Kolding-bowlere med til Special Olympics World Games i Berlin

Oprettet 08. juni 2023
Landstræner John Ellegaard er nr. 3 fra venstre i bagerste række

Det bliver med to Kolding-bowlere på landsholdet, når Special Olympics World Games sættes i gang i Berlin den 17. juni. En damespiller og en herrespiller fra BK Trekanten er udtaget, og minsandten om ikke også den ene landstræner til daglig holder til i Kolding-klubben.

John Ellegaard har selv bowlet i 20 år, og da BK Trekanten manglede trænere for 8 år siden, opfordrede klubben ham til at tage et trænerkursus. Efter omkring tre år med træning af forskellige ungdomshold, kontaktede han Parasport Danmark for at høre mere om arbejdet med mennesker med handicap og udviklingshandicap.

”Jeg kunne rigtig godt tænke mig at arbejde med mennesker med handicap Jeg ved faktisk ikke, hvor lysten og interessen kom fra, men det er meget givende at arbejde med dem. Der skal ingenting til for at glæde dem,” siger John Ellegaard.

Går efter guldet
I begyndelsen havde han 10 spillere med udviklingshandicap med til træning, men de fandt hurtigt ud af, at de gerne ville lave et decideret hold, så de kunne komme ud at konkurrere. Som tænkt, så gjort, og efterhånden blev John Ellegaard et navn, man er yderst familiær med i parasport, når det gælder bowling.

Han kom med i Idrætsrådet i bowling, og der gik ikke lang tid, før der blev kigget på ham som landstræner med henblik på Special Olympics World Games2023.

John Ellegaard og den anden landstræner, Mona S. Bober, fra Bowling Klubben Trippel i Odense, har udtaget seks spillere i alt, som skal med til Berlin. Spillerne kommer fra Holstebro, Viborg, Odense og så altså to spillere fra Kolding.

”Jeg tror på, at vi godt kan få 2-3 medaljer med hjem. Vi går selvfølgelig efter guldet, men i hvert fald medaljer som minimum,” lyder målsætningen fra John Ellegaard og hans spillere.

Fakta om Special Olympics World Games Berlin:

• Special Olympics World Games Berlin 2023 afholdes fra 17.- 25. juni.
  • Special Olympics World Summer Games blev afviklet for første gang i 1968 i Chicago, USA
  • Det er 16. gang, arrangementet afholdes
  • Det er første gang, arrangementet foregår i Tyskland
  • Der kommer 7000 atleter i 26 forskellige sportsgrene