres hold et lod.

Så jo flere dage I cykler, jo flere lodder får I – og jo større er chancen for at vinde de lækre præmier. Du kan se alle præmierne i den landsdækkende udtrækning.

Kolding Kommune har siden 2014 været samarbejdskommune på kampagnen og er gået aktivt ind i kommunen ved blandt andet at opfordre alle vores medarbejdere til at stille et hold, da der er en lang række fordele forbundet med det at cykle. Motion er lig med sundhed, og vi ved at cyklende borgere er sundere og har færre sygedage herunder færre livsstilssygdomme. Desuden er læringen større hos børn, der cykler i skole. De kan nemlig koncentrere sig bedre.

Vi arbejder i det hele taget løbende på at forbedre cyklisternes generelle vilkår herunder de eksisterende cykelfaciliteter i Kolding Kommune.