Succesfuld cykelfest i Kolding Kommune

Oprettet 28. august 2023

Der var dobbelt-op på cykelfest i Kolding Kommune i weekenden. Škoda BørneTour havde inviteret børn i alderen 3-15 år til cykelløb på Banegårdspladsen i Kolding, og det var også et af de steder nogle af verdens bedste kvindelige cykelryttere kom forbi, da Tour of Scandinavia-feltet kørte igennem kommunen.

På Banegårdspladsen og ved Kolding Bibliotekerne havde Kolding Bicycle Club (KBC) gjort klar til at afvikle Škoda BørneTour om formiddagen. Ønskescenariet var at få 200 børn til at deltage, og det mål blev ikke blot nået, det blev også overgået. Der stod nemlig hele 260 børn klar til at cykle med. Det er en tredobling af deltagertallet fra sidste år.

Imponerende frivillig indsats
Stemningen og cykelglæden var høj hos både deltagere, publikum og formand for Sundhed og Fritid, Birgitte Kragh, som klippede snoren ved Škoda BørneTour.

”Det er virkelig imponerende at se så mange børn hygge sig med at cykle. Og det gode ved et arrangement som dette er, at det udelukkende handler om at være med – ikke nødvendigvis at vinde, for alle deltagerne fik medaljer. Og så er jeg imponeret over det frivillige set-up, vi har præsteret i kommunen for at kunne afvikle både Škoda BørneTour og Tour of Scandinavia. Det er utroligt flot, at så mange har stillet op, og jeg er glad for, at det er sådan noget, vi kan i Kolding Kommune,” siger hun.

Det var med danskerne Cecilie Uttrup Ludwig og Emma Norsgaard Bjerg i feltet, da det kvindelige Pro Tour-løb kom igennem Kolding Kommune, hvor de kom forbi både Eltang, Nr. Bjert, Slotssøen i Kolding, Skamlingsbanken, Hejls, Hejlsminde og Christiansfeld, inden de sluttede af i Haderslev.

På Kolding Bibliotekerne havde cykelklubben Kolding Bicycle Club lavet forskellige aktiviteter som ekstra trækplaster for børnene; blandt andet ringridder-cykling og ”Pimp din cykel”.

De havde desuden stillet telt op, hvor en række af klubbens 35 kvindelige cykelryttere var til stede for at fortælle interesserede om, hvad de synes om cykelsporten. Og KBC har ligeledes inviteret til cykling for kvinder over 18 år på søndag, hvor der er plads til både nye og rutinerede ryttere.