Kolding Kommune er mere aktive end landsgennemsnittet

Oprettet 14. september 2023

Initiativet ”Bevæg dig for livet” har været i gang siden 2018, og Kolding Kommune er med i projektet, som er sat i værk af DIF og DGI.

Hvert år bliver der lavet en undersøgelse for at se, hvordan det står til med de idrætsaktive borgere i samtlige 26 samarbejdskommune. Og Bevæg dig for livets målsætning om at nå 75% idrætsaktive borgere i hver af kommunerne er meget tæt på at være nået. Statusundersøgelsen viser nemlig, at det samlede tal nu er 74%.

Bedre end landsgennemsnittet
I Kolding Kommune ser det imidlertid endnu bedre ud. Her svarer 76% nemlig ja til, at de er aktive inden for idræt. Det er 16% mere, end da kommunen kom med i samarbejdet i 2019. Og det er også højere end målsætningen, som lød på at hæve antallet af fysisk aktive til 70% i 2023.

Sundhedsstyrelsen (SST) anbefaler minimum 20 minutters aktivitet med høj intensitet to gange om ugen, svarende til 40 minutter om ugen. Det lever 40% af borgerne i Kolding Kommune op til i øjeblikket. Her ligger Kolding Kommune også over landsgennemsnittet på 37%.

Initiativer virker
Den aldersgruppe, som tegner sig for den højeste idrætsmæssige procentdel her i kommunen er de 60-75-årige, hvor hele 79% svarer ja til, at de er idrætsaktive.

Samtidig viser det sig, at 51% af de adspurgte ledige har en aktiv hverdag, og det samme gælder for 69% af førtidspensionisterne. Hele 70% af de adspurgte, som er uden for arbejdsmarkedet af anden årsag, svarede bekræftende.

Der er derfor generelt glæde at finde i Kolding Kommune over foreningernes ihærdige arbejde, som medvirker til så fine tal for fritids- og Idræts-aktiviteter og medlemskaber i de lokale foreninger. Andelen, der er aktive i foreningsregi, er nemlig også steget mere end forventet.

Det er også tal, som i dén grad får smilet frem hos formand for Sundhed og Fritid i Kolding Kommune, Birgitte Kragh.

”Vi har lavet indsatser både for specifikke, udfordrede målgrupper, men også for den bredere målgruppe. At tallene i undersøgelsen viser, at disse indsatser og initiativer har effekt og virker, er utroligt glædeligt. For det er jo ingen hemmelighed, at fysisk aktivitet gør en masse godt for krop og sind, så at vi ligefrem ligger over målsætningen og landsgennemsnittet, bør vi være meget stolte af,” siger hun.

Fakta og yderligere info
Undersøgelsen er foretaget blandt cirka 4000 respondenter i alderen 18-75-år i Kolding Kommune. Svarraten var 28%.

De mest populære former for aktivitet er vandreture, styrketræning på egen hånd samt løb.

Yderligere kommentarer til undersøgelsen kan fås hos Kolding Kommunes Bevæg dig for livet projektleder, Anette Hvidtfeldt, på anhvi@kolding.dk