Tilladelse til midlertidig overnatning

Oprettet 09. oktober 2023

Hvis I har overnatning på skoler, i jeres klubhuse eller spejderhytter mm., skal I huske at søge om tilladelse til midlertidig overnatning hos Byggesag i Kolding Kommune.

For at få tilladelse til midlertidig overnatning skal flg. være opfyldt:

• Overnatningsstedet skal være omfattet af Brandsynsbekendtgørelsen. Det vil sige, at beredskabet foretager regelmæssige brandsyn på overnatningsstedet.
• Der skal som min. være 11 overnattende. Dette er en juridisk regel, som vi desværre ikke kan tilsidesætte.

Her nedenfor fremhæves et par punkter, som du som ansøger skal være opmærksom på:

• Hvis der overnatter mere end 50 personer i ét lokale, skal der laves en belægningsplan for lokalet. En belægningsplan viser, hvor i lokalet de sovende er, og hvor der er gangarealer til flugtveje. Denne plan skal godkendes af kommunen og ophænges i lokalet, inden overnatningen påbegyndes.
• Der må primært overnattes i lokaler i stueplan. Underkant af redningsåbning må max. være 2 m over terræn. I enkelte tilfælde kan der overnattes i lokaler på andre etager. Dette forudsætter dog, at der fra lokalet er to af hinanden uafhængige flugtveje. Det vil sige, at man fra lokalet skal kunne komme ud på to forskellige gange eller trapper, som brandmæssigt ikke hænger sammen, og derfra kunne komme ud.
• Hvis der overnatter mere end 150 personer, skal der være fast vågen vagt på stedet. Vagten skal rundere min. hver halve time og kende placering og betjening af brandmateriellet på stedet. Runderingsvagten skal endvidere være mindst 18 år og medbringe en telefon, så denne har mulighed for at ringe 1-1-2.

Skal I have godkendt midlertidig overnatning send en mail til: byggesag@kolding.dk