Stadig penge at søge for foreningslivet

Oprettet 06. juli 2023

Der er stadig midler at søge fra den pulje, som Fritidsrådet i Kolding Kommune har afsat til det lokale foreningsliv. Midlerne skal bruges til at afvikle en dag, som forhåbentlig kan give flere medlemmer og frivillige i den enkelte forening.

60.000 kroner resterer stadig i den pulje, som Fritidsrådet i Kolding Kommune uddeler i år. Formålet er at inspirere borgerne til at tage del i forpligtende fællesskaber og på den måde få flere medlemmer i foreningslivet.

Fritidsrådet ønsker at understøtte foreningerne i deres markedsføring og gøre borgerne i lokalområderne bevidste om, hvad der er af tilbud, og hvad de kan gå til i lokalområdet.

Dagen kan ligeledes bruges til at rekruttere nye frivillige.

Omdrejningspunktet er tænkt som den lokale hal, men der kan også foregå aktiviteter udendørs eller i særlige faciliteter i nærområdet.

”Vi har allerede fået nogle rigtig fine ansøgninger til gode arrangementer i lokalsamfundene. Vi har også allerede uddelt midler til nogle af dem, men vi har stadig et pænt beløb i puljen, som vi gerne vil sende ud over rampen, så foreningslivet kan få ekstra vind i sejlene med flere medlemmer og forhåbentlig nogle flere frivillige hænder,” siger Bo Sander, formand i Fritidsrådet i Kolding Kommune.

De har fået tilskud
To af de foreninger, som allerede har opnået tilskud, er Vamdrup Idrætsforening (herunder fodbold, håndbold, gymnastik, badminton, tennis, svømning, e-sport og Vamdrup på vej) samt Lunderskov Skytte-, Gymnastik og Idrætsforening på vegne af Lunderskov gymnastikforening, Lunderskov motionsboksning, Ikiru Jiujitsu, Lunderskov frivillige brandvæsen, Sønderjysk armbrydning, ½-fredag, FDF spejderne i Lunderskov, Badminton og Lunderskov Boldklub (og flere kan være på vej)

I Vamdrup er tanken at afvikle en foreningsdag i Arena Syd den 7. oktober. Det ligger som optakt til Danmarks Motionsuge i uge 41, som de ønsker at bakke op om. De vil invitere byens borgere til at komme og prøve de forskellige aktiviteter. Ønsket er at lave en dag, som inspirerer nuværende og potentielle medlemmer i foreningerne til at prøve noget andet, end det de plejer. På den måde finde de måske ud af, at det fællesskab, man får hos håndbold, er lige så værdifuldt, som det man får hos fx e-sport og derfor vælger at indgå i flere forpligtende fællesskaber, end det man allerede gør i dag.

Midlerne er søgt til markedsføringsmaterialer og rekvisitter, hvor flere af dem kan brugs på tværs af de enkelte foreninger og til opstart af nye aktiviteter i foreningerne.

I Lunderskov kalder de deres foreningsdag for "børnenes dag", og den kommer til at foregå den 2. september 2023. Temaet er "disko-daskofest", hvor de afholder loppemarked og vil hyre et diskotek til at holde en fest for børnene i løbet af dagen. En af de frivillige laver glittertatoveringer, og spejderne laver snobrød/skumfiduser. Halbestyreren sørger for, at der er åbent i cafeteriaet, og så vil de leje en softice-maskine.

Midlerne er søgt til aktiviteter (hoppeborg, diskotek, tryllekunstner osv.), halleje og diverse materialer

Det faktuelle til ansøgninger
Det er et krav, at der deltager flere foreninger i arrangementet.

Der kan f. eks. søges tilskud til:

• aktiviteter herunder rekvisitter, der understøtter allerede eksisterende aktiviteter eller giver mulighed for at afprøve nye tiltag.
  • markedsføring af arrangementet og de lokale fællesskaber.

Der kan som udgangspunkt ikke søges støtte til honorar, medmindre det vurderes, at honoraret er en væsentlig forudsætning for, at aktiviteten kan gennemføres.

Der ydes ikke tilskud til løn/honorar til frivillige.

Der yde ikke tilskud til forplejning.

Hvert lokalområde skal fremsende en ansøgning med en beskrivelse af deres arrangement og et budget. Der skal efterfølgende aflægges regnskab.

Puljen kan søges hele 2023.

Ansøg på Foreningsportalen på https://foreningsportalen-kolding.kmd.dk/